Beantwoord

Is het noodzakelijk om zonnepanelen regelmatig schoon te maken?

  • 5 October 2019
  • 21 reacties
  • 18888 Bekeken

Reputatie 1
  • Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie
Je hoort over schoonmaken van zonnepanelen verschillende verhalen? Is het noodzakelijk om zonnepanelen regelmatig schoon te maken om het hoogste rendement te bereiken en te behouden?
icon

Beste antwoord door JW 9 October 2019, 13:20

Bekijk origineel

21 reacties

Ik heb 16 zonnepanelen op een plat dak en ik reinig de panelen elk jaar minstens één keer. Vandaag, 10 mei 2021, heb ik ze weer schoongemaakt met lauw water zonder reinigingsmiddelen. Resultaat: een bak met zwart water. Dat regen het werk voor je doet is een sprookje. 
 

 

De zonnepanelen (sinds 2013) op ons dag zitten in het zelfde vlak (35 a 40 graden plat) als een dakraam (sinds 2002). Dat dakraam is in het begin een paar keer schoon gemaakt maar de laatste 15 jaar al niet meer, gewoon omdat ik het niet nodig vond. Er zitten soms wel wat vlekjes, zandjes of takjes op, maar die verstoren het uitzicht niet echt. Dus ga ik er van uit dat de panelen ook niet zo vervuild zijn. Hier zie ik dus dat schoonmaken niet per-se nodig is.

 

Daarnaast is de opbrengst de afgelopen jaren beslist niet achteruit gegaan, anders dan met de gewijzigde zon-kracht verklaard kan worden. Nog een reden om mij niet op het dak te wagen om schoon te maken.

 

Als ik in de buurt kijk naar huizen met licht gekleurde dakpannen met een vergelijkbare oriëntatie als onze zonnepanelen, dan zie ik dat die licht gekleurde daken in die richting (zuid tot zuidwest) betrekkelijk schoon zijn. De daken in andere richtingen (noord en/of oost) zien er veel viezer uit. Nog een reden om nog niet schoon te maken.

 

Uiteindelijk zijn veel zonnepanelen voorzien van een vuil-afstotende coating. Daar moet je zo lang mogelijk gebruik van maken.

 

Mijn idee: Schoonmaken 1 keer per jaar. Bijvoorbeeld met zo'n lange borstel zoals ze tegenwoordig ook de boven ramen schoonmaken. Als je het laat doen: Vraag je glazenwasser of/hoe ze het doen. Als je het zelf ga doen: doe het na een regenbui, dan zit het vuil al lekker los. gebruik een zachte borstel en veel water. Voeg geen zooi toe omdat het water allemaal bij het hemelwater komt, dus ook in je regenton.

Reputatie 6
Badge +1

Zo te zien  vele nieuw geregistreerde leden. Welkom allemaal. Schoonmaken van panelen is ook Business. Er zijn veel onderzoeken geweest, maar de opbrengst is voor ons particulieren te laag t.o.v.  de opbrengst. Zonneparken waar je heel veel panelen in korte tijd kunt reinigen is een andere zaak. Ook hebben die vaak een wat lagere hoek.

Persoonlijk zie ik de verontreinigingen t.z.t. wel weer verdwijnen. (duivenpoep). Te zien aan de glans.

Alleen als je een plat dak hebt met panelen met een lage hoek, kan het rendabel zijn om ze zelf schoon te maken.

Ik heb een aantal panelen met per paneel een microconverter en ik kan dus per paneel de opbrengst zien. Ze liggen onder 10 graden op een plat dak. Als proef heb ik in april de helft schoongemaakt en de andere helft dus niet. De schoongemaakte panelen leverden daarna 1,5 % meer op. Dus het scheelt wel, maar niet zo veel als hierboven staat.

