Beantwoord

Vernieuwen van de schutting, welke op de erfgrens staat incl schuurtje buren.

  • 20 January 2020
  • 2 reacties
  • 1069 Bekeken

 

Hi allemaal,

Wij zijn van plan om op korte termijn (als de offerte) goed gekeurd is door ons te gaan starten met het verbouwen van onze tuin. Wij hebben hierover onze beide buren ingelicht. Echter geven onze buren aan dat zij op hun beurt hier momenteel de financiële middelen niet voor hebben en zij dan graag met hun buren dezelfde schutting willen (wat ik begrijp).

 

Echter staat er aan het verlengde van de schutting een tuinhuisje, waarvan de afwatering in onze tuin komt. Het liefst wil ik natuurlijk over de volledige lengte de nieuwe schutting plaatsen, wat zal betekenen dat het schuurtje van de buren hiervoor verplaatst dient te worden.

 

Mijn vraag is, welk recht heb ik en hoe kan ik dit het beste uitleggen aan mijn buren. Ik heb namelijk geen zin in een buren ruzie.

 

 

icon

Beste antwoord door Anne 26 January 2020, 15:04

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn legio's aan aanbouwkeukens, schuurtjes e.d. waarvan de schutting niet is doorgetrokken. 

Als u googlet komt u bijvoorbeeld op www.das.nl  https://www.das.nl/wonen/regels-bouwen-erfgrens

Daaruit blijkt dat er gebouwd mag worden tégen de erfgrens. Alleen als er op de erfgrens gebouwd wordt ontstaan er eventueel problemen. Als het tegen de erfgrens staat zou ik over het verplaatsen niet beginnen.

Voordat u over het schuurtje begint, zou ik eerst maar heel goed informeren (kadaster) of het schuurtje niet tegen de erfgrens staat. En als u een schutting vervangt op de erfgrens (wat mij logisch lijkt), is overleg met de buren inderdaad een manier om elk (eventueel) conflict daarover voor te zijn.

Over afwatering naar de tuin van de buren was minimaal één aflevering geweest van De Rijdende Rechter (volgens mij in 2019, of het was een herhaling). Hij moet natuurlijk zelf voor de afwatering zorgen. Dan komt natuurlijk het eventuele probleem met de op uw tuin overstekende dakgoot en eventueel de vraag of de buren de goot op tijd schoonmaken.

Reputatie 7
Badge +2

Het 1e stukje over dezelfde schutting willen houden volg ik niet helemaal. Gaat dat om de schutting op de foto en betreft het de buren aan de linkerzijde? Voor zover ik kan inschatten zien die de schutting nauwelijks vanwege de begroeing die er voor staat.

Het hierboven genoemde artikel legt aardig uit waar je op moet letten.

Goed overleg met de buren is altijd te verkiezen boven op je rechten gaan staan,
tenzij er een hele belangrijke reden is om dat wel te doen.

Als de schutting op de erfgrens staat dan zou vervanging sowieso in overleg moeten.
Als de buren daar de middelen niet beschikbaar voor hebben zou je kunnen voorstellen om het op jullie kosten te doen. Dan nog is overleg wel noodzakelijk.

Het kan idd zijn dat de muur van hun tuinhuisje op de erfgrens staat.
Dat is dan wat in het DAS artikel een mandelige muur wordt genoemd.
Het lijkt er ook op dat dat schuurtje er al een tijd staat, dus eisen dat die verpaatst moet worden, wat me sowieso niet zo’n goed idee lijkt, is denk ik zelfs niet eens mogelijk.

De afwatering moet wel wat beter geregeld worden, hoewel ook daar mss ook verjaring op van toepassing is.

Ik denk dat ik, als ik jullie was en idd een nwe schutting aan de linkerzijde zou willen,
ik die tegen de huidige schutting en het tuinhuisje van de buren aan zou zetten. Er daarbij even van uitgaande dat dat helemaal eigen grond is.
En dan in overleg met de buren een goot en afvoer oplossing bedenken voor het afwateren van het dak van het tuinhuisje aan jullie kant. 

Als zij accoord zijn met het vervangen van de schutting zou je dat ook kunnen doen en dan zo plaatsen dat het laatste stuk langs hun tuinhuisje komt.

Dus zo:

[langs de schutting]

Of zo:

[in plaats van de schutting]

 

Reageer