Beantwoord

Netwerkbeheerder ongevraagd bezoek ivm smoes "controle energiemeter".

  • 1 November 2021
  • 11 reacties
  • 349 Bekeken

Ik kreeg een brief over bovenstaand onderwerp van mijn netwerkbeheerder en ben niet van plan dit te accepteren.

Dit omdat

a Alles al bekend is toen ik jaren geleden netjes mijn zonnepanelen gemeld had.

b Deze zeer eenvoudig door hunzelf te traceren is.

c Ik ieder jaar netjes met foto's de meterstanden ook aan mijn leverancier doorgeef.

Ik weiger dan ook dat iemand zonder mijn toestemming in mijn huis komt snuffelen terwijl alles reeds bekend is of eenvoudig door hunzelf opvraagbaar is.

Ik vraag mij af of ik de enige ben die zo'n aankondiging heeft ontvangen en hoe staan jullie hierin?

icon

Beste antwoord door Ferrari 2 November 2021, 15:27

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

11 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 2 november 2021.

 

@Ferrari 

Geachte Ferrari,

Gas terugnemen volgens mij…………. dat levert je meer op dan je bovenstaande opmerkingen.

Wat is er te verbergen als je alles netjes hebt gedaan tot nu toe?

Geert Nap

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Geachte @GeertN & @Ferrari 

Iets formeel juridisch:
Als ik me niet heel erg vergis moet de aangeslotene de netbeheerder (na afspraak) toegang verlenen tot de meetinrichtingen (welke van de netbeheerder zijn). Het beheer van gas en elektra tot in de meterkast inclusief de meters valt onder netbeheer.
Het e.e.a staat in de ATO (Algemene Transport Overeenkomst of zoiets) welke bestanddeel is van je leveringscontract (ook heb je hem vermoedelijk niet paraat)

Reputatie 2

@Ferrari Heb je een slimme meter? Dan kan je netbeheerder de meterstanden op afstand uitlezen. Heb je nog een oude analoge meter? Dan kunnen mijn juridische collega's je informeren of je wel of niet verplicht bent om de meteropnemers van je netbeheerder binnen te laten. Voor informatie en advies is een lidmaatschap verplicht. We zijn te bereiken via 033 450 77 50. Van maandag tot donderdag van 09.00 tot 18.00 en op vrijdag van 09.00 tot 16.30. Groet, Stephanie

Reputatie 7
Badge +1

Beste @Stephanie De topic starter heeft vermoedelijk nog een ouderwetse ferrariS meter (nomen est omen):

Citaat: “ c Ik ieder jaar netjes met foto's de meterstanden ook aan mijn leverancier doorgeef.”

Reputatie 2

Dankjewel @darkfiber, dan kan @Ferrari het beste ons even bellen. Groet, Stephanie

Zonet gebeld met de Juridische afd. VEH. Bedankt Stefanie voor je attente reactie. Darkfiber, klopt ik heb een Ferrarismeter.

Het gaat om het “Wetsvoorstel afbouw salderingsregeling” welke nu als concept bij de Tweede Kamer ligt en wacht op behandeling. De in deze conceptwet genoemde einddatum van 31 Dec. 2022 is nu een voorstel en kan/zal mogelijk toch naar achteren kunnen schuiven. (demissionaire regering etc,) Wat niet wegneemt dat wanneer dit wetsvoorstel is goedgekeurd dat dan ook de definitieve datum daarin wordt genoemd. Ik maak dan graag 3 maanden voor de einddatum een afspraak met de netwerkbeheerder om de meter in te wisselen. Eindresultaat van het gesprek is dat ik een gevraagde of ongevraagde afspraak mag weigeren.

Hopelijk dat andere leden die hiermee te maken kunnen/zullen krijgen nu weten wat ze kunnen doen.

Reputatie 7
Badge +1

@Ferrari Duidelijk verhaal nu - het was tot je laatste bijdrage hierboven onduidelijk dat het om een afspraak i.v.m. het vervangen van de ferrarismeter door een "slimme meter” gaat.

Als de oude ferraris niet technisch is afgekeurd hoef je idd op dit moment niet op een (vriendelijk) voorstel van de netbeheerder in te gaan deze te laten vervangen.

 

Reputatie 6
Badge +1

Beetje vaag dit. Het eerste bericht matcht niet met het 2e bericht van auteur.

Een meteropnemer of  controleur kun je niet weigeren. Het staat niet met zoveel woorden, maar als er fraude wordt vermoed mogen ze echt binnenkomen.

Sorry Rakker, u leest niet goed. Fraude is hier totaal niet aan de orde i.v.m. wat ik eerder schreef. Ik doe voor het eerst mee met zo'n community om dit voor mijzelf duidelijk te krijgen en dan graag door te geven dat anderen er ook baat bij hebben. Mij is nu ook duidelijk geworden dat er zich dan ook enkele zogenaamde allesweters zich met hun commentaar aandienen. Typical Dutch habit, by the way. Ik sluit deze topic dan nu af.

 

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 3 november 2021

 

Geachte @Ferrari,

Jammer dat je op deze wijze reageert op de diverse schrijvers. De hand in eigen boezem was m.i. een betere optie geweest dan de "zogenaamde allesweters” verwijten te maken.

Communicatie, bij uitstek binnen dit forum, vergt o.a. zorgvuldigheid m.b.t. formuleren, lezen en interpreteren.

Overigens sluit de moderator doorgaans een topic af .

Geert Nap

 

Reputatie 2

Beste @Ferrari, naar aanleiding van het antwoord wat je van mijn juridische collega's hebt ontvangen, sluiten we het topic. Vanuit onze open community hanteren we richtlijnen. We willen je dan ook erop wijzen dat andere communityleden de vrijheid hebben om te reageren. Om je hiervan verder op de hoogte te stellen, gaan we je binnenkort in een aparte post taggen waarin we nieuwe leden welkom heten. Groet, Stephanie