Vraag

Hoe moet ik gegevens van de Growatt omvormer te interpreteren ?


  • Actieve deelnemer
  • 5 reacties

Via Verenigingeigenhuis hebben wij een PV installatie laten plaatsen ( door ENIE) :  9 panelen van 300 WP en een Growatt 3000 MTL-S omvormer. De opbrengst loopt iets achter met de voorspelde opbrengst.  Ik heb ENIE een aantal vragen gesteld echter - naar mijn idee - geen relevant antwoord ontvangen :

Vanaf dag 1 van installatie (3 oktober 2019) zie ik een constant verschil van 1,5 w tussen Pac(W) en PacR(W) en heb ENIE gevraagd hoe dit te interpreteren.  (data uit Growatt omvormer)

Antwoord ENIE was dit deze waarden wel vaker “schommelen” (..) Ik heb ENIE erop gewezen dat de waarde  niet schommelt maar constant 1,5 W is. Na een (zinloze) mailwisseling blijft ENIE bij haar antwoord.

kan iemand mij uitleggen hoe ik dit constante verschil van 1,5 W moet interpreteren ?

Groet,

 

peter van den Boom


13 reacties

@PVDB ik zie dat er veel reacties zijn gekomen op je topic, waaronder van @darkfiber en @Rakker . Kun je hiermee verder? Ik hoor het graag.

@darfiber

Bij zonsondergang schakelt de Growatt converter zich uit en bij zonsopgang schakelt deze zich weer in. Er vinden s'nachts dus geen metingen plaats…..

 

 

Reputatie 7
Badge +1

@PVDB Is de som Pac(W) = “X “  , Pac(R)W  = “X “ + 1,5 W ook van toepassing in de nacht
als er geen productie is? - Zoals je schrift lijkt dit altijd  zo te zijn.

Ik persoonlijk denk dat je spijkers op laag water zoekt en je zal hier waarschijnlijk geen sluitend antwoord op deze vraag krijgen. Ik zou het op andere, meer technische fora proberen.

Wat de achterlopende opbrengst tot nu toe betreft:
De zonneschijnduur in de afgelopen maanden was ook een stuk minder als gemiddeld.
Kijk maar op de KNMI website.

@darkfiber :

Pac(W) = “X “  , Pac(R)W  = “X “ + 1,5 W , PacS(W) en PacT(W) zijn beiden “ 0 “ (Ik heb een enkelfase net aansluiting)  

Opmerking,  Ik wil niet aantonen dat ik door dit verschil te weinig opbrengst krijg of iets in die trant, ik wil slechts doorgronden wat de data inhoudt die je uit de “History Data” van de Growatt app krijgt aangeboden.

Reputatie 7
Badge +1

@PVDBWat het minimale verschil van 1,50 W tussen de twee getoonde “meetwaarden” betreft zou ik het op een berekeningsvout houden, ik ga er van uit dat Pac(W=totaal?) de som van Pac(R)+Pac(S)+Pac(T) zou kunnen zijn, maar dat is een vermoeden.

1,50 W verschil is bij een productietijd (=aantal zonuren per jaar) van 1500 uren:

1,50 W x 1500h = 2250 Wh of 2,25 kWh = ca. € 0,50 - Waar hebben we het over??

Wat is trouwens hoger: Pac(W) of Pac(R)?

- Als je het ambtelijk en exact wilt hebben zet je een MID-gecertificeerde kWh-productie meter in je meterkast (heb ik ook). Dan hoef je eigenlijk niet meer naar de Growatt te kijken.
 

 

Heren/dames (?) , mijn vraag was de verklaring van het constante verschil van  1,5 W  tussen Pac(W) en PacR(W). Niets meer en niets minder. Ik houd mij aanbevolen voor een antwoord op deze vraag !

@Rakker : Je vragen zien niet relevant in relatie tot mijn  gestelde vraag betreffende  het constante verschil van 1,5 W …… (sorry)

 

@darkfiber : je zegt dat deze 1,5 W verschil onder de meetonzekerheid valt. Als dat zo zou zijn dan lijkt het mij dat dit niet meer dan 5 maanden constant 1,5 W kan zijn. (Jouw antwoord  is eigenlijk het zelfde antwoord wat ENIE mij gegeven heeft….…..)  

Ook zeg je dat “De kabelverliezen tussen omvormer en aansluiting in de meterkast zijn meestal een heel stuk groter”  maar dat is juist de variabele “SystemLoss” in PVGIS-5 ! Des te merkwaardiger dat ENIE met twee waarden voor deze variabele meet, 14 en 22,6% en mij niet wil mededelen met welke waarde zij de (geschatte) opbrengst hebben berekent.

