Vraag

Elektriciteit in kelderruimte appartement. Wie is verantwoordelijk?

  • 7 April 2023
  • 6 reacties
  • 544 Bekeken

Hoi,

 

Sindskort ben ik onderdeel van de VVE van mijn aangekochte appartement uit 1940. Bij het appartement  horen 2 kelderruimtes. Echter kwam ik tijdens de inspectie achter dat de elektriciteit het niet doet in beide kelderruimtes. De makelaar gaf destijds aan dat dit de verantwoordelijkheid is van de VVE gezien dit wordt geregeld door de  elektriciteitsmeter in de gezamenlijke ruimte. Echter is de VVE langsgekomen en die gaf aan dat dit in de priveruimte zit van de kelder en dus mijn eigen verantwoordelijkheid is.

Ik heb een elektricien laten langskomen en die gaf aan dat de elektriciteitskabel verbonden is aan de andere kelderunits en dat deze wordt geregeld door de meterkast in de kelder en dus voor de VVE is.

 

Mijn vraag is nu wie is verantwoordelijk voor mijn elektriciteit in beide kelderruimtes?

 

Ik vroeg mij tevens ook af of de kelderdeuren ( scheiding tussen prive en gemeenschappelijke ruimte) ook voor de VVE is gezien de kelderdeuren van mijn units geen normaal slot hebben.


6 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik denk dat het handig is een schematische tekening te maken en de elektricien te laten aangeven waar het probleem volgens hem/haar zit. En dan daarmee naar de VVE te gaan.

De vraag is waar de stroom uw kelderbox binnenkomt en of daar wel of geen stroom aanwezig is.
Tot aan dat punt lijkt me de verantwoordelijkheid van de VVE, vanaf dat punt die van u.
Overigens zit er vaak geen aparte verbruiksmeter op, due het verbruik is dan sowieso gedeeld.

Een voorbeeld die ik ken is een box met 1 lichtpunt, 1 schakelaar en een stopcontact.
De stroom komt daar binnen in het lichtpunt. Van daar loopt een buis met een kabel erin naar de schakelaar en stopcontact.
Ik zou er van uit gaan dat tot aan het lichtpunt het de verantwoordelijkheid van de VVE is,
vanaf het lichtpunt, dus de buis, de kabel daar in, de schakelaar en het stopcontact, de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Mogelijk dat in de splitstingsakte staat welk deel van kelderruimte wiens verantwoordelijkheid is.
Ik zou verwachten dat de buitenkant, en de deuren bij de VVE horen, de binnenkant en mogelijk ook de sloten bij de eigenaar.

Anne.

Hi Anne bedankt voor je bericht. In de splitsingsakte kan ik niks terugvinden over de verdeling van de kelderruimtes. In de overeenkomst die is getekend, wordt wel gerefereerd naar splitsingsreglement 1975.

Hier kon ik onderstaand in terugvinden.

 

Echter is het mij niet duidelijk of dit er nou wel of niet onder valt.

Reputatie 7
Badge +2

Nee dat wordt hier idd niet uit duidelijk.

Ik vroeg me af of er iets over stond in de beschrijving van het appartement recht, of dat de bergingen apart zijn vernoemd.

Bijvoorbeeld:
 

Hier is de berging onderdeel van het appartement recht.

Daarnaast zijn de parkeerplaatsen aparte rechten



Maar staat voor 1 plek een uitzondering beschreven
 


Maar zoals gezegd: het is denk ik vooral van belang te achterhalen waar het probleem zit en dat
opgelosd te krijgen? 

Anne.

Hi Anne,

 

Helaas wordt in de akte van levering niks specifieks vermeld over de berging. Aleen onderstaand wordt vermeld.

 

 

Helaas wordt dus niet aangeduid over welke kelder dit betreft.

Reputatie 1

Bij ons is het zo geregeld… De elektrische voorzieningen/gebruikskosten zijn voor de VvE. Echter in het verleden werden er bv diepvrieskasten in de garage boxen geplaatst en dat is nu aangepast. Op het stopcontact staat spanning tot 20.00 uur en gaat weer in om 8.00 uur. Daar we wel een eigen garage hebben met een elektr. bedienbare deur blijft die wel dag/nacht te gebruiken.

Reputatie 2

@J.R.T.L.T Welkom op Eigen Huis Community en dankjewel voor je bijdrage. De Community dient als dialoog tussen leden. Vanuit dit kanaal monitoren we het onderlinge contact tussen leden. Zoals ook in onze richtlijnen aangegeven, dit is niet het kanaal om dubbele vragen te posten. We zien dat je dezelfde vraag in een andere topic onlangs hebt gepost. Dat is niet de bedoeling. We hebben de andere topic gesloten en houden deze actieve topic aan. Fijn dat andere leden hun ervaringen in een reactie op je bericht al hebben gedeeld. Wellicht dat er nog meer reacties komen van leden. Kom je er niet uit? Neem dan telefonisch contact op met onze Juridische Ledenservice ze zijn te bereiken via 033 450 77 50. Van maandag tot donderdag van 09.00 tot 18.00 en op vrijdag van 09.00 tot 16.30. Groet, Stephanie

Reageer