Maakt de regen zonnepanelen schoon?  Kom nou. Wel eens gezien hoe vies de auto wordt van regen? Saharazand! Ik kan vanuit mijn dakraam eenvoudig de panelen reinigen en doe dat als ik kan zien dat ze vies zijn. Mijn overburen maken ze nooit schoon en dat is dan ook duidelijk te zien. 

Heb nu 8 jaar panelen en nog nooit schoongemaakt. Van opbrengst verlies is niets te merken. Zit alleen maar een stijgende lijn in. Met de fikse regenbuien van de laatste jaren worden ze al goed schoon gemaakt.

Wij laten onze 28 zonnepanelen (9,1kwp) niet reinigen omdat dit niet rendabel is. In 2019 (eerste jaar) hebben ze ongeveer 9500 KWh opgewekt. Stel dat de verbetering van de productie maximaal 4% is dan levert dit 4% van 9500 KWh ofwel 380 KWh op. Tegen een prijs van €0,20 per KWh is de verbetering maat €76 waard. Recent hebben wij wel zelf een grote verontreiniging op één paneel verwijderd. Er plakte een soort pluis op wat ervoor zorgde dat de opbrengst 10% lager was dan het paneeel met de hoogste opbrengst. De laatste week zien we weer normale opbrengsten van het schoongemaakte paneel.

 

Gratis

Grar

Mijn installateur komt 1x per jaar de panelen schoonmaken.Dit is grat

Mijn opbrengst 2,9 Megawattuur per jaar is ongeveer 600 euro opbrengst per jaar. Verlies van 4 procent is 6 x 4 = 24 euro per jaar. Wie maakt ze schoon voor 24 euro ? Bovendien: wassen geeft krassen

Wellicht nog een paar nuttige toevoegingen:

  • Wees voorzichtig bij het schoonmaken, breek de zonnecellen en de bedrading in het paneel niet. Maak geen krassen in het oppervlak.
  • Maak de panelen niet met koud water schoon als ze warm zijn geworden door de zon, hiermee voorkom je breuk.
  • Zorg voor schoon water en schoon schoonmaakmateriaal, voorkom krassen.

Verder ben ik het eens met eerdere reageerders: vaak schoonmaken is weinig zinvol. Weeg ook de kosten en de baten af. Waarom zou je 100 euro schoonmaakkosten neerleggen als je daarmee misschien 24 euro (3% x 4000 kWh x 0,20 euro) bespaart?

Ik heb 2 oriëntaties. Schuin dak 44 grd. Laat ik schoonmaken door de regen.

Plat dak 33 grd. Maak ik schoon als het gesneeuwd heeft. Opbrengst schiet dan omhoog. 2 maal per jaar (als ik ramen zeem) maak ik ze schoon met een zachte borstel aan de waterslangslang (onthard water). Vooral in de randen onderop hoopt vuil en alg op. (borstel ik schoon) 

Reputatie 4
Badge +3

Goed dat je jouw antwoord gevonden hebt, @JW

 

Bekijk ook nog eens dit filmpje voor extra naslagwerk: 

 

 

Reputatie 1
Een ieder bedankt voor de reacties.
Grote lijnen voor mij uit de reacties is: op zicht bekijken of het nodig is, regenbuien geven al een goed resultaat en hellinghoek dak is belangrijk.
Mijn situatie: helling dak meer dan 35 graden, geen vogelpoep of iets dergelijks en dikke regenbuien.
Conclusie: laten zoals het nu is.
Reputatie 7
Badge +2
Hoe regelmatig je ze moet schoonmaken hangt vooral af van hoe snel ze erg vies worden.

Het beste is om, net als met je auto, ze te wassen in de regen.
Dan is een zachte borstel voldoende.

Bij mij worden, op het platte dak direct op het zuiden, de panelen eigenlijk steeds vanzelf schoongespoeld. Alleen als er veel vogels hun behoefte er op hebben gedaan maak ik dat tussentijds even schoon.

