Elektrische auto's in inpandige garages

  • 8 January 2022
  • 1 reactie
  • 128 Bekeken

Reputatie 2
  • Actieve deelnemer
  • 41 reacties

Met de groei van elektrische auto's hebben we een groot en nog onopgelost probleem gekregen. Namelijk dat zulke auto's bij branden niet te blussen zijn en dan een groot gevaar opleveren. En een brand is niet denkbeeldig: als er elektrisch iets mis gaat in de accu of de auto, dan krijg je door het grote vermogen direct oververhitting (vergelijk een elektrische lasser). De brandweer blust zo een auto niet, maar dompelt de auto lange tijd in een waterbak.
Bijvoorbeeld de brand in de Singelgarage in Alkmaar op 1 juli 2020 was heel heftig.
De oorzaak was geen elektrische auto, maar er was wel een elektrische auto aan het branden. Die kan dus niet geblust worden en werd vervoerd naar Leiden en zal langdurig in een speciaal bad liggen. De brandweer had zoiets nog niet meegemaakt! Ze hadden ook nul zicht.

De grote angst is dat zo een brand in een inpandige parkeergarage de constructie verzwakt. Mensen worden dan geëvacueerd en kunnen lange tijd niet meer naar huis. Zulke risico’s zijn onacceptabel, dus zulke auto’s horen niet in een inpandige garage! Dus een elektrische auto kun je beter voor de deur laten staan en zeker niet in een inpandige garage zetten.
Maar er zijn wel maatregelen die het gevaar verminderen. Een maatregel is een strikt verbod van elektrische auto's in parkeergarages en eigen garages aan huis. Een andere maatregel is het inrichten van speciale parkeerterreinen voor elektrische auto's op veilige plaatsen, bijvoorbeeld aan de rand van de stad.


1 reactie

Reputatie 6
Badge +2

Tot nu toe zijn auto’s met brandstof motor nog een groter gevaar voor (garage) branden.

Het idee dat EV auto’s disproportioneel gevaar opleveren is niet op meetbare feiten gebaseerd.
Electric Car Fire Risk Exaggerated, Towing Myth Rejected, But Existential Risks Loom (forbes.com)

Ook de genoemde brand in Alkmaar was niet het gevolg van een brand in een EV die aan het laden was en die heeft volgens het rapport zich ook niet wezenlijk anders gedragen dan de brandstof auto die er naast stond - de schade aan de betonconstructie was juist boven de brandstof auto groter, de schadeplek boven de EV dan weer breder maar dus minder zwaar.

Wel moeten accu branden idd soms anders geblust worden.
Maar dat is een kwestie van juiste training.

Kortom opletten is goed,
maar dat het nodig zou zijn om EV’s uit parkeergarages te verbannen is vooralsnog niet ergens op gebaseerd.

Anne. 

Reageer