Eenvoudige test vooraf of een zonneboiler wel of niet rendabel is.

  • 5 September 2020
  • 5 reacties
  • 1512 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb ernstige bedenkingen of een zonneboiler voor particulieren rendabel is. Ondanks dat een zonneboiler zwaar gesubsidieerd wordt en een zonneboiler wordt aangeraden én beloond (door een hoger energielabel) door de RVO.

Het geld voor een zonneboiler kan je veel beter besteden aan, voor het zelfde geld, een veelvoud aan zonnepanelen. Waarvan de stroomopbrengst bovendien een veelvoud aan (nuttig) warm tapwater opbrengt.

Een zonneboiler is in feite een subsidiering voor waterverspilling (ligbad).

Hoe doe je de test of de aanschaf van een zonneboiler rendabel is. Overigens niet alleen interessant als u overweegt een zonneboiler aan te schaffen maar ook om te controleren hoe onze overheid met ons belastinggeld én energielabels omgaat.

De test is vrij eenvoudig: Bekijk het aardgasverbruik buiten het stookseizoen. U verbruikt in de zomer immers alleen aardgas om te koken, afwassen en voor warm tapwater.

Een zonneboiler kost ongeveer € 3000,-. Over 20 jaar (afschrijving) is dat € 150,- per jaar oftewel € 12,- per maand. Dat komt bij een gasprijs van €0,80 overeen met 15 m3 per maand.

Is tijdens gedurende de zomer uw gasverbruik lager dan 15 m3 (met een kleine correctie voor koken als u überhaupt nog op gas kookt) dan is een zonneboiler dus niet rendabel.

Daar komt nog bij dat wanneer de zonneboiler het tapwater niet warmer krijgt dan 60 graden de voorraad in de zonneboiler nog bijverwarmd moet worden (om legionella te voorkomen).

Daarnaast levert één veel goedkopere 300 Watt PV paneel per jaar 300 kWh aan elektriciteit op. Daar kan je ook 30 m3 aardgas mee besparen.

 

 

 


5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Sterker nog: met de 300 kWh van een enkel paneel vervang je duidelijk meer dan 30m³ gas omdat het rendement van een combiketel voor warmwaterbereiding veel lager is dan voor cv.

Wat oudere HR-combiketels hebben een tapwaterrendement van tussen de 60% en max. 75% over hele jaar gezien. Gemiddeld maar 65%!

Dus de 300 kWh komen overeen met (300 kWh/9,769 kWh per m³)/0,75 of /0,60

41 m³ tot 51 m³ aan NL-aardgas.

Alleen de nieuwste HR-ketels hebben een hoger tapwaterrendement, maar deze kosten dan ook weer 30% meer.

Mijn conclusie: Geschikt dakvlak helemaal vol met pv-panelen en geen ruimte voor zonnecollectoren reserveren - veel flexibeler, goedkoper en veel beter rendement.

YMMV

 

Reputatie 7
Badge +3

Sterker nog: met de 300 kWh van een enkel paneel vervang je duidelijk meer dan 30m³ gas omdat het rendement van een combiketel voor warmwaterbereiding veel lager is dan voor cv.

Voordat men de test uitvoert zal men het tapwater natuurlijk ook in de ecostand moeten zetten (als je warm tapwater met grote intervallen gebruikt. Een enkele liter warm water is efficiënter met een (elektrische) waterkoker i.p.v. tapwatervoorraad van 5 liter in de combiketel de hele dag warm te houden of op te warmen.

Daarnaast is het installeren van een groot aantal PV-panelen, per paneel, altijd goedkoper. Het is zonde dat men het laatste, en dus goedkoopste PV-paneel, verruilt voor een dure (en gesubsidieerde) zonnecollector.

Reputatie 7
Badge +2

Tja, laat ik hier eens een stukje ervaring aan toevoegen :)

Een zonneboiler is een goed idee :P

Ik heb er al sinds 2011 op mijn dak liggen en ben er best tevreden over.
Initieel is mijn gasverbruik ca 600m3 gedaald. Dat was nog in de tijd dat er 4 mensen in huis waren waarvan de meesten minimaal 2 keer per dag onder de douche gingen
Het is niet helemaal meer na te gaan welk deel daarvan door de zonneboiler kwam.

Toevallig is de sensor van mijn zonneboiler een tijdje stuk geweest en heeft hij toen uit gestaan.
Sinds begin augustus doet hij weer vrolijk mee en zie ik dus dat het gasverbruik ongeveer gehalveerd is. De totale hoeveelheid is wat minder indrukwekkend aangezien het op dit moment een 1 persoons huishouden is.

De stelling dat het water nooit boven de 60C komt klopt overigens niet.
Bij goed weer komt de boiler makkelijk boven de 65C. Zelfs in de winter staat de temperatuur regelmatig op 45C. Ik gebruik hem overigens als voorverwarming voor de CV gestookte boiler. Het systeem is in 1e instantie op maximaal comfort ingesteld, daarna op verlaging van de dagelijkse kosten en verduurzaming.


Ook lijkt er een beetje een vreemde vergelijking te worden getrokken:
besparing van gas tov stroom opwek.
Maar vervolgens wordt er niet van uit gegaan dat die stroom 1 op 1 wordt gebruikt om water (of iets anders) te verwarmen? Waarom dan de vergelijk met een PV paneel?
Je zou dan een zonneboiler met een CV gestookte boiler moeten vergelijken en dan ‘wint’ die laatste het, behalve als het om duurzaamheid of ‘van het gas af gaan’ gaat.

Volgens mij zijn stroom ‘gestookte’ warm water boilers nog steeds vrij ernstig inefficiënt? 
Dus neem ik aan dat een zonneboiler het daar tegenover beter scoort?

En last but not least: met het afbouwen van de salderingsregeling zul je de door een PV paneel opgewekte energie moeilijker kunnen gebruiken voor het opwarmen van je warme water (of CV water). Dan wordt de zonneboiler dus alleen maar een logischere keuze?

Anne.

Reputatie 6
Badge +1

Mooie berekening @Driepinter Een zonneboiler is mij door een energiecoach ook geheel afgeraden ivm niet terug te verdienen. Ik heb nu ook de gegevens per dag van mijn gasverbruik in de verwarmingsloze zomer. Het gasverbruik is iedere dag (ver) onder de 1m3. Ben ik een weekend niet thuis, dan is het gasverbruik 0,14 m3. Al die gegevens uit de app van mijn energieleverancier. Nu zijn we niet met 6 mensen thuis die te veel douchen, maar met z'n tweeën hebben we een geheel normaal douchegebruik. Ik sta er dagelijks zelfs behoorlijk lang onder.

Dag Anne, wil graag mijn zonneboilerervaring met je delen. De stelling dat het water nooit boven de 60C komt klopt voor mij helemaal niet.  Een voorraadvat van 120L wordt bij mij met gemak opgewarmd tot 70 a 90 graden en ook wel tot 93 Celsius, natuurlijk afhankelijk van het mooi weer zijn. Daarboven wordt de opwarming natuurlijk uitgeschakeld. Mijn voorraadvat van 25L wordt gevoed door mijn zonneboiler. De ketel springt maar zelden bij. Mijn geluk is de ideale ligging van mijn dakvlak. Opkomende zon tot ondergaande zon. Wilde ik graag met je delen.

Reageer