Reputatie 7
Badge +1

@RakkerIk heb met mijn eigen opbrengstgegevens ongeveer 640 kWh "geschat”. Maar ja - daarbij ben ik natuurlijk uit gegaan van dezelfde locatie en ligging van de panelen (en zo goed als geen schaduw):nerd:

Reputatie 6
Badge +1

@darkfiber 

Die 500 kWh heb ik berekend naar aanleiding van mijn eigen opbrengst in die tijd.

uur was een tikfoutje: dat snapte jij ook wel.

Reputatie 7
Badge +1

@PVDBJe kan op pvoutput.org bijvoorbeeld in de tweakers.net lijst kijken wat vergelijkbare systemen in je buurt op dit moment doen (zeer uitgebreide vergelijkingsmogelijkheden).

Je vind het e.e.a. ook in deze discussie over de pv-opbrengsten.

Ik zou ook aanbevelen jouw Growatt output in pvoutput te krijgen. Op tweakers.net is er een specifieke draad over pvoutput.org.

Trouwens, de 1,5 W verschil bij het gemeten vermogen is te verwaarlozen en valt onder de meetonzekerheid. De kabelverliezen tussen omvormer en aansluiting in de meterkast zijn meestal een heel stuk groter.

@RakkerWat is dat voor een soort opbrengst - 550 kWh uur? - Hoe  meet je dat?

Just my 2 mW

Reputatie 6
Badge +1

Om met je opmerking te beginnen: Als je direct wat meer gegevens geeft, hoeft een ander ze niet te vragen.

Ten tweede: heb ik geen Growatt installatie, maar heb mijn installatie wel via VEH van Enie.

Daar staat in de offerte een voorspelde jaaropbrengst, zonder daar garantie op te geven. Die is meestal zo krap dat bijna iedereen daar wel aan komt. Ook ik kwam ruim aan dat aantal kWh, ondanks al mijn schaduw 's morgens en de bomen in de winter waar de zon maar niet overheen wil komen.

Daarom de vraag: hoe hoog waren de opbrengstgetallen. Vergeleken met mijn installatie zul je waarschijnlijk meer dan 500 kWh opbrengst moeten hebben. Klopt dat?

De 1,5 W verschil kan ik natuurlijk ook niet verklaren, maar als Growatt je geen antwoord geeft……...

Vraag 1: Dit weet ik door in PVGIS-5 te kijken. (ENIE werkt ook met dit programma) je ziet daar oa een te verwachten opbrengst per maand afhankelijk van door jou ingevoerde variabelen (WP, hellingshoek, afwijking tov zuiden enz) (deze leg ik naast de data van P1mon, of van de Growatt app welke mij  de werkelijke opbrengsten en  verbruik tonen) Ik heb twee berekeningen van ENIE gekregen een uitgaande van een SystemLoss van 14 % en een met een SystemLoss van 22,6 % (deze system loss zijn de verliezen in de converter, kabels, etc) Met een SystemLoss van 22,6 % vallen de gemiddelde opbrengsten per maand nog lager uit. Toch ook raar twee percentages. Ook geen antwoord van ENIE gekregen welke percentage zij gebruikt hebben bij het berekenen van de opbrengst van mijn panelen.

Vraag2 :

Je hebt een enkel fase aansluiting of een drie fase aansluiting op het net (De R, S en T staan voor de drie fases) Pac(W) is het door de omvormer geleverde vermogen aan het net, vandaar mijn vraag naar een verklaring van de 1,5 W verschil met PacR(W)  je suggestie om bij de leverancier te raden te gaan heb ik tweemaal gedaan zonder response van hun zijde .

Opmerking :

Ik stel een vraag in de verwachting (g)een antwoord te krijgen, met een antwoord dat twee vragen inhoudt schiet ik ook niet veel op….. 

Reputatie 6
Badge +1

Je hebt een PV installatie met een iets achterlopende opbrengst. Hoe weet jij dat? Je hebt de installatie nog geen jaar. Hoe hoog was trouwens de opbrengst. en de voorspelde opbrengst

2e vraag: Weet jij wat die R betekent? Ik weet het niet en Enie waarschijnlijk ook niet. Daarvoor zul je bij de fabrikant moeten zijn. Dat je van Enie geen zinnig antwoord krijgt kan ik mij voorstellen. Wat is nu eigenlijk 1,5W. Dat kan ergens wel verlies zijn. De verliezen in zo'n inverter zijn veel hoger dan die 1,5 W

Reageer