De kosten van zonnepanelen

  • 6 July 2020
  • 6 reacties
  • 673 Bekeken

Reputatie 1

Wanneer je zonnepanelen aanschaft is een kostenvergelijk eenvoudig mogelijk;

  1. Kies altijd voor mini omvormers, de beste zijn volgens mij van Enphase. Hierdoor heb je minder/geen risico op brand, geen drastische verlaging van de opbrengst als er een of meerdere panelen in de schaduw komen te liggen, meer zekerheid i.v.m. 25 jaar garantie, minder kosten in de toekomst omdat deze Mini omvormers wel 30 jaar mee gaan in tegenstelling tot verzamel omvormers die slechts 10 tot 15 jaar mee gaan. Als er 1 paneel of omvormer stuk is kun je dit (goedkoop) individueel vervangen.
  2. reken uit hoeveel Wattpiek totaal er wordt aangeboden
  3. deel de totaal prijs voor levering en montage inclusief omvormers en aanpassing meterkast, dat mag bij 12 tot 18 panelen exclusief BTW bij een schuin dak niet meer kosten dan ca. € 1/Wattpiek en bij een plat dak ca. € 0,20 meer
  4. Vraag altijd om 25 jaar garantie op de dragers, panelen en omvormers. Op bekabeling, connectors en aansluitingen krijg je helaas slechts 10 jaar. Deze laatste dienen wel goed UV beschermt afgedekt te worden.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@RienvanR Interessante kijk op de kosten van een gemiddelde installatie met micro-omvormers vs. een installatie met  stringomvormer. Maar volgens mij ligt jouw focus (te) sterk op de garantieperiodes (m.n. van de genoemde micro-omvormer).

Een installatie met micro-omvomers is relatief duur. Bij een kapotte micro-omvormer moet je het dak op en de solarteur werkt buiten de wettelijke garantietermijn niet gratis.

Een stringomvormer binnenshuis vervangen kan bijna iedere electriciën.

25 jaar garantie bij een firma welke 20 jaar bestaat is een mooie belofte . . .

Voor een normaal dak, zonder al te veel schaduw, zou ik voor een oplossing met een stringomvormer (eventueel met schaduwmanagement) kiezen.

Wat de prijs per Wp betreft ben ik met je eens, maar met micro-omvormers kan dat wat lastig worden.

Als ik de ontwikkeling van Wp en efficiency van panelen en de prijsontwikkeling in de pv sector over de afgelopen 10 jaar en de verwachtingen (o.a. van E.Wiebes) voor de komende tien jaar bekijk ben ik met een economische levensduur van 15 jaar dik tevreden.

Just my 2 cts

Reputatie 6
Badge +1

@RienvanR

Je doet nogal boude stellingen over de zonnepanelen met micro-omvormers.

Ik denk dat ik het voornamelijk met @darkfiber eens ben.

Aanvullend: is dat systeem veiliger dan bijvoorbeeld een stringinstallatie van SolarEdge met opimizers. Ik denk het niet. Daar zal bij defecte bedrading niet meer dan 1 volt op een paneel staan. Het aantal meters bedrading en connectors zal bij de micro-omvormers ook hoger zijn.

Een groot nadeel van het systeem is dat alles buiten zit in weer en wind. Je mag er van uit gaan dat dit sneller gaat slijten. En dan mag je hopen op de garantie. Daar zou ik mij wel eerst in gaan verdiepen voordat je daar op gaat vertrouwen.

Voordelen zijn er ook: Is er een stuk: niet erg, gewoon laten zitten, want de rest blijft het gewoon doen.

Ik vraag mij af of je deze installatie ook op je eigen dak hebt liggen.

Reputatie 1

Beste Rakker en Darkfiber;

Bij een string installatie treden altijd hogere spanningen op, dat geeft juist het risico op brand.

