Beantwoord

Rolluiken laten plaatsen zonder dat de isolatie van het huis omlaag gaat?

  • 12 October 2019
  • 9 reacties
  • 1630 Bekeken

Ik woon in een jaren-50 rijtjeshuis. Dus spouwmuren. Toch is het huis door de woningbouwvereniging waar ik het van kocht geïsoleerd door er een laag isolatiemateriaal omheen te plaatsen (~10cm) en daaromheen dan weer een laagje steen.

Het resultaat is - in combinatie met dubbel glas - keurig geïsoleerd. Ik hoef nu nog steeds niet te stoken (woonkamer 18 graden).

Mijn vraag gaat over hoe ik met warmte in de zomer om ga. Ik wil rolluiken boven en een uitklapscherm beneden, maar het bedrijf dat ik hiervoor benaderd heb heeft me wijs proberen te maken dat screens beter zijn (want bewegende lucht isoleert beter?!). Ik geloof ze niet.

Maar al googlend roept het wel de vraag op of het laten plaatsen van rolluiken de isolatie van het huis omlaag haalt (en zo ja, hoeveel dan?). Iets met een warmtebrug?

En als iemand een installateur ergens rondom Leiden weet die me geen onzin verkoopt houd ik me ook aan bevolen.
icon

Beste antwoord door GerL 15 April 2020, 20:03

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het aanbrengen van rolluiken kan de isolatiewaarde niet verlagen. Niet dat rolluiken net zo goed isoleren als gewoon dubbelglas of HR++ glas maar je krijgt er juist een extra isolatielaag bij. Vooral als het buiten behalve koud is maar ook nog eens regent of waait. Hooguit dat door het aanbrengen van de stroomkabels of treklinten de boring door de geïsoleerde muur niet goed wordt afgedicht.
Het aanbrengen van rolluiken kan de isolatiewaarde niet verlagen. Niet dat rolluiken net zo goed isoleren als gewoon dubbelglas of HR++ glas maar je krijgt er juist een extra isolatielaag bij. Vooral als het buiten behalve koud is maar ook nog eens regent of waait. Hooguit dat door het aanbrengen van de stroomkabels of treklinten de boring door de geïsoleerde muur niet goed wordt afgedicht.
Dat dacht ik ook, maar door dat onzin verhaal van bewegende lucht ben ik gaan twijfelen.

Ok, dus kijken of ik vertrouw dat ze het goed monteren.
Reputatie 7
Badge +2
Ik ga binnenkort door Decovitra (Nootdorp) een aantal kozijnen laten vervangen (incl HR++ glas), waarbij er 3 (elektrische) rolluiken aan de buitenkant krijgen om in de zomer de warmte wat buiten te houden.

Ik heb dus zelf alleen nog ervaring met ze over het uitbrengen van de offerte, maar ze werden door een aantal mensen aangeraden.

Als ze niet goed geplaatst worden kunnen rolluiken idd een koudebrug veroorzaken.
Maar bij opbouwrolluiken zal dat sowieso minder snel het geval zijn.
Als rolluiken (net zoals kozijnen) goed geïnstalleerd zijn dan zou dat geen koude brug moeten opleveren.

Anne.
Reputatie 5
Badge +1

In het jongste “VEH Magazine” (April 2020) een prachtig artikel over veiligheid in huis.

Daarom hier mijn aanvulling op rolluiken. Wij hebben op de BG (mede om veiligheid) een aantal rolluiken op de Noord en Oost gevel (slaapkamer, opkomende zon !)  laten plaatsen. 

Bij de offerte als lokkertje het aanbod om ‘gratis’ elektrische bediening erbij te bestellen. Zelfs via een  afstandsbediening of een App op de telefoon bedienen was mogelijk. De Zonwering aanbieder kijkt mij vreemd aan, als ik deze voor de slaapkamer en balkondeur afwijs; “Doe daar maar een gewoon oprolsysteem". 

Reden: Bij brand in huis zijn de slaapkamer ramen en/of de balkondeur onze vlucht route. Meestal valt bij brand ook de elektra uit. En dan werken de draaiknoppen en al die ‘slimme’ AB's en/of App's niet meer ! !

