Vraag

Geen BTW terug voor zonnepanelen aanschaf na verhuizing.

  • 23 July 2020
  • 7 reacties
  • 5164 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Ik had in oude woning sinds 2013 zonnepanelen. Nu we dit jaar de woning hebben verkocht en een andere hebben gekocht ook hier weer  zonnepanelen voor aangeschaft.

Hiervoor het formulier teruggave BTW ingevuld en opgestuurd naar de Belastingdienst.

Helaas blijkt nu, dat we ons hadden moeten afmelden bij de Belastingdienst als ondernemer ( voor de oude woning.)  Nu staan we daar nog steeds gemeld als “KOR” waardoor we geen recht meer hebben op de BTW-teruggave.

Over deze nieuwe regelingen bij verhuizen heb ik nergens iets gelezen noch gehoord ook niet van de zonnepanelen verkopers of zelfs Ver. EIgen Huis!

 

Er zijn volgens de Belastingdienst een paar opties:

  1. Alsnog afmelden als ondenemer (KOR) per 1 oktober. Daarna toch BTW terug vragen (bijv. €1200,=, maar dan wordt bekeken wanneer de zonnepanelen zijn geplaatsten is dit eerder dan 1 oktober dan wordt er een korting op het totale BTW bedrag ( bijv.-€700,=) berekend en daarvan gaat dan nog de Wattpiek Vermogenforfait (bijv. €120,=). Dan kun je dus nog €380,= terug krijgen. Maar de komende 3 jaar betaal je dan nogmaals het forfaitbedrag (3x €120,=) en moet je ook weer aangifte blijven doen.  Daarna kun je weer afmelden als “ondernemer”.
  2. Je doet niets, dan heb je geen recht op BTW aftrek, maar hoeft ook het forfaitbedrag betalen.
  3. Dit is een ingewikkelde en moet je berekenen of het voordelig is via de verrekening van forfaitbedrag met je teruglevering aan het energiebedrijf. Ik begreep daar de ballen van.

Graag jullie reactie


7 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Volgen doe ik het idd ook niet helemaal.

Ik heb in 2018 BTW terug gevraagd en dit jaar nog een keer over 2018 en 2019.
Dat ging allemaal door een brief aan de belasting dienst te sturen, die vervolgens mij de formulieren hebben gestuurd om aangifte te doen en daarna het geld hebben overgemaakt.

Ik neem aan dat ik nog ‘gewoon’ voor de KOR ben aangemeld, maar zeker weten doe ik het niet.

De ‘uitleg’ staat hier, maar zoals je zelf al aangeeft kan dat best wel wat duidelijker
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/eigenaren-van-zonnepanelen/ik-heb-zonnepanelen-tweede-activiteit-of-herinvesteren/ik-heb-zonnepanelen-en-wil-een-onderneming-starten

Anne.

Mogelijk werkt onderstaande constructie.

Bij verhuizing op naam van je partner het contract bij de netwerkbeheerder en energieleverancier afsluiten. Ook op naam van je partner de zonnepanelen laten plaatsen. Vervolgens moet je partner de btw teruggave regelen.

Misschien werkt het volgende wanneer je niet verhuist maar extra panelen laat plaatsen. Jezelf afmelden bij je energieleverancier en je partner zich laten aanmelden .

Misschien werkt bovenstaande constructie niet als je partner ook je fiscale partner is.

Wellicht weer iemand of bovenstaande suggestie werkt.

 

Ik heb recentelijk helaas dezelfde ervaring opgedaan. Na verkoop van mijn huis niet geweten dat ik me moest afmelden voor de KOR. Na aanschaf panelen op mijn nieuwe huis tegen een muur van onbegrip aangelopen bij de Belastingdienst toen ik BTW teruggave probeerde te krijgen. Klacht ingediend en na vele maanden wachten op antwoord uiteindelijk een afwijzing ontvangen van mijn BTW teruggave aanvraag. Enige winst die misschien bereikt is, is dat de Belastingdienst me beloofde de informatie op hun website te gaan verduidelijken. Blijkbaar hadden ze meerdere klachten ontvangen over het ontbreken van de voorwaarde dat je je zelf moet afmelden van de KOR bij verkoop van je huis. Wat Anne hierboven beschrijft klopt helemaal.  Ik ben ook de weg volledig kwijt nam de informatie op de website va de belastingdienst.

Hey,

ik ga nog verhuizen en wil straks weer zonnepanelen en ik ben nu aangemeld bij KOR. 

Samengevat moet ik het volgende doen:

Direct na verhuizing afmelden bij KOR. Kan je dan direct het jaar erop je weer aanmelden op een nieuw adres en gebruik van de regeling maken voor zonnepanelen?

Als ik zeker wil weten dat het goed gaat, kan ik het beste de nieuwe energie leverancier op naam van mijn partner zetten en die tzt aan laten melden via KOR wanneer we zonnepanelen laten leggen? Dat is dan geen probleem ook al ben je fiscaalpartner? 

Alvast bedankt.

 

Hallo,

Ik heb in 2020 zonnepanelen laten plaatsen en BTW teruggevraagd via KOR op mijn naam. Nu gaan we verhuizen in de zomer en gaan ze daar op het nieuwe adres ook panelen plaatsen. 

Is het überhaupt nog mogelijk de BTW terug te krijgen op het nieuwe adres? Zo ja, volg ik het plan dat Lynn samenvat?

Ik kom er totaal niet meer uit.

 

Dank!

Reputatie 2

@Robbie Welkom op onze community. Via de volgende link kun je alvast informatie vinden https://www.eigenhuis.nl/energie/maatregelen/zonne-energie/btw-teruggave-bij-aanschaf-tweede-set-zonnepanelen#/. Groet, Stephanie

Reputatie 4

Hallo Lynn en Robbie,

Op mijn oude huis lagen zonnepenalen en alles op mijn naam. Ik viel onder de KOR.

Nu op mijn nieuwe huis ook panelen laten leggen en alles op naam van mijn (fiscale) partner.
Zij valt nu ook onder de KOR maar het dak is toch al vol.
Partnerschap maakt niets uit en het werkt.
Wel om denken dat zowel de energie overeenkomst als de overeenkomst van de panelen op de naam van de partner staan.
Werkt gewoon.

Reageer