Vraag

Vocht buitengevel rondom het hele huis.

  • 20 December 2021
  • 5 reacties
  • 320 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Een vraagje, weet iemand of dit normaal is, zie onderstaande foto's. Het is vocht wat optrekt in de buitengevel onderkant. Het is rondom het hele huis (vrijstaand). 

 


5 reacties

Reputatie 2

Hoi @F.B, via onze site kun je de tool Vochtwijzer invullen voor tips https://www.eigenhuis.nl/wonen/onderhoud/vochtwijzer#/.  Met de Vochtwijzer kom je erachter onder welke omstandigheden de problemen ontstaan en- of verergeren. Groet, Stephanie

Is dit geen opspattend vocht, dus spetters die tegen de bestrating komen, als het regent? de besrating zit inderdaad vrij strak tegel de gevel.

heb je achter die plantjes het zelfde probleem?

Leg anders eens een oude mat of zo tegen de gevel, in ieder geval iets waarbij regenwater via de grond niet tegen de muur ketst

Reputatie 5
Badge +1

Zo te zien sluit de bestrating ‘strak’ aan tegen de gevel.

Vooruitlopende, een paar vragen;

  • is de grond opgehoogd voordat de bestrating geplaatst is?
  • Is deze bestrating rondom de woning ?
  • Hoe is het het het afschot van de bestrating (staan er na een regenbui plassen tegen de woning) ?

Mogelijk kan het hemelwater onvoldoende in de grond zakken.

Reputatie 1

@F.B Welkom op onze community! Ter aanvulling op het antwoord van Anne zien wij dat er metalen bescherming is aangebracht voor de open voegen, om de 4 stenen. Dus dat is prima. Het vocht lijkt zich over het algemeen te beperken tot de onderste stenen. Mogelijk is er een waterkering aangebracht.  Zijn er binnen de woning vochtproblemen? Groet, Alexander

Reputatie 7
Badge +2

Laat ik beginnen te zeggen dat ik geen expert ben en ook geen ervaringsdeskundige.

Ik weet wel dat optrekkend vocht in een buitenmuur normaal kan zijn.
Zo normaal dat sinds de jaren 80 of zo het ook normaal is om een zogenaamde waterkering in de buitenmuur aan te brengen.

Daarnaast hebben muren vaak zogenaamde open stootvoegen: tussen 2 stenen is de voeg dan open. Dit is meestal niet tussen alle stenen maar steeds om de paar stenen.
Zelfs bij spouwmuur isolatie wordt vaak aangeraden om deze niet (allemaal) dicht te maken.

Een compleet dichte buitenmuur kan nl vocht in het huis vasthouden en dat heeft vaak weer andere vervelende problemen.

Het is op de foto niet goed te zien of de muur ook open stootvoegen heeft.
Maar ik kan me voorstellen dat de oprit er later is neergelegd en dat de ondergrond daarvan en de tegels zelf de stootvoegen van de muur dicht hebben gemaakt, waardoor er nu veel minder ventilatie is. Dat daarnaast door het zand het onder de tegels het vocht makkelijker bij de stenen kan komen en vervolgens dus het vocht in de stenen blijft zitten? 

Anne.

Reageer