Beantwoord

Heeft iemand ervaring met het heet worden van zonnepanelen op dak van flatgebouw

  • 6 April 2019
  • 2 reacties
  • 661 Bekeken

Heeft iemand ervaring met het volgende:
ik heb mijn terras op het dak van ons appartementengebouw. Aansluitend op ons appartement (de 3e verdieping) is ons terras en daarvoor ligt nog een aantal meter dak van de 2e verdieping. dat dak wil men volleggen met zonnepanelen.
ik heb gelezen dat zonnepanelen wel 50 tot 60 gr celcius kunnen worden als de buitentemperatuur 30 gr. is.
Zonnepanelen die zo warm worden op een paar meter afstand van mijn terras lijkt mij niet fijn. Die warmte verplaatst zich naar mijn idee ook naar mijn terras. Dat wordt daardoor nog warmer dan het nu al af en toe wordt in de zomer.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?.
icon

Beste antwoord door Driepinter 6 April 2019, 16:57

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Mijn blauwe panelen worden op windstille zonnige hete dagen wel 70 graden. Ik kan dat ook merken omdat dan de photo voltarische-opbrengst terugloopt. Als proef had ik hoekige kunststofflessen (merk g'woon) met anderhalve liter water vast onder een paneel geschoven. Met mijn 'PVT' (photo voltarisch thermisch) paneel krijg ik daardoor dan ook op warme windstille zonnige dagen water van circa 55 graden. Ik kan per paneel de elektriciteitsopbrengst terug lezen. Wat elektriciteit betreft helaas geen gunstig effect.

Er is een topic over te temperatuur onder daken met zonnepanelen. Maar in uw geval gaat het dus over de temperatuur op een terras waar panelen naast liggen. Als dat dakdeel op het moment licht van kleur is, zal volgens mij dat dak met donkere panelen wel warmer worden (ondanks dat 12 % van de zonnewarmte omgezet wordt in elektriciteit. Normaal is het rendement ca 15 % maar bij hoge temperaturen loopt het PV-rendement immers terug). Met een ongunstige windrichting zou u daarvan dus op uw terras last van kunnen gaan ondervinden. Dat is al een stuk kleiner als de zonnepanelen ten westen van uw terras komen te liggen (met wind van het westen wordt het meestal niet zo warm).

Met panelen op een platdak op een appartement zou ik ten eerste denken aan de windgevoeligheid. De constructie moet daardoor een stuk zwaarder zijn en het plat dak moet dat gewicht ook kunnen dragen.

Panelen in oost-west richting zijn minder windgevoelig maar de opbrengst per paneel is een stuk minder.

Als iemand een deskundiger antwoord kan geven op uw vraag over de temperatuur op uw terras naast een dakdeel met panelen zouden uw buren ook PVT-panelen kunnen overwegen. Dat zijn zonnepanelen met daaronder een systeem om de warmte van de panelen af te voeren en te gebruiken (voor warmwater of als voorverwarming van een warmtepomp). (Een combinatie van de zonnepaneel en een zonnecollector dus). Voordeel is dat in de zomer deze panelen beter gekoeld kunnen worden waardoor in de zomer de PV-opbrengst door de hogere temperaturen niet afneemt. Misschien dat het thermisch gedeelte bij meerdere appartementen aangesloten kan worden.
Reputatie 7
Badge +1
Mijn ervaring is dat zonnepanelen hooguit zo warm worden als de toch meestal donkere/zwarte dakbedekking. Mijn zonnepanelen worden niet zo warm als de zwarte dakpannen (en de kamer onder de zonnepanelen is zelfs iets koeler❄️ dan de kamer ernaast). YMMV

Reageer