Beantwoord

Klopt het dat je met zonnepanelen het verbruik van infraroodpanelen voor verwarming kunt dekken?

  • 8 September 2019
  • 6 reacties
  • 782 Bekeken

Reputatie 1
  • Actieve deelnemer
  • 5 reacties
In de informatie over infrarood op de EH-website staat, dat je met zonnepanelen het verbruik van infraroodpanelen voor verwarming kunt dekken.
Klopt dit wel? Als mijn zonnepanelen elektriciteit leveren is het overdag en zonnig (april-september).
Als ik verwarming nodig heb, is het veelal 's-avonds en in herfst-winter (oktober-maart). Ik val voor de infrarood dus terug op het net.
Alleen via de huidige salderingsregeling kun je financieel wat afdekken, maar die regeling is geen lang leven beschoren en heeft met duurzaamheid niets te maken.
Dus 'duurzaam verwarmen' lijkt mij niet op z'n plaats.
grt
Bert
icon

Beste antwoord door Anne 8 September 2019, 22:00

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Als saldering is afgeschaft dan kun je idd eigen zonnepanelen niet meer gebruiken voor de verwarming die je zoals je al schrijft vooral gebruikt op het moment dat je zonnepanelen nauwelijks (winter) tot niets ('s avonds/'s nachts) opleveren.

Icm 'van het gas af' is dat dus een beetje vreemde zet.
Anderzijds moet stroom minder (snel) duur(der) worden dan gas en hebben veel alternatieve warmte systemen een hogere COP, dus zou het zo nog maar eens 'goedkoper' (lees: minder duur) kunnen worden om van het gas af te gaan.

En het staat je natuurlijk helemaal vrij om je energie te laten leveren door een leverancier die garandeert dat alle energie bijvoorbeeld 100% door Nederlandse windmolens wordt gecompenseerd(*). Als je daar je infrarood panelen (of lucht -water/lucht - lucht/water - water/grond - water pomp) de warmte mee laat genereren dan ben je volgens mijn nog steeds duurzaam bezig, toch?

Anne.

(*) Je kunt nooit afdwingen welke stroom precies naar jouw huis gaat,
dus het kan zijn dat de stroom die je gebuikt door een Franse kerncentrale is opgewekt. Gecompenseerd wil zeggen dat jouw leverancier feitelijk investeert in de hoeveelheid energie opwek die jij van hen afneemt.
Reputatie 1
Bedankt voor je reactie Anne.
Als ik het goed begrijp ben je het er dus mee eens dat de informatie op de website van Vereniging Eigen Huis niet klopt. Lijkt me dan iets om aan te passen.

Dat er allerlei 'trucs' zijn bedacht om vuile stroom als schoon te verkopen, zoals de Garanties van Oorsprong, is mij bekend. Ik zie dat als sjoemelstroom.

grt
Bert
Reputatie 7
Badge +3
Bedankt voor je reactie Anne.
Als ik het goed begrijp ben je het er dus mee eens dat de informatie op de website van Vereniging Eigen Huis niet klopt. Lijkt me dan iets om aan te passen.

Lijkt mij inderdaad info van de salderingstijd. "Tot 2023" is ook geen optie, want voor slechts drie jaar zijn de aangeschafte infraroodpanelen niet rendabel.

Op zich zijn IR-panelen wel 'groen' als je ze gebruikt voor plaatselijke en tijdelijke verwarming. Als je "in het zonnetje zit" kan de ruimte temperatuur best een paar graden lager. Als je daartoe ook de cv-temperatuur lager kunt zetten (hoger rendement) gaat dat effect dubbel op.
Reputatie 7
Badge +3
(*) Je kunt nooit afdwingen welke stroom precies naar jouw huis gaat,
dus het kan zijn dat de stroom die je gebuikt door een Franse kerncentrale is opgewekt. Gecompenseerd wil zeggen dat jouw leverancier feitelijk investeert in de hoeveelheid energie opwek die jij van hen afneemt.


Toch wel. Als je in de winter stroom verbruikt wanneer het op de Noord- en Oostzee had waait en dan wel in het weekend of 's nachts heb je wel de garantie dat de stroom die je op dat moment extra verbruikt stroom van windturbines is.
Reputatie 7
Badge +2
Toch wel. […] heb je wel de garantie […] stroom van windturbines is.

Ik heb altijd begrepen dat je electronen niet kunt sturen, dus je ze ook niet kunt vertellen welke kant ze op moeten.

Wil dat zeggen dat in jouw voorbeeld het net afgekoppeld wordt van alle buitenlanden en alleen aan de genoemde turbines gekoppeld blijft?

Anne.

PS Aangezien dit niet heel relevant is voor dit onderwerp mag dit ook in een ander draadje, maar ik ben wel benieuwd hoe dat zou werken.
Reputatie 6
Badge

PS Aangezien dit niet heel relevant is voor dit onderwerp mag dit ook in een ander draadje, maar ik ben wel benieuwd hoe dat zou werken.


Lijkt me inderdaad niet relevant, dit is alleen maar "groen op papier"
Garanties zijn beperkt tot wat het papier waard is. Als de wind 's nachts niet waait is er niets groens meer aan de elektriciteit die je afneemt.

Reageer