Vraag

overlast sigarettenrook buurman

  • 21 November 2020
  • 2 reacties
  • 289 Bekeken

Beste community,

Kan ik als eigenaar van mijn koopwoning iets doen tegen de stankoverlast van sigarettenrook van mijn buurman. Kettingroker die niet binnen wilt roken. Er wordt om de 20min gerookt en wij moeten ons  constant aanpassen. Meneer zelf wordt door zijn vrouw te woord gestaan en mevrouw wil mijn klacht niet aan hem wil voorleggen. Ze blijft volhouden dat er minder gerookt zal worden.

Dit is al meer dan 12 jaar aan de gang. Nu worden wij door Corona verzocht thuis te werken, maar onze leefruimte wordt gehouden in de rook. Rook buiten en rook dat binnen in huis komt via buitenlucht roosters in onze schuifdeur voor en achter ons huis. Meneer rookt aan beide kanten van het huis.

 

Is hier wettelijk een oplossing voor?

Dank voor uw reactie,

Michèle


 

 


2 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb geen ervaring met het proberen af te dwingen dat de buurman niet meer rookt.
Ik ben ook geen jurist of zo 

Daar zou hoogstens https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-5/artikel37 op van toepassing kunnen zijn, maar het is geen onrechtmatige daad. Roken is nog steeds normaal.
Daarnaast zou het proberen dit af te dwingen denk ik een heilloze weg zijn.
Zelfs als je al in het gelijk zou worden gesteld is maar de vraag hoe je dat dan gaat afdwingen. 

Ik krijg ook het idee dat de relatie met de buren niet van die aard is dat daar afspraken over gemaakt kunnen worden.

Dus ik denk dat vooralsnog de enige mogelijkheid is om er voor te proberen te zorgen dat er zo min mogelijk rook naar binnen kan komen.
Dat kan alles bij elkaar nog een hele klus zijn.
Bijvoorbeeld als er retrofit een balansventilatie met aan/uitvoer op het dak (ver van andere ventilatie schachten) moet worden aangelegd.

Ik heb zelf een buurman die blowt en buren die ook bij ‘slecht’ weer hun houtkachel stoken.

Vroeger stonden buren regelmatig voor ons huis te roken, maar ik heb een eindje verder op een bankje neer gezet en daar gaan ze nu dan heen.
Dat zal in dit geval niet helpen ben ik bang.

Anne.

Reputatie 7
Badge +3

Maar aan één kant van het huis roken is toch het minste wat hij kan doen.

Regionale milieudienst doet aan (hout)rook niets als het over particulieren gaat. Misschien is meneer ZZP-er en heeft hij zijn bedrijf dus thuis. In dat geval is er dan sprake van milieuoverlast door een bedrijf. Het zou een unicum zijn.

Verder is het helaas alleen zo dat je (een particulier) voor rook alleen aansprakelijk stellen als er gezondheidsklachten optreden. Hopelijk komt het natuurlijk niet zo ver maar u kan wel aangeven dat, mocht dat gaan spelen, u dan wel gebruik maakt van uw recht. En in het geval van slagen hopelijk geen kale kip. Alvast maar informeren bij uw eventuele rechtsbijstandsverzekering of ze in het geval van toekomstige gezondheidsschade gaan bijstaan.

Wat betreft het verwijderen van vocht in huis maar een elektrische luchtontvochtiger aanschaffen. Tijdens en na het douchen heeft zo'n ding 200 % rendement (condensatie waterdamp levert immers ook warmte) en hoeft het badkamerraam niet open. In woonkamer bij 65 % relatieve luchtvochtigheid circa 160 % rendement.

Reageer