Vraag

Bekabeling panelen.

  • 20 May 2020
  • 7 reacties
  • 1590 Bekeken

Hoe is bij jullie de bekabeling van de panelen geregeld? Ligt alles los of is alles vast gezet? 

 

Reden van de vraag. Bij mij ligt het los en we hebben daar bij storm last van. Tenminste wij denken dat het komt door de losse kabels op de pannen die klapperen. Daarnaast schijnt dit brandgevaar op te leveren. 


7 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Kabels moeten altijd fatsoenlijk vast gezet worden.
Altijd.
Overal.

Niet alleen van je panelen naar de omvormer (daar kan zo maar een paar honderd Volt op staan), of van de omvormer naar de meterkast (daar kan zo maar 13A op staan), maar dat geld zelfs voor laag spanning, zoals bedrading in je computer, auto etc.
Bijvoorbeeld  omdat bewegende draden makkelijker stuk kunnen gaan.

Dus vastzetten.
Altijd.
Overal.

Dat kan vaak heel eenvoudig met wat beugeltjes en tyrips.
Liefst zo dat de bekabeling nooit met scherpe kanten of metaal in aanraking kan komen.

Thnx Anne, 

 

Dat idee had ik ook maar ik heb hier naar aanleiding van mijn klacht 2 mannen gehad die aangaven het altijd te doen. Ik twijfelde heel erg maar als de "experts" zeggen het altijd zo te doen wie ben ik dan om aan hun kunde te toornen. Maar dit is dus niet goed.

 

Dit is op een andere plek, maar de kabels liggen overal los.

Reputatie 7
Badge +2

Bij mij zijn de kabels onder de panelen met tyrap vast gezet.
Daar waar ze ‘open’ over het dak zouden lopen zijn ze door een buis heen gevoerd die ook weer is vast gezet.
 



Je zou de boel wat kunnen fatsoeneren door plakzadels onder de panelen te plakken en de kabels daar dan met tyraps aan vast te maken (als de kabels niet te zwaar zijn). Dan zou het wel een tijdje moeten blijven zitten.

Overigens heb ik niet het idee dat de kabels op de fotos direct problemen zullen opleveren, maar zoals gezegd is het altijd een goed idee om kabels vast te zetten. NIet te strak, maar gewoon vast.

Het is niet mogelijk om alle kabels alsnog vast te maken zonder alle panelen weer van het dak te halen. Dat is juist het probleem denk ik waar de leverancier tegenaan hikt. Alle kabels liggen los, men heeft enkele kabel vast gezet buiten. Binnen is het wel netjes afgewerkt. De 2 foto's zijn gewoon 2 voorbeelden. Maar goed ik wacht af waar ze mee terug komen.

Reputatie 7
Badge +2

Gewoon omdat ik het een mooie foto vind :)
Dit is hoe de bekabeling van een groot systeem (ca 240 panelen) er uit ziet.
 


Anne.

Reputatie 6
Badge

Hoe is bij jullie de bekabeling van de panelen geregeld? Ligt alles los of is alles vast gezet? 

 

Reden van de vraag. Bij mij ligt het los en we hebben daar bij storm last van. Tenminste wij denken dat het komt door de losse kabels op de pannen die klapperen. Daarnaast schijnt dit brandgevaar op te leveren. 

 

Bij mij zijn de kabels zijn bij de stekkers opgebonden aan de rails zodat de stekkers nooit in het water/vocht kunnen liggen, de kabels liggen verder los, waarbij lange stukken af en toe zijn vast gebonden en onder de pannen door het dak naar binnen met PVC buisjes die ook weer vast gezet zijn. De Plus en min draden zijn gescheiden naar binnen gebracht met aparte buisjes.

 

Reageer