Vraag

Vertraging start nieuwbouw

  • 5 July 2021
  • 1 reactie
  • 236 Bekeken

Beste mensen,


Ik heb samen met mijn vriendin een nieuwbouwwoning gekocht.

Echter is de start van de bouwwerkzaamheden al met meer dan 8 maanden vertraagd vanwege problemen met de bodemsanering.

Heeft iemand hier ook ervaring mee?

 

In de koop- en aanneemovereenkomst staat alleen een vergoeding wanneer de werkbare werkdagen zijn overschreven, maar die gaan pas in wanneer de bouw is begonnen.

Of weet iemand wat er hier mee kunnen doen?

 

Wij zijn erg benieuwd. Alvast bedankt!


1 reactie

Reputatie 7
Badge +2

Nee geen directe ervaring mee.
Mijn dochter heeft 3 jaar geleden een nieuwbouw huis gekocht en ook daar duurde de start langer dan gedacht en de oplevering ook. Uiteindelijk was het huis zo’n 5 maanden later klaar dan ze eerst gehoopt hadden en waren er een aantal (kleine) zaken niet uitgevoerd zoals afgesproken, zoals oa missend loze leidingen voor computer netwerk.

​​​​​​​
Dat gezegd hebbende, is de vraag even wat precies het probleem is.

Bij de verkoop wordt een contract getekend waar een aantal termijnen in staan vermeld.
Oa wanneer verwacht wordt dat er met de bouw wordt begonnen en hoeveel werkbare dagen het zal gaan kosten.

Daar staan ook de opschortende voorwaarden in op basis waarvan de start van de bouw kan worden vertraagd en tot hoe lang maximaal. Als die periode is verlopen, bijvoorbeeld omdat er veel PFAS is grond is die ze niet makkelijk kwijt kunnen, heb je overigens volgens mij alleen de keus om van de koop af te zien.

Er zijn een 2 tal problemen die ik zo kan bedenken die kunnen spelen als de bouw steeds wordt uitgesteld:

Je hebt je huidige woning al verkocht/opgezegd en zult nu een tijd huisloos worden.
Als er iemand duidelijk verantwoordelijk is daarvoor kun je kijken of je een deal kunt sluiten om de kosten (opslag, tijdelijk ander onderkomen) te delen.

Je hypotheekrente offerte loopt af en je moet geld betalen om hem te verlengen.
Daar is niet echt een beter advies voor dan het hypotheekofferte traject pas in te gaan als (zo goed als) zeker is dat de bouw gaat beginnen binnen de termijn van de offerte.
Maar dat kan best lastiger zijn dan je vooraf zou denken.
Alternatief is om voor een hypotheek te kiezen die flexibeler met het startpunt om gaat - langere periode, geen of lage kosten voor verlenging - maar die zijn natuurlijk vaak ook wel wat duurder en dat is dan weer zonde als alles wel ‘gewoon’ op tijd begint (ik heb het idee dat er altijd overal wel ergens vertraging zit, maar dat is meer een gevoel)
Dit is niet iets dat alle hypotheekverstrekkers vermelden bij een hypotheek voor nieuwbouw.


Overigens is mijn ervaring dat je onderhandelingspositie ‘in de bouw’ over het algemeen vrij zwak is, dus bedenk goed van te voren welke conflicten je wilt aangaan en tot hoe hoog je ze wilt ‘opdrijven’. 
Gelijk hebben wil in dit soort gevallen niet altijd zeggen dat het handig is je gelijk te gaan halen. Houd altijd je doel voor ogen: wat wil je bereiken en bepaal op basis daarvan wat een realistisch pad is om er te komen.
Dat geld tijdens het hele bouw- en oplever- en garantie-proces.


Wat zeker kan helpen is een soort opzichter in te huren - liefst 1 die door de bouwer wordt gerespecteerd maar wel jullie belang ook goed in het oog houdt - die bijna elke dag even over het werk loopt - ‘normale’ mensen mogen daar vaak niet eens komen - om te controleren of alles wel zo loopt als gepland, afgesproken, op tekening staat.


Oh en zorg dat je altijd alles schriftelijk bevestigd, al is het maar per email, 
n alles op tekening zet zodat ook anderen (die mss niet zo heel goed Nederlands kunnen lezen) kunnen weten wat is afgesproken.
Bij mij is een keer een dakkapel geplaatst waar de raamindeling gespiegeld was.
Ik kon uiteindelijk laten zien dat ik toch wel degelijk de juiste indeling had besteld.
Wat nog niet wil zeggen dat ze gratis een hele nwe kapel met juiste indeling hebben geplaatst, maar we zijn wel tot een voor beide partijen werkbare overeenstemming gekomen (zie ook mijn opmerking over onderhandelpositie)


Hier is een artikel van de VEH waar een aantal van deze punten ook worden benoemd.
Aandachtspunten bouwperiode nieuwbouw (eigenhuis.nl)

Bij specifieke vragen zou je ook eens met de VEH contact op kunnen nemen.
Daar zijn ze tenslotte ook voor.

Hier een pagina van Woningborg. Als je de antwoorden leest krijg je al een beetje het gevoel dat je voorzichtig moet om gaan met je bouwer O:)
Bouw en bouwtijd (woningborg.nl)


 

Reageer