Beantwoord

Welke VVE's van appartementen uit de jaren 50 hebben succesvol ervaring met verduurzaming

  • 28 April 2019
  • 8 reacties
  • 797 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties
Welke VVE's van appartementen gebouwen uit de jaren 50 hebben succesvol ervaring met verduurzaming? De wil is er wel maar we stuiten op diverse hobbels: Spouwmuur isolatie is niet mogelijk door smalle vervuilde spouwmuren dus zijn forse investeringen nodig voor voorzet gevels. Dak: (te?) lichte dakconstructie voor zonnepanelen en dak isolatie en diverse schoorsteen obstakels die het beschikbare oppervlak beperken; Dubbel glas: dilemma van houten kozijnen met bestaand dubbel glas vervangen door (kunststof?) kozijnen met triple glas?; Hoe krijg je de financiering rond? Waar op inzetten ter vervanging van de huidige aardgas infrastructuur? Waterstof is een kans maar hoe kun je als VVE's aanbieders stimuleren en waar wordt kennis ontwikkeld van dit onderwerp in VVE appartementen gebouwen uit de jaren 50?
icon

Beste antwoord door Kernwaarde Groen 16 July 2019, 11:33

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 2
Welke VVE's van appartementen gebouwen uit de jaren 50 hebben succesvol ervaring met verduurzaming? De wil is er wel maar we stuiten op diverse hobbels: Spouwmuur isolatie is niet mogelijk door smalle vervuilde spouwmuren dus zijn forse investeringen nodig voor voorzet gevels. Dak: (te?) lichte dakconstructie voor zonnepanelen en dak isolatie en diverse schoorsteen obstakels die het beschikbare oppervlak beperken; Dubbel glas: dilemma van houten kozijnen met bestaand dubbel glas vervangen door (kunststof?) kozijnen met triple glas?; Hoe krijg je de financiering rond? Waar op inzetten ter vervanging van de huidige aardgas infrastructuur? Waterstof is een kans maar hoe kun je als VVE's aanbieders stimuleren en waar wordt kennis ontwikkeld van dit onderwerp in VVE appartementen gebouwen uit de jaren 50?

Spouwmuur isolatie is niet mogelijk door smalle vervuilde spouwmuren dus zijn forse investeringen nodig voor voorzet gevels.
Er zijn mogelijkheden om de borstwering en gevel te isoleren aan de binnenkant.

Dak: (te?) lichte dakconstructie voor zonnepanelen en dak isolatie en diverse schoorsteen obstakels die het beschikbare oppervlak beperken;
Op een "natuurlijk" moment kan het dak in één keer goed aangepakt worden; nieuwe dakisolatie, constructieve voorzieningen, zonnepanelen enz.

Dubbel glas: dilemma van houten kozijnen met bestaand dubbel glas vervangen door (kunststof?) kozijnen met triple glas?; Wat is de Uw-waarde van de Kozijnen en Ug-waarde van het glas nu?
Wat staat er in het plan? Wat is het doel wat betreft Rc waardes? Zonder gegevens is het lastig ervaringen of advies te geven.

Hoe krijg je de financiering rond? Er zijn subsidies beschikbaar https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/seeh/vve

Waar op inzetten ter vervanging van de huidige aardgas infrastructuur? Waterstof is nog zo ver weg. Dit is niet zo maar te beantwoorden.

Om hoeveel appartementen gaat het?
Reputatie 4
Badge +3
@Inkie Misschien zijn jullie inderdaad wel de eerste straks met ervaringen op dit gebied. Mag ik je vragen om je tips in de community te delen, als het zover is?
@Kernwaarde Groen Dank voor de reactie. Dit soort informatie is ons bekend. Het gaat er nu bij ons vooral om of VVE's uit de jaren 50 elders al succesvolle uitgevoerde voorbeelden hebben waar wij ons voordeel mee kunnen doen gezien de specifieke beperkende factoren van jaren 50 bouw. Inderdaad begint het met een goed plan en daar zijn we mee bezig. We hebben al een warmtescan en een onderzoeksrapport uit 2015. Wat nu nodig is een uitwerking van het MJOP naar een groen MJOP en een uitwerking van het onderzoeksrapport met verbetermogelijkheden waarin percentages CO2 reductie worden opgenomen per verbetermogelijkheid. Met die informatie kunnen subsidies aangevraagd worden en kunnen we gefaseerd eea aanpakken. Daarbij zou het helpen als een VVE al ervaringen heeft met het realiteitsgehalte van de inschattingen vooraf en de benodigde investeringen achteraf. Maar wie weet zijn wij straks de eerste VVE uit de jaren 50 met dit soort ervaringen om te delen. @PieterV Fijn dat er interactie is maar dus nog niet de reactie waar we direct verder mee kunnen.
Reputatie 4
Badge +3
Bedankt voor je reactie, @Kernwaarde Groen! @Inkie, heb je hier iets aan gehad? Ik hoor het graag van je.
Reputatie 2
Hi Inkie,

Er zijn best wel heel veel mogelijkheden. Te lezen op o.a. https://www.woonwijzerwinkel.nl/oplossing/vve/ en adviezen https://www.woonwijzerwinkel.nl/wp-content/uploads/2015/07/FactsheetVvE_Aardgasvrij_okt2018_WEB.pdf

Ik ben zelf ooit 5 jaar voorzitter geweest van een VVE van 300 woningen. Nu niet meer, want ik ben verhuist. Wij passen de isolatie mogelijkheden ook toe in panden uit circa 1880. Dus ook voor een VVE uit de jaren 50 zijn er mogelijkheden.

Het begint met een plan. Vermoedelijk hebben jullie een MJOP (meerjarenonderhoudsplanning) en kunnen jullie de grotere investeringen plannen in de komende 20 jaar. Dus oplossingen realiseren op een "natuurlijk" moment. Voorbeeld; de dakbedekking vervangen als het nodig is maar dan gelijk goed met veel betere isolatie.

Maar goed; het begint met een goed plan.

Vriendelijke groet

Robert
Reputatie 4
Badge +3
Hallo Pieter, dank voor je reactie. Jouw samenvatting van de hoofdvraag klopt wat mij betreft. Dank! Groet, Inkie

Ik heb bij deze de vraag aangepast, Inkie!
Hallo Pieter, dank voor je reactie. Jouw samenvatting van de hoofdvraag klopt wat mij betreft. Dank! Groet, Inkie
Reputatie 4
Badge +3
Welkom op de community @Inkie. Dat zijn veel vragen in een topic. 😉 Klopt het dat je hoofdvraag "Welke VVE's van appartementen gebouwen uit de jaren 50 hebben succesvol ervaring met verduurzaming?" is? Ik hoor het graag van je. Dan pas ik je topic titel aan. Op die manier krijg je sneller een antwoord van de community.

Groetjes,

Pieter

Reageer