Nieuws

Een jaar langer salderen

  • 27 January 2022
  • 17 reacties
  • 549 Bekeken

Reputatie 3

Zonnepaneeleigenaren kunnen waarschijnlijk een jaar langer gebruik maken van de salderingsregeling. Dat blijkt uit het advies van het ministerie van Economische Zaken aan minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten. De startdatum van het wetsvoorstel afbouw salderingsregeling wordt uitgesteld tot 1 januari 2024. 


Volgens het ministerie is het de beoogde datum van 1 januari 2023 niet meer haalbaar, omdat netbeheerders, energieleveranciers en toezichthouders voorbereidingstijd nodig hebben voor het beoogde afbouwplan van de salderingsregeling. Het wetsvoorstel moet daarnaast nog door de Tweede Kamer behandeld worden. Door het demissionaire kabinet was deze controversieel verklaard. Vanwege het uitstel wordt de startdatum van de voorgestelde afbouw verplaatst naar 1 januari 2024. Dit betekent dat zonnepaneeleigenaren in ieder geval een jaar langer kunnen salderen.


Zou jij zonnepanelen aanschaffen als de salderingsregeling er niet zou zijn? 
 


17 reacties

Reputatie 1

Moeilijk om de vraag zo te beantwoorden. Naar ik begrepen heb wordt de investering nog steeds terugverdiend, maar dan over een langere tijd. Dat lijkt me geen probleem. Een jaar wat minder uitgeven aan vakantie, helpt al goed om wat geld vrij te maken voor de financiering, zeg ik altijd maar… ;)

 

Iets anders is natuurlijk dat de samenleving nog wat moet doen om pieken in zonnestroom op te vangen. Dan wordt het nóg duurzamer/pas echt duurzaam*.

 

Overigens is de situatie zonder saldering mij niet duidelijk. Klopt het volgende? Wat je levert wordt niet meer vergoed en je moet betalen voor wat je afneemt. Dus overdag wordt stroom gemaakt die niet wordt vergoed, en ‘s avonds wordt stroom gebruikt die moet worden betaald .. ???

 

*) doorhalen wat niet wordt gewenst 😉 ...

Reputatie 1

Een heel ander probleem - dank voor je stuk ook in het magazine, Marijke! - is het volgende.

Hoe wordt de situatie van huishoudens die zonnepanelen hebben om de stroom op te wekken voor de warmtepomp? Betekent ‘zonder saldering’ dat in die situaties alsnog pakweg 80% van de electriciteit moet worden ingekocht, door de seizoensinvloeden (opwekking vooral ‘s zomers; gebruik vooral ‘s winters)??

Reputatie 6
Badge +1

Er zijn sowieso plannen dat de salderingsregeling niet in een keer wordt afgeschaft, maar geleidelijk aan. Als het echt afgelopen is betaal je voor de stroom die je van het net krijgt en krijg je een (kleine) vergoeding voor teruggeleverde stroom.

Dan wordt het zaak om zoveel mogelijk de zonnestroom direct te gebruiken.

Reputatie 1

Dan wordt het zaak om zoveel mogelijk de zonnestroom direct te gebruiken.

En dus overdag opslaan voor gebruik ‘s avonds..

Dat pakt dan dus zeer nadelig uit voor mensen die de zonnecellen niet alleen voor het gangbare electriciteitegebruik hebben, maar ook voor een warmtepomp?

Reputatie 7
Badge +1

@Rakker@Gerlinde en Cor   De kleine terugleververgoeding is op dit moment wel iets hoger, bijvoorbeeld 58 ct/kWh bij Eneco. - 2200 kWh overschot leveren dan dus € 1276 op, voorlopig zie ik iig geen businesscase voor dagopslag in een thuisaccu.

Reputatie 6
Badge +1

Er zijn wat energiemaatschappijen die zich een beetje vergist hebben en veel te veel voor de teruglevering geven. Zelfs boven de 60 eurocent. Ga er maar van uit dat dit van erg tijdelijke aard is.

Reputatie 7
Badge +1

@Rakker Gelukkig is de terugleververgoeding contractueel voor wat langere tijd vastgelegd :money_mouth: .
Wat er na afloop gebeurt is altijd koffiedik kijken.

