Skip to main content
Hallo,



Ik ben opzoek naar informatie over het gebruik van een elektrische auto als thuisbatterij. Schijnbaar heb je hier een "Vehicle to Home" (V2H) charger nodig, maar veel verder kom ik niet.



Onze nieuwbouw woning krijgt een klink aantal zonnepanelen en een eigen oplaadpunt op de oprit. Een thuisbatterij loont nog niet, maar het is me niet duidelijk wat een V2H oplaadpunt zou kosten en wat er verder bij komt kijken.



Zijn er mensen met kennis of ervaring met het gebruik van een auto als thuisbatterij? Wordt het al aangeboden in Nederland? Wat heb je hier voor nodig? Waar moet je op letten?
De salderingsregeling is een typisch Nederlandse "fiscale" truuk.

In enkele andere landen in Europa is toepassing van accu's bij zonnepanelen al langer in gebruik als middel voor het optimaler gebruik van zonne-energie.


Daar uit blijkt dus dat we in Nederland een heel goed beleid hebben t.a.v. zonnepanelen! Thuisaccu's is gewoon weggegooid geld. En zeker met de prijzen van 2 of 3 jaar terug.
Oops !

De werkplek van deze pensionado is thuis.

Ik betrap deze zelfde pensionado er wel regelmatig op dat hij overdag het overschot netjes tegen hoogtarief inlevert en dat dan 's nachts weer met 10% korting terughaalt om het alsnog in zijn auto te stoppen. Zolang de salderingsregeling in deze vorm blijft bestaan, zal dat misbruik ook blijven

Misschien kun je je ook wel voorstellen dat diezelfde pensionado geen vrachtwagen rijdt, maar een gepast keurig autootje dat niets uitstoot en alleen maar elektriciteit gebruikt
Inderdaad Oops!. Ik had "men" moeten gebruiken en niet "je". Elektrische auto's moeten in de toekomst daar op geladen worden waar ze in de zomer tijdens de PV-piekproductie staan. En dat is voor het grootste gedeelte op het werk en niet thuis. In de winter zouden ze dan weer 's nachts thuis opgeladen moeten worden (omdat windturbines op zee meestal ook 's nachts door blijven draaien).

De salderingsregeling heeft nadelen maar PV-stroom opslaan is daarvoor niet de oplossing omdat de zomer-winter opslag veel te duur is en bij dag-nacht opslag is het verbruik 's nachts te laag. Als je 's avonds en 's nachts en in de vroege ochtend slechts 2 kWh verbruikt, kan je overdag immers ook slechts diezelfde 2 kWh opslaan.

Verder staat bevordering van stroomverbruik wanneer er een overschot is (aan zon- en windenergie) los van wel of geen panelen op het dak en derhalve wel of geen salderingsregeling. Ook huishoudens zonder panelen zouden in de zomer rond de middag (elektrisch) kunnen koken i.p.v. tijdens de piekuren tussen 18:00 en 20:00 h. en de auto op kunnen laden. Dat laatste zou in de winter dan weer 's nachts moeten gebeuren. Ook de brandtijd van elektrische boilers zou aan het seizoen aangepast moeten worden.
Blijkbaar worden er nu al laadpalen (voorbeeld "Zappi") aangeboden welke i.c.m. een passende EV, een geschikte pv-omvormer en de juiste domotica een intelligent energiemanagement mogelijk maken.



Een van de doelen: de teruglevering aan het net en de afname van het net minimaliseren,

Met de juiste domotica (sommige omvormers ondersteunen dit) indien mogelijk de opgewekte stroom direct verbruiken door apparaten slim te schakelen en/of de accu in de EV te laden.

Reageer