Vraag

Dubbele energie belasting wordt voorkomen

  • 22 September 2021
  • 6 reacties
  • 246 Bekeken

Reputatie 1

Enigszins verbaasd lees ik in de mail dat dubbele belasting op energie wordt vooekomen

Onderstaand het bericht zoals wij die gisteren lazen in de mail van eigen huis

Dubbele energiebelastingheffing wordt voorkomen.
 
Als er gebruik wordt gemaakt van tijdelijke opslag van energie in een batterij (van bijvoorbeeld een zonnepaneel) kan dubbele heffing van energiebelasting zich voordoen bij het opslaan in de batterij en op het moment dat energie wordt verbruikt uit de batterij. Omdat deze dubbele heffing onwenselijk is, wordt dit met ingang van 1 januari 2022 gerepareerd.
 
Hoe dan? als ik de energie van mijn zonnepanelen opsla en als die vol is gaat de teruglevering weer in hoe weet men dan dat ik oplaad?
Beetje weer de vraag die ik al eens eerder stelde, hoe weet in ons geval Essent wat wij verbruiken? als wij de opgeleverde energie eerst opmaken voor dat wij terug leveren? Natuurlijk ook Essent benaderd maar de dames en heren aan de telefoon weten niet waar ik het over heb.
 
 

6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@HansRobben   Ik vermoed dat het heel beknopte artikel ook heel kort door de bocht geformuleerd is en zou dan ook niet te veel inhoud in de woorden interpreteren.

Eerst maal zien hoe en wat deze wat deze schreeuwerige kop “ Dubbele energiebelastingheffing wordt voorkomen.” eigenlijk betekent.

Reputatie 6
Badge

Volgens mij gaat dat over opslag in batterijen van stroom op het moment dat er veel aanbod is (wind+zon), en levering op het moment dat er aan de aanbod kant geen overschot is, of zelfs een tekort (piek belasting).

Aangezien netbeheerders niet zelf mogen opslaan zou dat via een apart bedrijf moeten gaan die het daarna weer doorlevert via een energie leverancier.

Zowel de eerste keer als het wordt opgeslagen (levering van producent naar opslagbedrijf) wordt er belasting geheven, en de 2de keer als het van het opslag bedrijf via een energie leverancier naar de eindgebruiker gaat wordt er weer belasting geheven.

Dat bevorderd natuurlijk niet dat er lokale batterij opslag in wijken komt om het net te ontlasten van piek gebruik en piek teruglevering, omdat het door de dubbele belasting veel te dure stroom wordt…

 

Reputatie 7
Badge +1

Dit onderliggende scenario lijkt me idd. het meest waarschijnlijke, uit het VEH-artikel wordt dit natuurlijk niet duidelijk. Helaas staat er ook geen referentie naar een kamerstuk bij. Hopelijk komt er nog een verduidelijking c.q. toelichting.

En om de TS @HansRobben  gerust te stellen:
Het gaat dus (hoogstwaarschijnlijk) niet om de opslag bij u thuis.

De thuisopslag blijft voorlopig sowieso te duur, ook bij een kWh-prijs van 32 cts.:money_mouth:.
De t.v.t. van pv-installaties wordt door de hogere kWh-prijs ook een stuk lager en misschien mag je nog een jaar langer volledig salderen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Jammer dat de VEH c.q. de schrijver van het onderdeel op de website ("Dubbele energiebelastingheffing wordt voorkomen") wat de TS @HansRobben  tot zijn reactie hier heeft aangezet het niet nodig acht te reageren.

Reputatie 1

Hallo,

Sorry voor de trage reactie mijn pc had even een eigen wil. Heb in een privé bericht terdege reactie gehad op de vraag die ik stelde. Hiervoor verwijs ik graag even naar het schema die door @PC  is geplaatst. Hiermee is er antwoord gegeven op het topic. https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i25380/belastingplan-2022-dubbele-belasting-bij-energieopslag-verdwijnt-definitief-per-1-januari

Reputatie 7
Badge +1

@HansRobben  Uit het artikel in solarmagazine.nl wordt iig duidelijk dat het bij de "dubbele” belasting NOOIT over de zonnepanelen op je eigen dak i.c.m. eigen opslag (=thuisaccu) ging.

Citaat: “ Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën stelde afgelopen april al de dubbele energiebelasting bij energieopslag achter een zelfstandige GROOTverbruikersaansluiting weg te willen nemen per 1 januari 2022. “

Nu de VEH nog met een verduidelijking op de website.

Reageer