Vraag

Dakpannen vervangen of niet?

  • 23 February 2020
  • 2 reacties
  • 748 Bekeken

De geglazuurde pannen op het dak van mijn vrijstaande woning zijn ca. 70 jaar oud en beginnen aan de onderkant te schilferen, met name als er weer eens een storm overheen raast. De bovenkant is verder nog prima, maar ik vraag mij toch af of het verstandig is om er nu zonnepanelen op te leggen. Ik ben toch een beetje bang voor waterschade, breuk e.d. Heeft er iemand ervaring met zonnepanelen in een vergelijkbare situatie?


2 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Volgens mij worden dakpannen over het algemeen alleen aan de bovenzijde geglazuurd.
Schilfers aan de onderzijde zijn dan niet zo heel relevant.

Dat gezegd hebbende: je moet er van uit gaan dat als er op/aan het dak gewerkt wordt, zeker als een stellage en dakdoorvoer tbv zonnepanelen wordt geinstaleleerd, er een aantal dakpannen het leven zullen laten. Een goed installateur zal je daarom ook altijd vragen een x aantal dakpannen in reserve te houden.

Daarnaast is het niet helemaal logisch om nu een zonnepaneel systeem te laten aanleggen en over een paar jaar het dak te (moeten) gaan vervangen. 
Als de levensduur van een zonnepaneel systeem (15 tot 20 jaar?) dus langer is dan de verwachte levensduur van het dak, kan het een goed idee zijn om eerst het dak op orde te brengen voordat de zonnepaneel installatie wordt aangebracht.
Een ander voordeel is dat er dan meteen rekening met de bevestigingsmaterialen kan worden gehoudeh, waardoor het mogelijk nog wat netter verwerkt kan worden.

Overigens zullen de zonnepanelen de dakpannen enisgszins ‘uit de wind’ houden, wat de levensduur weer wat kan verlengen.
 

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community @Grensgeval! Hopelijk vind je hier snel een antwoord op je vraag. :) Interessante naam heb je trouwens. Hoe ben je hierop gekomen? :bulb:

Reageer