Wat is het gemiddelde budget aan installatiekosten voor verduurzaming?

  • 7 April 2020
  • 9 reacties
  • 440 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 14 reacties

Voor ons nieuw te bouwen vrijstaande woning zijn we bezig met een budget. Weet iemand wat de kosten zijn die we nodig hebben voor de installateur?

Het gaat om zonnepanelen, warmtepomp, vloerverwarming, stopcontacten, geen wtw maar mechanische ventilatie dmv itho etc..

Op de bovenverdieping komt een elektrische radiator en 1 wastafel met ook een aansluiting voor eventueel later een douche. 

Het wordt een woning met alles op de begane grond. Twee slaapkamers op de begane grond.


9 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Het beste wat je kan doen is 1 of 2 offertes opvragen. De kosten hangen sterk af van de maten en gekozen systeem (met name het type en waterpomp) of je de installatie door de leverancier laat doen of onafhankelijke installateur.

Wij hebben onze nieuwbouw woning laten uitrusten bruine/water warmtepomp, WTW, zonnepanelen en vloerverwarming die geschikt is voor koelen. Dit koste ongeveer 10K exclusief materiaal en exclusief de installatie van de warmtepomp.

Misschien leuk om ook eens naar Volthera te kijken. Dit is een installateur die een totaal pakket levert met PVT panelen en warmtepomp. Ik kwam ze tegen bij het zoeken naar PVT panelen als uitbreiding op onze huidige installatie en het ziet er erg interessant uit. Omdat ik al een warmtepomp heb was het helaas niet geschikt voor onze woning.

Ok dank voor je reactie het gaat vanuit de aannemer en wij vonden de prijs best hoog en de aannemer ook. Daarbij weten we ook nog niet wat voor warmtepomp etc de installateur uit gaat kiezen.

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community van Vereniging Eigen Huis @WBV! Check dit topic eens van @GeertN! Die heeft heel mooi onder elkaar gezet wat zijn kosten en besparingen zijn geweest voor zijn getroffen verduurzaming maatregelen. Kijk ook eens naar deze tool op onze website. Deze ‘aan de slag’ tool helpt je op weg met het verduurzamen van je woning. Ik hoor graag hoe het je vergaat. :) 

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 7 april 2020

 

Geachte WBW,

In 2019 zijn we ook bezig geweest met een nieuw te bouwen vrijstaande woning met 150 m2 woonoppervlak. Een slaapkamer beneden en één op de eerste verdieping. Ons streven was een super energie neutrale woning te laten bouwen in houtskelet.

Offerte van een zeer goed installatiebedrijf voor alle zaken, die jij noemt, € 36.000,- excl. btw.  In de offerte werd uitgegaan van een luchtwarmtepomp, die we zouden hebben vervangen door een bodemwarmtepomp. Voor deze bodemwarmte hielden we rekening met een extra bedrag van € 15.000,- excl. btw.

In onze begroting hielden we dus rekening met ca.€ 50.000,- excl. btw.

Geert Nap

 

Geachte GeertN,

Onze woning is ca 12 x 9 en de offerte die we ontvangen hebben voor de installatiekosten warmtepomp zonnepanelen vloerverwarming etc. is ca. E 60.000,-- inlc. BTW.

Vraag me af of dat niet wat aan de hoge kant is?

We hebben geen speciale dingen in huis geen domotica of andere snufjes en toestanden gewoon een standaard pakket zeg maar.

 

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 8 april 2020.

 

Geachte WBV,

De afmetingen van uw woning komen in de buurt van onze toenmalige nieuwbouw plannen, echter met één verschil, dat er nog een verdieping op het huis zou zijn gekomen van ca. 45 m2. Op de verdieping zou ook geen verwarming nodig zijn geweest behalve een elektrische radiator in de geplande badkamer voor gasten.

Onze begroting voor het totale installatiewerk voor de nieuwbouw bedroeg ruim € 60.000,- incl btw.

Hoewel ik uiteraard niet alle details ken, komt het bedrag me dus nu echt onredelijk voor.

Dan nog het volgende: in onze huidige woning, 225 m2 met twee woonlagen, hebben we voor het hele energiesysteem in totaal € 50.000,- geïnvesteerd.

Netto, na aftrek van  subsidies, bleef er € 40.000,- over en heeft onze woning nu een A +++ label.

Daarbij moet bedacht worden dat er geen vloerverwarming behoefde te worden aangelegd , want die lag er al sedert 2010 op de benedenverdieping.

Als u het op prijs stelt, dan kan ik u een flyer met alle relevante gegevens van ons energieneutraal project toesturen. Stuur me daarvoor dan via een privé bericht via de site met uw e-mailadres. ( Ik kan de flyer, in PDF, niet aan deze mededeling hangen en vandaar de vraag om het e-mailadres).

Geert Nap

 

 

 

 

 

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 8 april 2020.

Geachte WBV,

Lees a.u.b. in de derde alinea: komt het bedrag me dus niet echt onredelijk voor.

Excuses voor deze verschrijving.

Geert Nap

Beste Geert,

Ik had gedacht dat het wat aan de hoge kant was maar ik begrijp dus dat het een redelijk normaal bedrag is voor een  nieuwbouwwoning.

Klopt het dat er vanaf 1 januari 2020 geen subsidies meer aangevraagd kunnen worden voor een nieuwbouwwoning?

 

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 8 april 2020.

 

Beste WBV,

Mijn kennis met betrekking tot subsidies voor nieuwbouw is niet echt actueel te noemen op dit moment. Zowel het bouwbedrijf als ook het installatiebedrijf zouden op de hoogte moeten zijn.

Geert Nap

Reageer