Beantwoord

Heeft iemand ervaring met het huren van zonnepanelen?


Ik woon in een bovenappartement onder een plat dak, twee hoog. Met mijn onderburen van begane grond en eerste verdieping vorm ik een VVE'tje. Ik wil al jaren zonnepanelen op ons dak, maar mijn buren zijn niet zo enthousiast om daarin te investeren. Nu willen ze misschien wel zonnepanelen huren, alle drie tegelijk. (Het blijkt namelijk juridisch ingewikkeld als ik alleen kies voor zonnepanelen, bijvoorbeeld: wat als een van de buren gaat verhuizen en de nieuwe eigenaar gaat niet akkoord met mijn panelen op het gezamenlijke dak). Heeft iemand ervaring met het huren van zonnepanelen? Wat zijn de valkuilen?
icon

Beste antwoord door Hajon 22 March 2019, 23:15

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 3
Ach, wat zal ik zeggen;
Onze panelen liggen er sinds 2013, geen gemeentelijke subsidie, geen BTW teruggave, terugverdientijd 13 jaar omdat er een moeilijke dak constructie nodig was (5% hellend "plat" dak) en toch zijn we super content met het spul.
Kosten elektra nog geen 10 euro per maand.
Wat wil een mens nog meer.
Dat is juist HvdW.
Zeker geldig voor voorgaande jaren.
Maar het kan zijn dat je berekeningen teleurstellend uitpakken na het ingaan van de nieuwe overheidsregeling.
Reputatie 3
Volgens mij: hoe eerder je investeert, hoe eerder je profiteert.
Wachten op de overheid levert uiteindelijk het minste op.
Als je zelf voldoende geld op de bank hebt, investeer het dan in de panelen.
Geld op de bank levert niks op, zonnepanelen wel.
Maar ik zou wel wachten tot de overheid bekend heeft gemaakt welk alternatief er komt voor de saldering.
Waarschijnlijk zal dit vééééél ongunstiger zijn dan het salderen.
Schande dat de overheid zo met ons om gaat.
Eerst lekker maken, daarna zelf incasseren.
Reputatie 4
Badge +3
Klinkt interessant @hvdw. Misschien kun je een topic aanmaken waarin je uitlegt aan de community wat de Postcoderoos regeling precies inhoudt?

Groetjes,

Pieter
Reputatie 3
Ik zou geen zonnepanelen huren, veel te duur.
Wat ik wél zou doen is deelnemen aan de postcoderoos.
Iedereen hartelijk dank voor het meedenken, ik ga het nog eens goed overwegen en ook de Consumentenbond nog even raadplegen!
Reputatie 7
Badge +3
De installatiekosten voor panelen op een plat dak zijn hoger dan voor panelen op een schuin pannendak. Dit omdat de constructie sterk genoeg moet zijn voor stormwinden. Panelen leggen in dakvorm dus met een hoek van minstens 10 graden (vangen daardoor meer zonlicht maar is ook noodzakelijk zodat het vuil op de panelen er beter afgeregend) en in een oost-west ligging is makkelijker stormvast te maken. Dat heeft weer als nadeel 1. hogere investeringskosten, u wekt met meer panelen in oost-west ligging wel meer kWh's op maar de opbrengst per paneel is lager dan in het geval van zuidlegging met een hoek van 30 graden en 2. Het dak moet het gewicht van de panelen én de constructie (trottoir tegels zijn wel goedkoop maar wel zwaar) (en het gewicht van de personen die het moeten installeren en controleren) wel kunnen dragen. Staat wellicht tegenover dat het platte dak zo groot is dat er veel panelen geplaatst kunnen worden. Hoe meer panelen hoe lager de kosten per paneel. (Maar twee of drie aansluitingen/omvormers zal natuurlijk weer duurder zijn) Leg eerst alles vast in het vve-reglement. Volgens mij speelt het zelfde zich ook af als de bovenste bewoner van het dak een dakterras wil maken. Het zo regelen dat u de eigenaar van het dak wordt (met voor u de onderhoudskosten maar dus wel voor alle drie een lagere bijdrage voor de vve) lijkt mij ook geen oplossing want het hele dak volleggen met panelen voor één huishouden is mogelijk niet rendabel (afhankelijk van de terugleversubsidie die de salderingsregeling moet vervangen).
Reputatie 4
Badge +3
@josés, ben je al wat wijzer geworden over het huren van zonnepanelen? Deel vooral je kennis met de community! 💡☀️

