Vraag

Btw terugvragen zonnepanelen boven 10.000 Wattpiek

  • 1 January 2023
  • 4 reacties
  • 171 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Wij wilden vanavond de btw terugvragen voor de zonnepanelen die we hebben laten plaatsen. Nu komen we erachter dat je boven de 10.000 Wattpiek de belastingdienst moet navragen voor een berekening. Wij kunnen geen gebruik maken van de forfait??

 

Wij zelf zijn absoluut niet thuis in dit soort dingen, wie kan ons helpen? Of heeft dit zelf ook meegemaakt?


4 reacties

Reputatie 6
Badge

Weet je zeker dat je de BTW wilt terug vragen ? Als ik me goed herinner zal dit niet lonend zijn als je BTW bedrag hoger dan € 2500,- is omdat je dan de komende jaren gewoon een deel van de BTW moet terug betalen.

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Zelf geen ervaring mee, maar…

Ik denk dat die berekening er over gaat om te bepalen of je wel of niet onder de registratiedrempel valt. Die 10k WP is denk ik indicatief, de drempel zit namelijk op € 20.000,=
Als je daar onder blijft zou je van de Kleine Ondernemings Regeling (KOR) gebruik moeten kunnen maken?

Btw bij zonnepanelen (eigenhuis.nl)

wetten.nl - Regeling - Omzetbelasting, registratiedrempel voor kleine ondernemers - BWBR0045248 (overheid.nl)

Anne.

Wanneer je BTW van de factuur van je niet-geintegreerde zonnepanelen meer dan € 2.500 is, dan is het niet verstandig om de BTW terug te vragen (herzieningsregeling).

Wanneer je zonnepanelen in de loop van 2022 in gebruik zijn genomen dan moet je kijken naar de werkelijk opgewekte elektriciteit, dat kun je meestal zien op je app. Dat zal dan minder zijn dan voor een heel jaar. Het zou dan zomaar kunnen dat je verschuldigde BTW minder is dan het forfait bij minder dan 10.000 Wp.

www.BTWterugvragenzonnepanelen.nl 

 

Reputatie 7
Badge +2

Leuker kunnen we het niet maken, en ook niet makkelijker
De link gaf trouwens niet veel relevante informatie
Hier wordt het verhaal nog eens uitgelegd

BTW en zonnepanelen - update (deel 1) · Fiscaal Vanmorgen

Omdat er een minimale limiet van 500,= per jaar is en
je als je daar boven zit 1/5e per jaar moet terug betalen,
is idd de grens 2500,= BTW over de hele installatie.

Reageer