Reputatie 7
Badge +2

Even een paar punten.

Het wetsvoorstel was om vanaf 2023 te beginnen met afbouw van de saldering met 11% per jaar geloof ik. Dat wetsvoorstel zal nu wrs worden aangepast en de start een jaar vertraagd.
Maar dat wil nog niet zeggen dat het wetsvoorstel is aangenomen?


De kromme situatie nu is dat de kWu prijs rond de 6o cent zit geloof ik.
Dat wil dus zeggen dat je met je zonnepanelen 60 cent per kWu bespaart.
En dus de terug verdientijd aanzienlijk verkort is.


@Gerlinde en Cor Kort gezegd is het als de saldering over 12 jaar helemaal is afgeschaft inderdaad een niet meer mogelijk om het extra stroom verbruik van je warmtepomp te compenseren met een PV systeem. In de winter ‘s nachts, wanneer je het meest verbruikt voor verwarming, wekken je panelen nl niets op. En ook overdag in de winter is de opwek aanzienlijk minder dan overdag in de zomer.


Overigens is er best iets te zeggen voor het afschaffen van de salderingsregeling.
Het is namelijk een belastingvoordeel voor mensen die vaak wat ruimer in de financiële middelen zitten.
Als ik mijn PV systeem in 20 jaar afschrijf heeft me dat 6,5 cent per kWu gekost, zonder de subsidie meegerekend. Dus zolang ik de energie zelf gebruik of meer dan die 6,5 cent er voor terug krijg als ik het teruglever, dan levert me dat een duidelijk financieel voordeel op tov het moeten inkopen tegen marktprijs.

Anne.

Reputatie 7
Badge +1

@Anne  En nu worden ook de laatste mensen wakker welke tot nu toe om uiteenlopende reden van het plaatsen van zonnepanelen hebben afgezien. Niet alleen de elektraprijzen en teruglevervegoedingen stijgen sterk, ook de vraag naar pv-installaties en de kosten daarvoor stijgen in zekere zin mee, zo werkt de markt natuurlijk. Voorbeeld: Afgelopen week werden de prijzen van een populair pv-paneel bij een van de bekende discounters met ca. 5% verhoogd.

Reputatie 1

@Anne dank voor je reactie.

Er is veel te zeggen voor het afschaffen van de salderingsregeling. Maar als je, zoals wij, een grote investering hebt gedaan (isoleren, vloerverwarming, PV, warmtepomp etc) om van het gas af te gaan, en dat deels hebt moeten doen met een lening waarvoor je 15 jaar lang maandelijks een substantieel bedrag betaalt, is het niet zo leuk als je in de loop van die periode van aflossing daar bovenop ook nog eens een forse elektriciteitsrekening krijgt..

Ergo: er is onderscheid tussen situaties met alleen PV en die met een compleet systeem zonder aardgas. Dat zou misschien ook in de regeling zichtbaar moeten zijn?

Weet @Marijke of dat in gesprekken die Eigen Huis voert een rol speelt?

Reputatie 7
Badge +2

@Gerlinde en Cor Ik vind ook dat er vaak veels te makkelijk gedaan werd (wordt zelfs nog?) over het compenseren van het extra elektriciteit verbruik van warmtepompen door (ook) een PV systeem neer te leggen.

Dat is iets waar ik in mijn gesprekken als energiecoach ook altijd wel op heb gewezen:
dat je er ook rekening mee moet houden dat de salderingsregeling niet de eeuwigheidswaarde heeft - onze overheid staat bij mij niet bekend om zijn consistentie als het gaat om energiebeleid - en dat dus financiële gevolgen kan/zal hebben.

Ik ben bang dat er best een boel mensen zijn die onaangenaam verrast gaan worden.
Anderzijds hebben zij nu wel een duidelijk voordeel bij gasprijzen van € 3,=/m3
Maar dat is meer van het type: je gaat minder ver de boot in dan anderen.

Anne.

Reputatie 1

@Anne Heb je zelf een warmtepomp en PV om de stroom daarvoor op te wekken?

