Ervaringen collectieve inkoop zonnepanelen

  • 28 July 2019
  • 4 reacties
  • 3238 Bekeken

Vereniging Eigen Huis organiseert regelmatig collectieve inkoopacties rondom zonnepanelen. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.eigenhuis.nl/collectieve-inkoop-zonnepanelen. Ik vroeg me af wie er hier wel eens meegedaan heeft aan zo'n inkoopactie en wat je ervaringen hiermee zijn.

Ik heb zelf afgelopen november meegedaan. Toen heeft Ecorus de veiling gewonnen. Mijn ervaring is dat er veel communicatie stilte in het proces zit. Je hoort lange tijd niets. Daarnaast, en dit vind ik erg tegenvallen, zijn de panelen nog steeds niet geïnstalleerd. In de aanbieding stond dat alle installaties in juni gedaan zouden zijn (dat was al lang wachten), maar het is ondertussen eind juli en er is nog niets gebeurd.

Wat zijn jullie ervaringen? Hoe verliep de communicatie, installatie? Hoe ligt het systeem er bij jullie nu bij? Heeft er ooit iemand moeten terugvallen op Vereniging Eigen Huis omdat je er met de leverancier niet uitkwam?

4 reacties

Reputatie 6
Badge
Ik heb toch wel wat twijfels omtrent het nut van dit soort collectieve inkoop.
Een aantal jaren geleden liep het met schilderwerk ook helemaal verkeerd af.

PV-panelen worden inderdaad langzamerhand een soort commodity waarbij prijs een van de belangrijkste parameters voor de leverancierskeuze wordt.
Dat hiermee ook impliciet een installateur-keuze wordt gemaakt roept al de nodige vragen op. De geselecteerde kandidaat is de "sjaak" en kan waarschijnlijk na selectie door overvraging niet aan de verwachtingen voldoen. De gekozen technologie van de panelen verdwijnt naar de achtergrond en moet wijken voor prijsargumenten terwijl de paneel prijs maar een beperkt deel van de totale levering betreft.
Zeker omdat individuele keuze criteria danig kunnen verschillen lijkt me de ontkenning van deze criteria door een collectieve aanpak niet gewenst.
  • De een heeft veel m2 dak en voldoende plek voor panelen> de Wp waarde/paneel is niet relevant. De ander moet woekeren met de m2 en wil maximale opbrengst /m2
  • De een gaat voor de korte termijn en rekent erop dat hij de degeneratie van de PV-opbrengst met energie bezuinigingen kan inverdienen; de ander moert rekening houden met een toenemend energie verbruik.
  • . . .
Zo zijn er nog tal van factoren zoals robuustheid (hagel-schade), beschikbare afmetingen, bereikbaarheid van het dak, weersomstandigheden die mee moeten wegen bij een definitieve keuze van zowel panelen als installateur.
Er zijn veel partijen in de markt en het maken van een eigen en bewuste keuze is goed mogelijk. Liever zelf bewust kiezen uit een 3-tal goed gespecificeerde offertes dan blind varen op een keus van de "beste deal voor iedereen"

Ik ben dit proces nu 2x doorgelopen en heb er nog geen moment spijt van gehad.
Reputatie 2
Ik heb meegedaan met de inkoopactie die eind 2017 was georganiseerd door VEH. In het begin was het lang stil, maar uiteindelijk kwam er iemand de opname doen en is de installatie begin april 2018 gerealiseerd. Totaal 10 zwarte panelen met totaal 2700Wp en een Growatt 2500W convertor.

Installatie was netjes. Iemand telefonische bereiken was de eerste keer een drame, daarna wist ik welke (onlogische) telefoonkeuzes ik moest uitvoeren om iemand snel aan de lijn te krijgen bij vragen.

Enige wat handig is om te weten is dat er vanaf dak een aparte 230V kabel naar de meterkast dient te worden gebracht en dat de aarding ook goed geregeld dient te zijn. Ik heb in eerste instantie toen besloten om het via een bestaand stopcontact te laten verlopen en heb later zelf op rustige en nette manier een 230V kabel met aarding naar zolder aangelegd.

Over werking verder zeer tevreden.
Reputatie 7
Badge +3
… en heb later zelf op rustige en nette manier een 230V kabel met aarding naar zolder aangelegd.

Maar u bent dan zelf elektricien. Ik neem aan dat installateurs via de VEH alles veilig (volgens de regels) aansluiten.
Reputatie 2

Maar u bent dan zelf elektricien. Ik neem aan dat installateurs via de VEH alles veilig (volgens de regels) aansluiten.


Jazeker, inclusief aparte dubbele zekering.
Later heb ik zelf de aansluiting gewijzigd, ook volgens de regels.

Reageer