Beantwoord

Extra zonnepanlen - Hoe de BTW terugvragen?

  • 22 March 2020
  • 5 reacties
  • 532 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2
  • Verduurzamer
  • 862 reacties

Ik heb in september 2018 een aantal zonnepanelen op mijn dak laten plaatsen en de BTW daarvan terug gevraagd en gekregen.

In december 2018 en juli 2019 heb ik nog extra panelen laten plaatsen
(als je ze eenmaal hebt wil je er meer ;)).

Mij is echter niet duidelijk hoe ik daarvoor de BTW nog zou kunnen terug vragen.
Ik ben als particulier al als ‘ondernemer die niet elk kwartaal BTW aangifte hoeft te doen’ aangemerkt.
Maar om BTW aangifte te kunnen doen moet de belastingdienst volgens mij iets klaar zetten.

Hoe ik daarom kan vragen oor het 1e en 3e kwartaal van 2019 is mij niet duidelijk.

Is er iemand die weet hoe dit zit?

icon

Beste antwoord door MichielB 22 March 2020, 17:23

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 3

Hoi Anne, 

Mijn situatie leek er een beetje op. Ik heb 4 jaar geleden zonnepanelen geïnstalleerd en afgelopen jaar weer. Je kan dan niet opnieuw een btw nummer aanvragen, ook al had ik die oude al ‘stop gezet’. 

Na een telefoontje met de belastingdienst kwam ik erachter dat ik deze met een brief opnieuw kon openen. Dus ik moest een open brief sturen naar de belastingdienst met de daarin oa de factuurdatum van de nieuwe nieuwe zonnepanelen. Ik kreeg dat een BTW aangifte formulier thuis gestuurd. Na die ingevuld te hebben liep alles zoals het hoorde.

 

Bellen met de belasting telefoon werkt prima als je er niet uit komt.

Reputatie 1

Ik heb vorig jaar ook panelen bijgelegd. Je moet inderdaad een brief sturen naar de belastingdienst (je “eigen” belastingkantoor). Hierin beschrijf je de situatie (incl. data) en dat je je btw nummer weer opengesteld wil hebben. Ik heb ook geschreven dat ik hierna vrijstelling wil van verdere btw aangifte.

 

succes! 

Reputatie 7
Badge +2

Ok, het lijkt dus dat old sk00l een brief sturen dus het beste resultaat geeft :)

Weten jullie teovallig of je wel of niet (opnieuw) aangemeld bent voor de Kleine Ondernemer Regeling (KOR)?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/eigenaren-van-zonnepanelen/ik-heb-zonnepanelen-tweede-activiteit-of-herinvesteren/ik-heb-zonnepanelen-en-wil-een-onderneming-starten

Reputatie 3

Dat moest ik even opzoeken in de link die je gepost hebt. 

Ik heb destijds de keuze gemaakt om me af te melden om ieder kwartaal cijfers door te sturen nadat ik de btw had terug gekregen. De term KOR is me geheel nieuw en was ook niet relevant toen ik nieuwe zonnepanelen gekocht had afgelopen jaar. Ze konden mijn ‘oude’ btw nummer nog open voor een eenmalige factuur. In de toekomst zou dit weer op dezelfde manier kunnen. Iedere keer in de pen klimmen. ;-) 

Reputatie 7
Badge +2

Inderdaad was het zo simpel als een brief sturen.
Heb 2 nieuwe aangifte omzetbelasting formulieren gekregen:
1 voor extra paneel in 2018 en 1 voor de 2 extra panelen in 2019.

Kan haast niet uit zou je zeggen :)

Reageer