Ik heb zelfs trouwens niet het idee dat er duidelijk rendement verbetering te meten is door regelmatig de panelen schoon te maken, tenzij ze echt vies worden. Dat zou je dan ook in het significant verlagen van je opbrengst moeten zien.

Anne.
Reputatie 7
Badge +3
In leidingwater zit kalk. Dat doet meer kwaad dan goed.

Vanuit mijn dakraam kan ik een of meerdere panelen schoon maken. Met het Saharazand in Mei vorig jaar had ik de verleiding niet kunnen weerstaan om één paneel schoon te maken (of dat het nu met water of een droge doek was weet ik niet meer). Per paneel kan ik immers de productie aflezen. Het resultaat was nihil. De opbrengst liep ondanks het lengen van de dagen niet op. Maar dat kwam door de stijging van de dagtemperaturen, veel zon en weinig wind, en dus een lager rendement, tijdens de hittegolf van begin juni.

Als u de panelen net hebt gewassen zal je op een hete zonnige dag even een stijging van de productie zien. Maar de verklaring daarvoor is dat de panelen door het water even zijn afgekoeld. Hetzelfde zie je op een zonnige hete dag net na een regenbui.
Na twee jaar met mijn leverancier van zonnepanelen contact opgenomen hoe vaak je deze moet reinigen. Deze gaf mij het advies dit niet al te vaak te doen. Eens in de vijf tot zes jaar zou voldoende zijn. Als je met een visuele controle ziet dat deze door bijvoorbeeld vogelpoep niet vervuilt zijn doen de regenbuien het meeste werk.

Daarna kun je het reinigen daarvan zo duur en zo goedkoop maken als je zelf wilt. Bij diverse bedrijven vroeg ik de prijs voor het reinigen van mijn zonnepanelen op het dak van mijn woning. Allemaal kwamen ze ergens uit tussen de € 75,00 en € 95,00. Ook heb ik hiernaar geïnformeerd bij mijn eigen glazenwasser. Die reinigt ook zonnepanelen en heeft deze klus meegenomen tijdens een reguliere glazenwasbeurt in onze wijk. Dit kostte me dus geen extra voorrijkosten en voor € 40,00 bovenop mijn glazenwasbeurt was ook deze klus weer goed en goedkoop geklaard.

Misschien heeft iemand iets aan deze tip.
Reputatie 7
Badge +1
Op een schuin dak met een helling van 35° of groter is het "schoonmaken" voor de opbrengst naar mijn mening niet nodig en de geclaimde 3-4% verlies is dan ook onzin. Mijn panelen liggen op een dak met 44° (vrij steil) en ik heb na een schoonmaakbeurt nooit kunnen vaststellen dat de opbrengst beter werd. Sinds 2 jaar doe ik dat dan ook niet meer regelmatig, behalve als er veel vogelpoep op ligt.
- Het weer heeft een veel grotere invloed.
Een ander verhaal geldt voor panelen op een platdak met lage hellingshoek en als er bladeren nu in de herfst op kunnen vallen - afvegen en zeker schoonmaken met zacht water (regenwater).
YMMV
Reputatie 7
Badge +3
. Iets van of met osmose.
Zeer waarschijnlijk leidingwater ontdaan van kalk, magnesium, natrium en andere mineralen middels RO (reversed osmose / omgekeerde osmose). De zelfde techniek die voor groentekassen wordt gebruikt om slootwater te ontdoen van zout. Je zou je panelen net zo goed met regenwater kunnen wassen. Vlakke panelen regenen meestal onvoldoende schoon.
Reputatie 5
Badge +1
Beste JWvV,

We laten eens per jaar onze 29 panelen schoonmaken door een schoonmaakbedrijf, dat speciaal water gebruikt. Iets van of met osmose. We doen dit steeds in het vroege voorjaar met het oog op de opbrengst in de zomermaanden. Kosten € 120,--. Volgens specialsten zou dat 3 tot 4 % verlies voorkomen.

Geert Nap

Reageer