Een optimizer heeft (evenals een micro omvormer) het voordeel dat het negatieve effect van bijvoorbeeld schaduw op 1 of enkele panelen niet over de hele installatie plaats vind.

De combinatie string met optimizers en (groeps) omvormers zou misschien iets goedkoper in aanschaf kunnen zijn, maar doordat de omvormers een beperktere levensduur hebben en daardoor eerder vervangen moeten worden is de oplossing met micro omvormers op termijn altijd goedkoper.

Je moet er altijd voor zorgen dat de bekabeling buiten goed beschermd is, dat geef ik in mijn topic ook aan.

Helaas heb ik deze installatie met micro omvormers niet op mijn dak liggen. Mijn PV cellen liggen er al wat langer en destijds was het gebruik van micro omvormers tamelijk onbekend. Ik heb mijn omvormers dan ook al diverse keren moeten vervangen. Inmiddels zijn micro omvormers sterk verbeterd en ook veel bedrijfszekerder geworden. Daarnaast is de prijs ervan ook sterk gedaald zodat de door mij genoemde prijzen ook haalbaar zijn. Wel is het zo dat veel installateurs er nog niet mee bekend zijn en daarom micro omvormers helaas niet propageren.

Je kunt het ook gewoon googlen.

  1. string oplossing met omvormer
  2. string oplossing met optimizer (beter)
  3. individuele schakeling met micro omvormer (best)

Zie ook de website van Enphase voor de voor- en nadelen van micro omvormers en vraag of zij een installateur weten bij jou in de regio die bekend is met het monteren van micro omvormers. Dan zul je zien dat de prijs ook meevalt.

 

Reputatie 6
Badge +1

@RienvanR 

Je bent wel heel positief t.a.v. de micro omvormers. 25 jaar garantie zit er op, net als op de optimizers. Alles wat in weer en wind zit kan stuk. Daarom ook 25 jaar garantie. Als het echt foute boel is, is de firma al lang failliet.

Waarom zouden micro omvormers 25 jaar meegaan en de normale omvormers maar 10 jaar?

Alleen omdat er garantie op zit? De installatie met micro omvormers is dusdanig duurder, dat een extra omvormer op de installatie best wel uit kan. Zo duur zijn die dingen ook niet. Ook de omvormers zijn tegenwoordig beter, zodat je ervan uit mag gaan dat de nieuwe elektronische modellen van de beter merken veel langer meegaan.

Ik zou alleen maar micro omvormers overwegen bij wat kleinere installaties.

Ik heb nu een SolarEdge installatie met 15 panelen en optimizers. Gekocht omdat er jaarrond ongeveer 10 objecten zijn die op een bepaald moment van dag en seizoen voor schaduw zorgen. En die installatie doet het prima, met een hoge opbrengst.

Reputatie 1

Beste Rakker, Als je een offerte aanvraagt voor microomvormers, bij een installateur die hier ervaring mee heeft, dan zul je zien dat de prijs wel mee valt. De levensduur van micro omvormers is nu eenmaal langer dan die van string omvormers, vandaar ook de langere garantie en vandaar ook dat op langere termijn micro omvormers goedkoper zijn.

Een installatie met Optimizers is al wel beter dan zonder, maar met een micro omvormer is best.

Ook geeft een string oplossing met optimizers nog steeds meer kans op het ontstaan van brand.

Reputatie 6
Badge +1

@RienvanR 

Je zet hierboven 3 stellingen neer die jij als feiten vaststelt. Ik weet dan nog zo net niet. Er wordt veel  nagepraat, maar de techniek gaat verder. Waarom zou een micro omvormer langer meegaan. Kom eens met bronnen. Ook de huidige elektronische omvormers zijn van veel betere kwaliteit dan wat jaren geleden. Als ze echt maar 10 jaar meegaan heb je echt wel pech.

De oorzaken van brand worden voor 99 % (mijn schatting) veroorzaakt door ondeugdelijke montage en montagematerialen.

Reageer