Reputatie 7
Badge +2

@Gerlinde en Cor Ja ik heb meerdere Warmtepompen en 2 PV systemen :)

 

Zie oa Tussenwoning - 1896, Den Haag - Duurzame Huizen Route


Ik heb oa een Elga (lucht - water WP) gekoppeld aan mijn CV
en een 3 tal airco’s (lucht - lucht WP) die vooral worden gebruikt voor verwarming.

Daarnaast 3600Wp aan zonnepanelen op mijn dak en nog een 10 tal panelen in een postcoderoos.

 

Overigens is terugverdientijd bij mij nooit een belangrijke factor geweest bij de keuzes die ik heb gemaakt. Wel dat ik me er geen buil aan zou vallen en dat ik het leuk en interessant vond.
Ik heb daarnaast altijd het geld dat ik heb bespaard gereserveerd en weer geïnvesteerd in nwe projecten.

Al met al heb ik nu een 1000m3 aan gas verbruik omgezet in zo’n 3150kWu elektriciteit verbruik.

Anne.

Zonnepaneeleigenaren kunnen waarschijnlijk een jaar langer gebruik maken van de salderingsregeling. Dat blijkt uit het advies van het ministerie van Economische Zaken aan minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten. De startdatum van het wetsvoorstel afbouw salderingsregeling wordt uitgesteld tot 1 januari 2024. 


Volgens het ministerie is het de beoogde datum van 1 januari 2023 niet meer haalbaar, omdat netbeheerders, energieleveranciers en toezichthouders voorbereidingstijd nodig hebben voor het beoogde afbouwplan van de salderingsregeling. Het wetsvoorstel moet daarnaast nog door de Tweede Kamer behandeld worden. Door het demissionaire kabinet was deze controversieel verklaard. Vanwege het uitstel wordt de startdatum van de voorgestelde afbouw verplaatst naar 1 januari 2024. Dit betekent dat zonnepaneeleigenaren in ieder geval een jaar langer kunnen salderen.


Zou jij zonnepanelen aanschaffen als de salderingsregeling er niet zou zijn? 
 

De productie van zonnepanelen is tijdens de zomermaanden het hoogst en de vraag naar energie het laagst. Gedurende het stookseizoen is de energievraag hoog maar de productie van zonnepanelen laag/minimaal. Zelf de opgewekte stroom gebruiken of opslaan is tamelijk beperkt.

Met de salderingsregeling kan je jouw jaarverbruik wegstrepen tegen de opbrengst van je zonnepanelen. Zonder de vigerende salderingsregeling is de aanschaf van zonnepanelen geen no brainer. 

Reputatie 6
Badge +1

@wsmaal 

Met de huidige energieprijzen heb je helemaal geen salderingsregeling meer nodig. Uitgangspunt was een terugverdientijd van ongeveer 6 a 7 jaar. Momenteel is dit rond de 3 jaar.

@Rakker Als je zonnepanelen meer stroom opleveren dan je verbruikt betalen sommige energieleveranciers een forse terugleververgoeding.

Reputatie 7
Badge +2

Volgens mij blijven zonnepanelen ook zonder saldering een financiële no brainer?

Zolang de terugleververgoeding niet aanzienlijk lager is dan de kWu prijs van je zelf opgewekte kWu’s is het nooit weggegooid geld en zal het al snel ‘winst’ opleveren?
Zolang de kosten per kWu voor stroom die je zou moet inkopen aanzienlijk hoger is dan de prijs van je zelf opgewekte kWu’s - dus bij direct eigen gebruik - is het sowieso al winst.
En het zal wrs nog minimaal 1,5 jaar duren voordat er wordt begonnen met de afbouw van de salderingsregeling.


Dat is natuurlijk nog afgezien van de ‘winst’ dat er steeds minder fossiele brandstof nodig is om de energie mee op te wekken. Dat is ook een reden dat ik deelneem aan een zogenaamde postcode roos, terwijl je daar aanzienlijk minder rendement mee kunt halen dan een PV systeem op je eigen dak (ik heb beide O:)).

Anne.

Reageer