VeH schopt woningmarkt onderuit

  • 29 March 2020
  • 7 reacties
  • 543 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Hij zijn spannende tijden. De meeste van ons zitten in meer of mindere mate in de stress met zorgen om werk, inkomen, gezondheid. Dat Corona grote economische impact zal hebben staat vast, maar de vraag is hoe groot die impact is. Verening Eigenhuis wat niet af en komt meteen met de stelling: “Corona heeft grote invloed op wonen en verhuizen”. Een stelling gebaseerd op een opiniepeiling van een kleine groep leden en gekopt alsof het al een feit is. 

Reactie Bias: Een onderzoek zoals deze is onbetrouwbaar vanwege "Reactie Bais”: Een groot deel van de mensen die reageren op een enquete doen dit omdat ze een mening hebben over het onderwerk. De mening van mensen die reageren zijn vaak veel positiever of negatiever dan gemiddeld. De uitkomst van een onderzoek zonder inachtneming van de deelnemers is dus vaak veel extremer dan de werkelijkheid. 

Self-fulfilling prophecy: Door dit soort ongefundeerde claims vaak genoeg te herhalen zal het consumenten vertrouwen vanzelf zakken en wordt de stelling waar. Het is dus een “self-fulfilling prophecy”.

De auteur zal zich vast bewust zijn van de hierboven genoemde verschijnselen en hij/zij heeft zich in het artikel netjes ingedekt door te noemen dat het om een “representatieve peiling onder 1.175 leden”. Toch zullen mensen de titel als feit onthouden en niet als een mening. 

Conclusie: Click-bait gaat voor ledenbelang.

Er wordt misbruik gemaakt van de nieuwsgierigheid van mensen in onzekere tijden. Het is veel te vroeg om iets zinnigs te zeggen over de impact van de Corona crisis op de woningmarkt. In plaats van de positieve kanten te belichten en te proberen om consumentenvertrouwen vast te houden kiest VeH er voor om voor een sensationele titel te gaan en het consumenten vertrouwen verder onderuit te halen op basis van de mening van welgeteld 1.175 “leden”.  

 

 

 


7 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 29 maart 2020

Geachte Jaap,

Ik heb me ook afgevraagd wat de VEH bezielde om op dit moment met deze zogenaamde enquête te komen. Het zal je dan ook niet verbazen, dat ik volledig achter je hierboven staande opmerkingen sta.

Veel geschreeuw en nagenoeg geen wol.

 

Geert Nap

 

 

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 1 april 2020.

 

Geachte Jaap,

Op een andere topic, namelijk Is de VEH nog wel onafhankelijk en objectief genoeg, hebben we een reactie kunnen lezen, geschreven door Rob, de directeur belangenbehartiging van de VEH.

Ook op jouw commentaar over de eerdergenoemde enquête zou een reactie van de directie niet misstaan volgens mij.

Dus, beste  Pieter, communicatiemanager van de site, wellicht kun jij het een en ander in gang zetten.

Geert Nap

 

Reputatie 4
Badge +1

Weer een suggestief artikel op basis van een twijfelachtig steekproef: Huiseigenaren stellen verduurzaming uit.

We zijn zelf aan het kijken naar PvT panelen als uitbreiding op onze warmtepomp. Bij het vragen naar offertes krijgen we vaak te horen dat het extreem druk is. Veel woning eigenaren lijken hun vakantiegeld in hun huis of tuin te steken in plaats van een vakantie in het buitenland. Het lijkt er op dat het tegenovergestelde van het artikel gaande is.

Hoe kan VeH er zo ver naast zitten? 

Waarom blijven ze maar artikelen publiceren die twijfel zaaien?

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 18 april 2020.

Geachte Jaap,

Je maakt je druk over een verhaaltje van beleidsadviseur Maud Weide over uitstel gedrag van verduurzamers.

Is de inhoud zodanig dat je je er echt druk over zou moeten maken, dat vraag ik me echt af.

Afgezien van het hoge hype gehalte van het stukje tekst, bedenk even dat het slechts om 40% van de mogelijke verduurzamers gaat, dus een minderheid. Als je 40% als veel omschrijft in de kop, dan vergeet de auteur dat de meerderheid gewoon rustig en niet paniekerig doorgaat. 

Daarnaast wordt en passant reclame gemaakt voor het energie overstappakket van dan wel via de VEH.

Dat er onzekerheid rondwaart in onze samenleving, zelfs bij VEH-ers, is groot nieuws uiteraard. De rapportage van het IMF verschrompelt totaal bij de mededelingen van Maud.

Dat Maud nu thuis zit en om haar heen kijkt, lijkt me ook zeer relevant.

Jaap, het verhaaltje van Maud is in lijn met de eerder door jou terecht bekritiseerde inhoud van het zogenaamde onderzoek over de huizenmarkt.

Jouw vragen zouden beantwoord kunnen worden... door Maud bijvoorbeeld als ze toch om zich heen zit te kijken.

 

Geert Nap

 

 

 

Reputatie 4
Badge +1

Hallo @GeertN,

Waarschijnlijk heb je gelijk en erger ik me te veel aan het gebruik van de corona-hype en is mijn kritiek te sterk uitgedrukt.

Ik begrijp dat VeH artikelen wilt schrijven die aan sluiten bij het sentiment wat leeft en de artikelen zijn feitelijk correct. De cijfers en onderbouwing staat goed uitgelegd. Toch heb ik gemixte gevoelens bij de indruk die het artikel achterlaat en het effect van de artikelen op lezers. 

Ik vraag me af wat de onderliggende strategie en bijdrage is van VeH in de huidige Corona crisis.

 

 

Het lijkt me vrij helder dat de stelling “Corona heeft grote invloed op wonen en verhuizen” klopt. Daar hoef je niet eens een enquete voor te organiseren. Denk alleen al aan de ingestortte toerismesector in Amsterdam.

 

Grt, Willem

Reputatie 4
Badge +1

Het lijkt er op dat ondanks alle paniek, de markt zicht vooralsnog weinig aantrekt van de Corona crisis. https://nos.nl/artikel/2340055-huizenmarkt-trekt-zich-weinig-aan-van-corona-prijzen-stijgen-door.html

Reageer