Vraag

beste dakconstructie voor zonnepanelen?

  • 4 April 2021
  • 1 reactie
  • 295 Bekeken

4,5 jaar geleden hebben wij ons platte mastiek dak laten aanpassen.

De nieuwe opbouw werd:

Houten planken 20mm

30 mm pur

Mastiek dakbedekking

nieuw: 100mm Enertherm Alu

nieuw: Hertalan Easy C 1.2mm

nieuw: 50 mm grof grind

De naden zijn gelijmd en gekit

We hebben de afgelopen jaren regelmatig lekkage gekregen (bij de dakkoepels). Onderzoek toonde aan dat de EPDM slecht is gelegd.  Maar de (nieuwe) dakdekker denkt ook dat er vocht (condensatie) ontstaat ivm de mastiek die op verschillende plaatsen kapot is (op de plaats van de dakkoepels bijv.)

Vraag; kan dit kloppen?

Betekent dit dat het complete dak vernieuwd zal moeten worden?

In dat geval; we willen ook zonnepanelen op dit dak laten plaatsen. Wat voor dak kunnen we dan het beste nemen? Bitumen of EPDM? Of zijn er nog betere oplossingen?


1 reactie

Reputatie 7
Badge +2

Ik volg dit verhaal niet helemaal.

Er is sprake van mastiek dakbedekking bij een dak dat 4,5 jaar geleden is vernieuwd?
Ik dacht dat vanwege de vele nadelen van mastiek dat sinds de jaren 80 al niet meer werd gebruikt?

Dat er sindsdien vooral bitumen is gebruikt en ook al sinds vele jaren EPDM als vaak nog iets beter (maar wel wat duurder) alternatief wordt gebruikt?

In het vervolg wordt dan ook gesproken over EPDM.
Is er dus isolatie en EPDM over een bestaand mastiek dak gelegd?

En op de EPDM is weer grind gelegd?
EPDM kan in principe in de zon liggen, dus daar is geen grind voor nodig?

Dus als ik het goed begrijp is het:
hout - oude 30mm isolatie (pur) - heeel oud mastiek - nieuwe 100mm isolatie - EPDM - grind


1 van de nadelen van mastiek was voor zover ik heb begrepen dat het erg ‘werkt’ en dus idd erg gevoelig is/was voor lekkages, die dan ook nog weer eens lastig te repareren en voorkomen waren.

Maar als over je oude dak eigenlijk een hele nieuw dak is gelegd, dan zou die toch watervast moeten zijn en er dus geen water bij het oude dak moeten kunnen komen en dus ook niet daar dan weer doorheen lekken.

Heb je ook informatie over de dakconstructie? Dat kan nl ook van pas komen om te berekenen wat voor last het dak kan dragen mbt de PV installatie. Als er al jaar en dag 50mm grind op ligt dan geeft dan een dakbelasting van ca 75kg/m2 Als je dat weg zou kunnen laten dan neem ik aan dat het gewicht van het PV systeem wel compenseert. Dat is inclusief belasting tot ca 50kg/m2 geloof ik.

Als je wel nog extra dakbedekking voor de EPDM zou willen zou je een sedumdak kunnen overwegen. Dat weegt ongeveer 15kg/m2 geloof ik. De verhalen over extra isolatie en verbetert rendement van je PV systeem moet je dan overigens met een grote korrel zout nemen.
Maar het is wel heel leuk om te zien, geeft wat extra bescherming voor je dak en zorgt voor een betere waterhuishuiding.

En ja ik heb zelf een plat dak met EPDM en daarop een sedum dak en zonnepanelen :)

Ik zou denk ik zelf beginnen met de dakdekker eens te vragen of de EPDM laag niet gefixed kan worden zodat er geen vocht meer bij het mastiek kan komen. En mss nog eens een andere dakdekker vragen. Hoewel het soms wel een uitdaging kan zijn überhaupt een dakdekker langs te laten komen omdat die vaak omkomen in het werk.

Als het niet gefixed kan worden, dan klinkt het idd alsof alle lagen (tot aan het hout wrs?) verwijderd moeten worden, daar dan nwe isolatie op en EPDM over heen.
Of je daar dan nog weer iets op legt is dan nog de vraag.

Als je al weet dat dakbelasting een probleem kan worden zou je zelfs kunnen overwegen om ook het hout te verwijderen en te kijken of de draagkracht nog wat vergroot kan worden. Ook voor eventuele buitenunits van L/W of L/W systemen in de toekomst.
Maar mss is de draagkracht sowieso al groot genoeg.

Als je idd het hele dak er van af haalt zou je ook nog kunnen overwegen om onder het dak/boven de plafonds van de bovenste verdieping, vlas isolatie aan te brengen (we liefst wat ruimte er boven over laten). Dat heeft nl enigszins temperatuur- en vocht regulerende capaciteiten en kan weer net een beetje helpen bij het reguleren van de temperatuur van de etage onder het platte dak.

Anne.

PS Ik ben overigens geen dak expert.
 

Reageer