Beantwoord

Presentielijst VVE

  • 19 August 2022
  • 7 reacties
  • 720 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 11 reacties

Hallo. Via de beheerder van de VVE kregen wij te horen dat ze de presentielijsten en volmachten niet mogen delen. Klopt dat? Groet.

icon

Beste antwoord door J.E.M. 7 September 2022, 15:04

Bekijk origineel

7 reacties

Goedemiddag N.L.K.,

Afhankelijk van de splitsingsakte heb je als lid/eigenaar van de VvE recht op inzicht in de (volledige) adminstratie van de VvE.

Dus ook in de documenten m.b.t. de vergaderingen en presentielijsten. 

In onze splitsingakte is het volgende opgenomen:

 

Is dit een antwoord op je vraag?

Met vriendeljke groet,

Jacques

Dankjewel Jaques. Fijn om een bevestiging te krijgen; nu nog zien om het te krijgen! Heb je daar ook een antwoord voor? Ze wringen zich nl in alle bochten (zowel de beheerder als wel de voorzitster) om geen inzage of openheid te geven. Groet. Josien

Goedemiddag Josien,

Ik neem aan dat je lid/eigenaar van de VvE bent. In dat geval dienen de notulen van ALV’s beschikbaar te zijn. Als je de notulen van de betreffende ALV hebt, is daarin een overzicht van de aanwezige leden en de machtigingen zijn opgenomen. Ook dient in de notulen het aantal stemgerechtigen, het z.g. quorum, te zijn vermeld. Dat is in feite een weergave van de presentielijst.

Is er een website met info over de VvE? en heb je daar toegang (login gegevens)? Zijn de gegevens daar beschikbaar.

Mocht dit niet voldoende zijn, dan raad ik aan in de splitsingsakte te kijken of een dergelijk artikel is opgenomen. Zo ja, dan kun je het bestuur wijzen op het betreffende artikel in jullie splitsingsakte. En vervolgens op basis daarvan inzage in de adminstratie eisen.

Het kan zijn dat, indien er geen website is, inzage in de administratie bij de beheerder/administrateur op kantoor moet plaatsvinden. In dat geval kan ik me de terughoudendheid voorstellen. Maar mag geen reden zijn om te weigeren.

Overigens… ik neem aan dat de beheerder meer dan één VvE beheert en uiteraard de ‘regels’ kent. (want dat is zijn vak!) 

Hoe denken andere leden/eigenaren hierover? (Stel rondvraag in de ALV?)

Succes!

Groet, Jacques 

’Twijfel is het begin van wijsheid, zegt Descartes. Maar ik ben daar niet zo zeker van’, © Omdenken

 

Beste Jaques. Alles wat je schrijft zou zo moeten zijn, maar gebeurd niet. Ook de beheerde Metea geeft hierin “vreemde” informatie (en meestal geen of onvoldoende). Inmiddels hebben we een jurist ingeschakeld, inmiddels bijna 2 jaar, maar aangezien in deze VVE “de slager is die zijn eigen vlees slacht”, er inmiddels nogal wat fouten en fraudegevoelige zaken aan de orde zijn gekomen zijn ze rare sprongen aan het maken. Metea weet de helft niet, hoe hier gemanipuleerd en met voorinfo wordt geanticipeerd. Ik zeg dit niet zomaar! Maar we zijn er inmiddels al jaren de dupe van en het wordt van kwaad tot erger. De dader(s) worden hier weer eens beschermd, terwijl het slachtoffer de dupe dubbel is. We zijn ten einde raad, daarom probeer ski zo nu en dan op een andere manier info te krijgen. En ja, ik ben lid van Eigen huis, mijn vriendinnetje inmiddels niet meer. En het betreft haar adres. Ze is er ziek van inmiddels door de overlast ect. Nogmaals super dat je reageerde. Dank!

Goedemiddag Josien,

Dat is vervelend. En ik begrijp jullie. 

ik hoop dat de jurist jullie kan helpen.

Hebben jullie contact met andere leden/eigenaren? en hoe denken die hierover?

Zoek medestanders!

Groet, Jacques 

 

 

De juriste…..vist steeds achter het net, of kan het niet “aanpakken” (de “dader “wordt beschermd)...het is daar een 10 eigenaren VVE, waarvan er 2 dames (met nog 2 braaf in hun kielzog, niet beter wetend) al jaren onder 1 hoedje spelen. Daarnaast enkele oude (1 drankverslaafde)  oudere dames en de rest wordt verhuurd, dus die eigenaren worden gewoon net zo hard voorgelogen (sorry voor dit harde woordgebruik, maar na jaren kan ik er niets anders meer van maken) en gemanipuleerd met foute info en cijfers.

Het is echt bedroevend en ik snap inmiddels ook hoe de “dames” ons elke keer een stap voor zijn! Maar dat is een heftige beschuldiging.

Maar daaaardoor kan de jurist vaak ook niets meer doen. (die wacht trouwens ook al heel lang op bepaalde antwoorden en cijfers voor zover ik weet). Maar ik vind het heel erg dat deze vrouwen willens en wetens iemand het leven in haar eigen huis onleefbaar maakt.

Maar ik begrijp dat je bemoeienis en reactie hiermee ook een keer ophoud, omdat het zo’n enorm probleem is inmiddels, bijna niet te bevatten, zo idioot allemaal daar. Maar er komen nu steeds meer dingen naar voren die het daglicht niet kunnen verdragen…...

Mocht je toch nog een goede suggestie hebben of iemand weten die haar kan bijstaan, dan zou ik dat fijn vinden. Nogmaals veel dank voor je reacties!

Volgens mij is standaard bij de notulen geen presentielijst verplicht. Wel een telling van het aantal aanwezige stemmen incl machtigingen ten behoeve van de besluitvorming.

Een machtiging verstrekt aan de vastgoedbeheerder door een VvE lid is niet ter inzage voor een willekeurig VvE lid, wel voor de Voorzitter van de ALV. De presentielijsten horen ter inzage re zijn bij de vastgoedbeheerder.
Er is m.i. geen verplichting om deze lijst op te sturen.

Reageer