Appartement verbouwen

  • 4 November 2021
  • 5 reacties
  • 815 Bekeken
Appartement verbouwen
Reputatie 3

Appartementseigenaren kunnen niet zomaar een muurtje afbreken in huis of hun voordeur schilderen. Voor dit soort klussen is toestemming van de Vereniging van Eigenaars nodig. 

Vervelende situaties binnen een VvE doen zich meestal voor als appartementseigenaren zonder toestemming van de VvE iets wijzigen aan een gemeenschappelijk deel. “Raadpleeg daarom bij een verbouwing eerst de reglementen", zegt Saskia Lemckert, jurist bij Vereniging Eigen Huis, in het novembernummer van Eigen Huis Magazine. 

Heb je ervaring met een (grote of kleine) verbouwing in een appartement? Of heb je tips voor andere appartementseigenaren met verbouwplannen? Reageer hieronder!


5 reacties

Reputatie 1

In ons complex wordt daar niet moeilijk over gedaan. Binnen het pand heb je geen dragende muren. Maar je moet van de schil van het pand afblijven.

Voor het verwijderen van een muurtje binnen een woning in VvE is geen toestemming nodig van VvE. Voor de beoordeling of dat muurtje dragend is of niet is wel een bouwtechnische inspectie verplcht.

De voordeur  mag een deel van de bewoners zonder toestemming schilderen in de kleuren die in de HR zijn vastgelegd omdat deze deuren hun eigendom zijn.  Een deel van de bewoners heeft bij ons voordeuren in eigendom van de VvE . Die voordeuren worden geschilderd en gerepareerd door de VvE.

Benedenbuur appartement is in dragende muren aan het boren, zonder vergunning. Er is een gemeenteambtenaar wezen kijken.   Nu krijg ik als bovenbuur de schuld dat ie lekkage heeft. zgn afvoerputje regenbuis, maar die is schoon en loopt goed door. VVE en beheerder spelen spelletje mee met onderbuur (niet eens de eigenaar, maar de vriend), want die zijn in gebreke gebleven door niet te handelen. Hij uit inmiddels dreigende toon in app en stelt mij verantwoordelijk voor de schade. VVE/beheer werkt hierin niet mee. Ze eisen nu dat ze via mijn flat/in mijn flat willen kijken. Onder bedreiging van boete om in  mijn flat te komen. Maar hier is niets gedaan of gewerkt; onderbuur is zelf al maanden aan het hakken en boren (zonder vergunning).  Kan ik weigeren op basis van bovenstaande en wat kan ik doen? Ik heb wel toestemming gegeven om via balkon (trap) te kijken naar de afvoer regenpijp. Groet.

 

Altijd moeilijk omdat er hier slechts 1 kant van het verhaal staat. Ik zou ze laten kijken, kan toch geen kwaad? Als het echt het regenputje o.i.d. is, is het waarschijnlijk gemeenschappelijk en is de VVE aansprakelijk, zoek in het modelreglement iets als leidingen voor de afvoer van hemelwater

Verder zou ik wel aan het bestuur vragen de ‘verbouwing’ van de onderbuur op de ALV agenda te plaatsen. Met of zonder gemeentelijke toestemming is niet voldoende, de ALV moet toestemming geven op een voorstel van de eigenaar of het bestuur.

DickF, dank voor je antwoord. Je hebt gelijk, slechts 1 kant, maar in deze is de (kleine VVE /10 panden) al jaren niet correct bezig, durf te zeggen, aan het frauderen en de slager die z’n eigen vlees slacht. (heb je even?) Informatie wordt niet doorgegeven of weggemoffeld. De beheerder kijkt laf weg als er andere concrete info komt. Er zijn veel redenen om “ze” niet in mn flat te laten. Ik heb al een rechtszaak moeten aanspannen en ook gewonnen, maar te zot dat er hier 2 mensen zijn die alles manipuleren door hun hebzucht en machtsmisbruik hier alles bepalen. De rest van de bewoners is oud of naïef en de rest wordt verhuurd (zal ze een worst zijn). Maar ben een beetje aan het eind van mn latijn omdat leefgenot al jaren in diskrediet gebracht wordt op verschillende manieren. Sorry voor de wat felle toon, maar ik krijg er geen grip op, dader wordt hier beschermd en ik ben het slachtoffer, niet door mijn schuld!

Reageer