Vraag

capaciteit omvormer?

  • 27 September 2022
  • 3 reacties
  • 123 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie

Vorige week zijn er via de aanbesteding van EH zonnepanelen geplaatst op de garage van mijn zoon. Het gaat om 5 panelen met een piekvermogen van 1.900 watt. De geplaatste omvormer heeft een vermogen van 1.500 watt, ruim minder dus. Omdat eerst onzeker was of het 5e paneel op het dak zou passen is onze aanname dat men het vermogen van de omvormer op 4 panelen heeft berekend.

Hoe beoordelen de deskundigen hier deze installatie? Na wat zoeken kom ik op het www berichten tegen waaruit blijkt dat een wat lager vermogen van de omvormer niet slecht is, omdat deze dan al bij minder licht actief wordt.

Tom


3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoevaak er afgevlakt wordt is natuurlijk ook afhankelijk van de ligging van de panelen. Als ik mijn 2430 Wpiek  op het NNO kant had liggen i.p.v. ZZW kunnen ze sowieso nooit die 2430 Watt leveren. Dan zou ik aan een 1800 Wpiek omvormer ook genoeg hebben. Daar zijn tabellen voor (zonatlas. met dus de hoek op het zuiden én de hoek hoe de panelen liggen).

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb een installatie van 3600Wp en een omvormer van 3000W.
Die heeft een maximaal ingangsvermogen van 3900W (DC) en uitgangsvermogen van 3000W (AC)

Op maar een paar dagen per jaar - rond 21 juni - zie ik dat de opwek wordt afgevlakt op die 3000W
 


Dus idd is een wat ‘kleinere’ omvormer geen probleem.

Anne.

Reputatie 7
Badge +1

@TomO  De omvormer is ruim voldoende bemeten. Ook zonder details van de installatie te weten durf ik dit te zeggen.  Een overdimensionierung van de panelen met 30% is niet ongewoon. Geen verlies in opwek te verwachten.

Reageer