Vraag

Hoe meer kwh op te wekken per meter dak met zonnepanelen?

  • 12 August 2022
  • 7 reacties
  • 209 Bekeken

Hallo,

Ik zit met de volgende vraag. Mijn toekomstige KWh verbruik gaat na installatie van een hybride warmtepomp ruim 8000 KWh per jaar zijn. Ik zou die het liefst op willen wekken met zonnepanelen. Mij is door 2 verschillende leveranciers gezegd dat er maximaal 12 zonnepanelen op mijn dak kunnen die maximaal 4400 KWh per jaar op gaan leveren.  Mij is ook verteld dat: 

  • zonnepanelen steeds groter geworden zijn waardoor er minder panelen op het dak passen (uiteindelijk per m beschikbaar dak daardoor minder vermogen omdat niet het hele dak gebruikt kan worden)
  • zonnepanelen met een hoger vermogen altijd ook een groter formaat hebben (en dus mijn probleem niet op lossen)

Iemand enig idee wat mijn mogelijkheden zijn om toch meer KWh op te wekken met zonnepanelen op mijn dak?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie

Brigitte


7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Brigitte   Dat panelen steeds groter worden qua afmetingen (en vermogen) is idd de trend.
Dit is nu goedkoper in de productie en bij de montage.


Wat is trouwens de dak oriëntatie en de helling en hoeveel wattpiek?
12 x 400 Wp op zuid met ca. 35° helling (zonder schaduw) kunnen ca. 5300 kWh/jaar leveren (afhankelijk van de locatie). 

Er zijn ook panelen met iets afwijkende formaten welke misschien beter passen,
het is sowieso vaak puzzelen (landscape & portrait). Dit was ook bij mijn installatie het geval - oorspronkelijk ontwerp met 10 panelen nu 14 panelen van hetzelfde type.

Zijn er nog andere dakvlakken dan het dak in kwestie? Deze leveren dan misschien wat minder op omdat de panelen niet optimaal liggen.

Reputatie 3

Heb je nog een schuurtje of garage?

Gevelpanelen zijn ook in opkomst, maar of dat overal kan en mag, geen idee.

Hi , @darkfiber  en @BertenErnie  Dank voor jullie reactie. Dak orientatie is zuid-oost. Helling weet ik niet (gewoon gemiddel rijtjeshuis). Geen schaduw.  De offerte die ik nu heb is met 12 zonnepanelen van 410 wp dus  4920 wp totaal.  Als ik het goed begrijp zou ik daar zeker 5300 KWh per jaar mee kunnen genereren. Dat klinkt al beter.

Ik heb nog 2 kleine stukjes plat dak op de uitbouw maar ik denk dat die te klein zijn.

 

Reputatie 7
Badge +1

@Brigitte   De genoemde 5300 kWh per jaar voor 4800 Wp zijn niet zeker en zonder garantie!
Er zit sowieso een natuurlijke variatie per jaar in. Voor een zuidoost dak is de opwek ook enkele procent lager dan voor zuid.
Het stroomverbruik voor een hybride warmtepomp installatie kan je trouwens heel grof schatten met een tooltje van Remeha.

Reputatie 7
Badge +2

Je zou de leverancier kunnen vragen of het loont om deels panelen met lager Wp te gebruiken omdat je er dan mss een paar meer kwijt kunt? Dus een optimaal Wp plan te maken.

Of mss ook nog een aantal op een zijde die minder efficiënt is?
Dan voor dat deel wel met speciale omvormer of optimizers.
Financieel zal dat mogelijk niet direct interessant zijn.

Ik heb altijd begrepen dat je jaaropbrengst in kWu *minder* is dan je totaal Wp?
Hier in Den Haag - relatief veel zon-  met een plat dak direct op het zuiden kom ik met een systeem van 3600Wp op ca 3235kWu per jaar, dus ca een factor 0,9
- de omvormer is overigens wel op 3000W gelimiteerd.

Gemiddeld voor NL zou 0,85 zijn?
Zonnepanelen: van Wp naar kWh - Tenten Solar

4800Wp zou dan maximaal 4320kWu/jaar zijn.

Je wordt er trouwens hebberig van: ik ben begonnen met 9 panelen, toen 10 en nu 12 op mijn eigen dak. Meer wil ik er niet op omdat ik dan nog mijn groendak blijf zien.
Maar ik heb er wel ook nog 10 in een zgn postcode roos bijgekocht.

Ik heb zelfs overwogen om stiekem de daken van min buren ook vol te leggen,
maar dat werd verzekeringstechnisch een te risicovol verhaal 😇

Anne.

Reputatie 6
Badge +1

Je zou ook de noordwest kant kunnen gaan gebruiken. En zorgen dat obstakels verdwijnen. Zoals ventilatiepijpen kunnen ventilatiepannen worden. Niet gebruikte schoorstenen slopen. Overbodige dakramen kunnen verdwijnen of naar de noordwest kant. Dat laatste zijn wel erg dure operaties om uit te voeren en bijna niet terug te verdienen aan stroomopbrengst.

Het mooiste is om bij tegenwoordige nieuwbouw hiermee rekening te houden.

Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik het voorlopig maar op de 12 standaard panelen hou. De andere oplossingen lijken niet echt kostendekkend. 

Reageer