Groetjes,

Pieter
Reputatie 1
@JoséS
Begrijp me goed. Het was niet mijn bedoeling je te ontmoedigen in mijn vorige reactie. Ik zie juist wel mogelijkheden voor je. Het enige wat je moet doen is met je onderburen overeenkomen dat in de voorwaarden van de VVE iets aangevuld wordt over het gebruik van het dak. Daarna heeft ieder van jullie de vrijheid om voor zichzelf daar wel of niet zonnepanelen op te plaatsen. Zoals gezegd is een volgende eigenaar is verplicht deze voorwaarden over te nemen. Ik kan me overigens niet voorstellen dat een nieuwe eigenaar daar tegen zal zijn omdat het hem/haar ook meer vrijheid geeft. De verkoopbaarheid van de woning zal zelfs daardoor bevorderd worden denk ik.
Reputatie 5
Badge +1
Beste José,
De Consumentenbond heeft onlangs een artikel gewijd aan het huren van zonnepanelen. Op het forum van de Consumentenbond kun je diverse bezwaren tegen het huren van zonnepanelen lezen.
Reputatie 4
@JoséS

Ik heb geen ervaring met het huren van zonnepanelen. Het lijkt me niet aantrekkelijk, zie @JackyM. Zonnepanelen gaan langer mee dan 10 jaar, doch een omvormer kan al eerder kapot gaan. In mijn eigen geval al na 3 jaar!

Ik zie wel een probleem bij het delen met drie woningen van één set zonnepanelen. Hoe verreken je het gebruik tussen die 3 woningen? In principe is het mogelijk dat alle opgewekte stroom opgesoupeerd wordt door slechts 1 woning, bijvoorbeeld door elektrische verwarming of airco. Anderzijds: hoe verdeel je de opbrengsten van de aan het net geleverde stroom (salderen)?

Je zult dus 3 afzonderlijke sets moeten hebben met 3 afzonderlijke omvormers, dus elke woning haar eigen setje met een eigen bedrading naar elke woning. Dit houdt tevens in dat ieder van de 3 woningen afzonderlijk kan kiezen tussen een koopsetje of een huursetje. Je bent dus niet van elkaar afhankelijk, behalve dan voor het gebruik van het dak. In de voorwaarden van de VVE kun je iets vastleggen over het gebruik van het dak, ook al zou daar voorlopig slechts 1 persoon gebruik van willen maken. Een volgende eigenaar is verplicht deze voorwaarden over te nemen.


ik zou er inderdaad ook nog maar is goed over nadenken, want bovenstaande reactie klopt wel.
Stop je geld wat je er voor over hebt in isolatie of iets anders dat energie bespaart, word jou woning beter van.
Het grootste gevaar van samen iets met je buren doen, zijn je buren (of je nieuwe buren)
Reputatie 1
@JoséS

Ik heb geen ervaring met het huren van zonnepanelen. Het lijkt me niet aantrekkelijk, zie @JackyM. Zonnepanelen gaan langer mee dan 10 jaar, doch een omvormer kan al eerder kapot gaan. In mijn eigen geval al na 3 jaar!

Ik zie wel een probleem bij het delen met drie woningen van één set zonnepanelen. Hoe verreken je het gebruik tussen die 3 woningen? In principe is het mogelijk dat alle opgewekte stroom opgesoupeerd wordt door slechts 1 woning, bijvoorbeeld door elektrische verwarming of airco. Anderzijds: hoe verdeel je de opbrengsten van de aan het net geleverde stroom (salderen)?

Je zult dus 3 afzonderlijke sets moeten hebben met 3 afzonderlijke omvormers, dus elke woning haar eigen setje met een eigen bedrading naar elke woning. Dit houdt tevens in dat ieder van de 3 woningen afzonderlijk kan kiezen tussen een koopsetje of een huursetje. Je bent dus niet van elkaar afhankelijk, behalve dan voor het gebruik van het dak. In de voorwaarden van de VVE kun je iets vastleggen over het gebruik van het dak, ook al zou daar voorlopig slechts 1 persoon gebruik van willen maken. Een volgende eigenaar is verplicht deze voorwaarden over te nemen.
Reputatie 4
Badge +3
Een hele interessante vraag, @JoséS!

En bedankt voor de reactie @JackyM. Hebben jullie al eens gekeken naar de topic van @marijke over tweedehands zonnepanelen? Die kun je hier vinden.

Misschien kunnen @driepinter, @m m, @hajon je hier nog wel iets over vertellen over het huren van zonnepanelen?

Groetjes,

Pieter
Reputatie 1
Wij hebben op onze koopwoning huurpanelen gehad van zelfstroom. Wanneer je er niet al je geld aan uit wilt geven in een keer is dit ideaal maar de bezuiniging die je al direct per maand hebt betaal je nu aan huur. Dit huren daar is 10 jaar, dan zijn de panelen van de huurder maar dan is ook de garantie voorbij en natuurlijk heb je dan uiteindelijk ook 1,5 keer zoveel betaald voor de installatie dus ja, wij gaan nu toch voor koop
maar wij zijn natuurlijk geen VVE
succes

Reageer