Weet (uit ervaring bij de vrijwillige Brandweer), dat een electrisch bediend rolluik van buitenaf erg moeilijk te openen is (dus kostbare tijd verspilling). Om maar niet te spreken als je binnen in zo'n situatie verkeert . . . .

Veiligheid wordt vaak over het hoofd gezien. Zelfs de Zonwering aanbieder stond even sprakeloos na mijn toelichting.  Daarom  adviseer ik op ‘vlucht'-routes gewoon een handbediende oproltrommel te plaatsen. Werkt altijd, ook bij paniek.

P.S. Rolluiken, mits de juiste materiaal keuze, isoleren inderdaad. Wij hebben voor holle aluminiumprofielen met een PUR kern gekozen. Vooral in de zomer houden ze een hoop zonnewarmte uit je slaapkamer :grinning:

Reputatie 4

Het eerste klopt niet bewegende lucht isoleert niet volgens mij , het probleem waarom dat er screens wordt aan geraden is waarschijnlijk de laag isolatiemateriaal aan de buitenkant met steen , hier op kan je moeilijk iets bevestigen , je moet eerst door deze laag met lange ankers die dan in de oude muur bevestigd worden waar aan de rolluik dan komt te hangen , anders krijg je grote problemen met je rolluik en je buiten isolatie

Mvg

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community @KatinkaH! Heb je via de community een antwoord gekregen op je vraag? Hoe ga je nu verder? Ik hoor het graag. :)

Reputatie 7
Badge +3


.

Let op het voorkomen van thermische breuk van het hr++ glas. Volgens mij kan je als de zon er vol op staat een rolluik niet slechts half of een kwart omhoog doen.

Reputatie 4

Een thermische breuk ontstaat als er aan de binnenkant iets dicht bij het raam ,  bijvoorbeeld raam decoratie of er tegen staat , of op geplakt zit ,hoe donkerder het object en kleiner de afstand des te meer kans . via de buitenkant zou onlogisch  zijn , want er ontstaan vaak schaduw plekken op een raam door muren een boom of ander object aan de buiten kant waar door het raam maar gedeeltelijk in de zon zou komen , dit heeft geen gevolgen dus een half rolluik ook niet , 

Mvg

Interessant dat hier de koppeling tussen mijn gekke muren en screens gelegd wordt. Dat deed de verkoper niet, die begreep pas wat ik met die muren bedoelde toen hij ze in het echt zag. Laat staan dat hij een andere reden dan esthetiek (en dus een manke redenatie voor de isolatie) kon geven om screens aan te raden. Ik denk dat hij me gewoon de duurste oplossing aan wilde praten. 

Ik heb nu rolluiken, maar bij de bevestiging hebben ze metalen plugs gebruikt en die warmtebrug (of koudebrug - afhankelijk van het seizoen), merk ik nu in de hittegolf behoorlijk. Overdag is het binnen koeler dan buiten, dus het is beter dan als de zon rechtstreeks op de ramen staat (het heet niet voor niets het broeikaseffect), maar de vloeren zijn al de hele lente en zomer warmer dan ik gewend ben. 

Mijn advies aan mensen met een soortgelijke situatie: laat bij het opmeten goed kijken (dwz boren!) om te weten waar de binnenmuur (waar die isolatie opgeplaatst is) rondom de ramen eindigt. DAARNA pas bestellen (in mijn geval hadden de rolluiken beter aan beide kanten minstens 10 cm extra uit kunnen steken). De isolatie zit bij mij keurig OM de muren geplaatst, zodat er rondom de ramen de eerste decimeter überhaupt geen muur is om de rolluiken in te plaatsen. 

En overweeg dus (misschien) screens. Persoonlijk zou ik daar nog steeds over twijfelen, omdat ik echt de maximale zonwering wil. 

Zonder plaatje kan ik het niet beter uitleggen dan dat - maar de rolluiken hangen nu in het isolatiemateriaal. Daar heb ik me in eerste instantie wel zorgen om gemaakt, maar los lijkt het niet te zitten. Maar als bescherming tegen de hitte is het toch niet ideaal, juist vanwege die (duidelijk merkbare) warmtebrug. 

Reageer