Beantwoord

In hoeverre is het mogelijk om de opgewekte stroom van zonnepanelen zelf te gebruiken.

  • 6 May 2019
  • 6 reacties
  • 608 Bekeken

Zonnepanelen leveren gedurende de dag geleidelijk een hoeveelheid energie. Hogere vermogens van 500 of meer Watt zullen echter van de energieleverancier afgenomen moeten worden. Als de salderingsregeling straks gaat veranderen. Is de situatie dan niet zo dat zodra je apparatuur gaat gebruiken, je de stroom afneemt en voor de rest van de tijd tegen een geringe vergoeding terug levert. Dan kun je alleen de lage energieverbruikers in je huis rechtstreeks van zonnestroom voorzien. Hoe rendabel zijn in de toekomst dan zonnepanelen.
icon

Beste antwoord door Dylan 6 May 2019, 14:27

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 1
Het is best lastig deze vraag te beantwoorden aangezien volgens mij alle uitgangspunten en opmerkingen fout zijn. Het begint al met de opmerking "Hogere vermogens van 500 of meer Watt zullen echter van de energieleverancier afgenomen moeten worden." Dat is gewoon niet waar; alles wat opgewekt wordt, kan op dat moment zelf gebruikt worden (kan, hoeft niet). Dit heeft niets met de salderingsregeling te maken. De genoemde grens van 500W bestaat niet. Ik raad je aan om eerst een inleidend artikel over dit onderwerp te lezen.
In de vraag heb ik het niet over een grens van 500 Watt. De achtergrond van de vraag is hoeveel vermogen kunnen een zeg 20 tal zonnepanelen gemiddeld als piekvermogen overdag leveren. Er wordt telkens gesproken over de jaaropbrengst. Als ik een of meer apparaten met een hoog verbruik inschakel, verwacht ik dat de panelen dat niet kunnen leveren en ik stroom af ga nemen van de energieleverancier
Reputatie 4
Badge
Mijn max vermogen wat ik tot nu toe heb gezien is is rond de 4500 watt, dit is een installatie van 21panelen met een max vermogen van 6825 watt als ze in de meest ideale orientatie en hellingshoek zouden liggen.

Dus op het moment dat ze 4500 watt aan stroom opwekken kan ik in huis voor 4500 watt aan apparaten aan zetten en dan word dat eerst gebruikt en zou je dan 5000 watt aan apparatuur aanhebben word er maar 500 watt van de energieleverancier gebruikt en rest van de zonnepanelen.

Het enige is natuurlijk dat de instraling niet exact het zelfde is als er bijvoorbeeld wolken zijn varieert het opwekken natuurlijk. Maar je verbruik varieert natuurlijk ook enorm, de waterkoker staat natuurlijk maar 2/3 minuten aan en de rest van de dag staat die uit.

Als je perse wilt dat je eigen opgewekte energie eerst word gebruikt dan moet je een batterij nemen waarin het opgeslagen word.
Reputatie 7
Badge +3
Als je perse wilt dat je eigen opgewekte energie eerst word gebruikt dan moet je een batterij nemen waarin het opgeslagen wordt.

Die ook al niet rendabel zijn. En ook het opslaan en afstaan van de energie geeft ook een hoop warmte en dus kWh verlies. Zomer winter opslag is sowieso al onmogelijk met 2000 kilo aan batterijen. En gezien het brandgevaar vereist dat ook enige aanleg tot levensmoeheid.

De salderingsregeling blijft nog tot minimaal 1 januari 2023. En daarna zou er een terugleversubsidie komen (bovenop de huidige terugleververgoeding van de energieleverancier die panelenbezitters met een jaarlijks stroomoverschot (zoals ondergetekende) nu al ontvangen. MInister Wiebes belooft een terugverdientijd van minimaal 7 jaar (uitgaande van efficient geplaatste installaties) en een soepele overgangsregeling voor bestaande installaties.
Reputatie 4
Badge
@Driepinter er komt geen terugleversubsidie daarvoor hebben we nu een verlengde salderingsregeling tot 2023 met afbouw tot 2031.

Dat batterijen nu nog niet kosten effectieve zijn is doordat we de salderingsregeling hebben dus ergens tussen 2023 en 2031 gaan batterijen kosten effectief worden plus dat ze nog minimaal 3,5 en waarschijnlijk 10,5 jaar de tijd hebben om efficiënter/goedkoper te worden. Gok dat het prijspunt niet veel zal gaan dalen dus het zal tussen de 3000 en 10.000 euro voor een batterij pack blijven alleen de capaciteit zal meer gaan worden nu is het tussen de 2,0kwh en 13,5kwh en dat zal waarschijnlijk meer gaan worden.

Dit ligt ook in de lijnen wat ze in de batterij industrie denken tot 2021/2022 zal het alleen schaalvergroting blijven dus alleen goedkoper het zelfde te produceren en vanaf 2022 zal het ook technische beter worden mogelijk met andere technologieen dan dan lithium/ion
Reputatie 7
Badge +3
@Driepinter er komt geen terugleversubsidie daarvoor hebben we nu een verlengde salderingsregeling tot 2023 met afbouw tot 2031.
Okee. Dus zoiets als dat we dan maar 80 % van de afgenomen kWh's kunnen salderen?

Dat batterijen nu nog niet kosten effectieve zijn is doordat we de salderingsregeling hebben dus ergens tussen 2023 en 2031 gaan batterijen kosten effectief worden plus dat ze nog minimaal 3,5 en waarschijnlijk 10,5 jaar de tijd hebben om efficiënter/goedkoper te worden. ….

Dit ligt ook in de lijnen wat ze in de batterij industrie denken tot 2021/2022 zal het alleen schaalvergroting blijven dus alleen goedkoper het zelfde te produceren en vanaf 2022 zal het ook technische beter worden mogelijk met andere technologieen dan dan lithium/ion


Afschaffing van de salderingsregeling in Nederland gaat de ontwikkeling van accu's echt niet extra versnellen zoals de subsidiering van windenergie de windmolenindustrie (met succes) heeft doen ontwikkelen tot wat het nu is (op zee nagenoeg subsidieloos).

Er is al zoveel belang voor betere accu's. Zoals de markt voor elektrische auto's (en fietsen) en grootschalige elektriciteitsopslag dat huisopslag voor zonnestroom peanuts is. Lithium en cobalt zijn zeer duur, ook daarom zoekt men nu al intensief naar alternatieven. Verder blijft zomer-winter opslag altijd nog veel te duur. En als het sprake zou zijn van zomer-winter opslag dan mis ik nog altijd het pleidooi om met het zelfde geld voor accu's voor zomer winter opslag in plaats van in accu's gewoon in extra windmolens op zee te investeren (die leveren in de winter immers de meeste stroom en kunnen dus prima gecombineerd worden met zonneenergie).

Reageer