Vraag

Recreatiewoning aankopen

  • 28 May 2020
  • 7 reacties
  • 1690 Bekeken

Heeft iemand ervaring met de aankoop van een vakantiebungalow op een bungalowpark?


7 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb er persoonlijk niet direct ervaring mee.

De vraag is of het gaat om een recreatiewoning of een woning voor recreatie.
Dat lijkt hetzelfde, maar is het niet.
Vooral recreatiewoningen op een park hebben blijkbaar zo hun eigen uitdagingen.


In dit artikel worden wel een paar aandachtspunten gegeven, oa over waar je precies eigenaar van wordt. Maar zelfs als je eigenaar bent kan het zijn dat er vaste lasten zijn die in rekening worden gebracht en waar je geen invloed op hebt hoe snel die stijgen. Bijvoorbeeld als een park wordt opgeknapt om weer aan de moderne eisen te voldoen.
https://www.vastgoedactueel.nl/helpdesk-een-recreatiewoning-verkopen-hoe-zit-dat/

Ook een belangrijk punt is of permanente bewoning is toegestaan.
Dat maakt namelijk een grot verschil in de waarde van een woning.

Net als bij woonboten is het vaak niet mogelijk om de hele aankoopprijs van een recreatiewoning gefinancierd te krijgen.

Als er ook verhuurd wordt is het van belang goed te checken wat voor garanties er gegeven worden. Vaak wordt er met mooie rendementen geschermd, maar als dat in de praktijk tegen blijkt te vallen (zelfs als er geen gezondheidsrisico is), dan lijkt dat er  zo goed als niets gegarandeerd was.

Ook is nog een belangrijke vraag hoe goed de woning gebouwd is.
Vaak worden die namelijk niet voor de eeuwigheid gebouwd, omdat na een x tal jaar de vraag naar recreatiewoningen verandert. Een sta caravan kun je tegenwoordig bijvoorbeeld niet echt meer een recreatiewoning noemen. Bouwkundig laten checken is dus (net als altijd eigenlijk) ook een goed idee.


Mijn familie heeft juist pasgeleden een (normaal) huis dat als vakantiehuis werd gebruikt verkocht omdat er gewoon te weinig door de familie gebruik van werd gemaakt, het verhuren veel gedoe opleverde en de opbrengst daarvan niet tegen de nadelen opwogen.
Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.


Overige links die ik tegenkwam:
‘stofzuigertje’ is duidelijk niet enthousiast over parken met vakantiewoningen. Geeft wel een paar goede punten om in de gaten te houden.
https://radar.avrotros.nl/forum/overig-juridisch-financieel-f93/recreatiewoning-kopen-en-woonhuis-huren-t185367.html

Een iets anders geluid
https://www.elsevierweekblad.nl/terzake/tweedehuis2017/het-vakantiehuis-als-spaarpot/

Een beetje dezelfde punten
https://www.rtlz.nl/life/personal-finance/artikel/979331/investeren-vakantiehuisjes-populair-maar-let-op-de-risicos
 

Anne,

Zeer bedankt voor je reactie! Hoewel je geen expert bent op dit gebied, geef je me toch een aantal aanknopingspunten om voor mijzelf tot een conclusie te komen.

Ik heb alleen ervaring met de aanschaf van een huisje op een volkstuin.

Daar kwamen best wel wat onverwachte zaken om de hoek kijken.

Zo mocht het huisje nooit in waarde toenemen bij verkoop, kreeg ik van de gemeente een forensenbelastingaanslag en was het verboden om je 'swinters tussen zonsondergang en zonsopgang op het terrein te bevinden.

Ik ben nu ook op zoek naar een vakantiewoning maar ze zijn nog best wel aan de prijs.

Plus dat er onlangs een wetsvoorstel is afgeblazen dat tweede woningen zwaarder zou gaan belasten. Voor mij zou dat een factor 10 gaan schelen (ik zou 10x meer vermogensbelasting moeten gaan betalen vanaf januari 2022) 

Staatsecretaris Hans Vijlbrief heeft laten weten dat de wetsvoorstellen van zijn voorganger Menno Snel juridisch onhoudbaar zijn. De gewenste aanpassing van de vermogensbelasting, namelijk belasting heffen over het inkomen dat daadwerkelijk wordt behaald met het vermogen, laat nog jaren op zich wachten. De Belastingdienst kan dit volgens Vijlbrief niet aan.

Ik heb een stacaravan op een recreatieoord gekocht en deze zijn niet zo duur en hier zijn m.i. ook geen speciale fiscale nadelen aan verbonden.

Ik heb gehoord dat de maandelijkse kosten voor zo'n stacaravan best wel hoog zijn. Op de volkstuin betaalde ik 600-700 euro vaste kosten per jaar

Ja dat klopt. De jaarlijkse kosten zijn ruim € 3.000; de grootste kosten zijn het staangeld.

Reputatie 6
Badge +1

We gaan toch niet de kosten van een volkstuintje vergelijken met een recreatiebungalow of 2e huis.

Ik heb ook een recreatiebungalow op eigen grond. De kosten van een stacaravan van €3000 vind ik dan wel hoog in vergelijking met mijn kosten. Die zijn dan wel hoger, maar je hebt dan toch wel veel meer.

Reageer