Skip to main content
Vraag

Is een thuisbatterij gekoppeld aan een merk omvormer?

• October 15, 2025
  • 3 reacties
  • 64 Bekeken

Ik zie aanbiedingen van thuisbatterijen, maar ook van omvormers die geschikt zijn voor een thuisbatterij. 

Ik ben nog niet toe aan een thuisbatterij. Maar ik denk wel na over een nieuwe omvormer die geschikt is voor een thuisbatterij en eventueel het op- en ontladen van mijn auto. 

Momenteel vraag ik mij af of ik bijvoorbeeld met een SMA omvormer niet automatisch zal moeten kiezen voor een thuisbatterij van SMA. Zijn de interacties tussen omvormers, thuisbatterijen en electrische auto's gestandaardiseerd - zodat ze uitwisselbaar zijn? 

3 reacties

Polvo55
  • Gevorderde
  • October 15, 2025

SMA had tot voor kort zelf helemaal geen eigen batterij en hun hybride omvormers waren dus afhankelijk van andere batterij merken zoals BYD, LG Chem en Pylontech.
Nu hebben ze wel een eigen batterij: SMA Home Storage.

Voor het op en opladen van een auto heb je een laadpaal nodig en dat staat los van een zonnepaneel omvormer.
Bovendien praat je bij een EV al gauw over een 5 tot 10 keer zo hoge capaciteit dan een thuis batterij.
Een auto opladen uit een thuisbatterij is dus niet echt zinvol.

• Auteur
  • Nieuwe deelnemer
  • October 18, 2025

Ik heb het niet over merknamen, ik heb het over uitwisselbaarheid en standaarden van communicatie. Ook tussen de omvormer, de laadpaal, en de elektrische auto. Er wordt immers gesproken over het gebruik van je auto als thuisbatterij. Ik heb het ook niet over het opladen van je auto vanuit een thuisbatterij. 

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • October 18, 2025

je hebt altijd ‘iets’ nodig die al die stromen in goede banen leidt. in de volksmond heet dat een Home Energy Management System. HEMS systemen poppen inmiddels als kool uit de grond want iedereen heeft dat (straks) nodig en dus wordt dit ook een commercieel dingetje.

In de praktijk praten die HEMS systemen allemaal met de laadpalen, panelen, omvormers, batterijen etc. Die communicatie standaarden zijn wel redelijk geregeld. Kijk bv eens naar EVCC, die praat met heel veel systemen. Ook de Home Automation systemen als Home Assistant en OpenHab hebben talloze manieren om te praten met systemen en inmiddels zijn ook al HEMS modules beschikbaar. 

Ik kan alleen iets vertellen over mijn systeem, mijn Scheidsrechter is OpenHab en die praat met de SMA panelen (Modbus), met de Zendure batterij/panelen (Rest API), met de slimmem meter (P1) en haalt ook nog de zonnepanelen opwek verwachting op (Meteoserver rest api), weet de dynamische tarieven (plugin Openhab Entsoe). De scheidsrechter zelf heb ik door chatgpt laten bouwen in javascript voor het openhab systeem, en die draait nu naar redelijke tevredenheid en houdt dus overal rekening mee met als doel, zo veel mogelijk eigengebruik van zonneenergie en zo goedkoop mogelijk energie inkopen op basis van dynamische tarieven. Extra doel is uiteraard noodstroom voor het geval de russen virtueel komen, daar hebben we nog geen interface voor 😉