Beantwoord

Omvormer keuze bij uitbreiding zonnepanelen

  • 13 August 2022
  • 14 reacties
  • 412 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties

Ik heb nu 14 zonnepanelen met een 1fase-omvormer. Sinds kort heb ik 3fasen en de omvormer is nu verbonden met 1 van die 3fasen. Ik wil er 12 zonnepanelen bij hebben, maar de panelen die ik nu heb zijn er niet meer. De nieuwe worden dus anders, ook meer Wp. Ik wil beide systemen (oud en nieuw dus) aan 1 nieuwe 3fase omvormer hangen, maar ik lees op internet dat je alleen dezelfde panelen aan 1 omvormer mag koppelen. Is dat correct ? Ik las ook dat het wel zou kunnen als de omvormer 2 x mppt-ingangen heeft. Is dat juist ? Ik hoop dat iemand op dit forum mij kan helpen !

icon

Beste antwoord door Anonymous 14 August 2022, 00:31

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Bill   Voor een uitgebreide doorlichting van je wat vage vraag kan je beter terecht op tweakers.net.

Wel een eigen topic volgens de instructie op de site openen.

Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Suc6!

@darkfiber Wat begrijp je niet van mijn vraag ?

Reputatie 7
Badge +1

@Bill Alles eigenlijk.

@darkfiber jammer dat je het niet begrijpt !

Ik hoop dat andere forumleden mijn vraag wel begrijpen 😀

 

Panelen door elkaar gebruiken met verschillende WP is niet slim.
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, je krijgt dan het zelfde effect alsof een paneel in de schaduw ligt.
Die doet dan bijna niks en de rest doet ban ook bijna niks.
Je kunt inderdaad beter een omvormer met 2 trackers nemen en dan de oude panelen op een tracker en de nieuwe panelen ook op een.
Dan is het alleen nog de vraag hoeveel vermogen alles bij elkaar opgeteld is en hoe zwaar die omvormer moet worden.

Darkfiber is kennelijk een groot fan van Tweakers, maar dat alleen daar mensen met kennis zitten is een misvatting.
 

@Polvo55 Bedankt voor je antwoord, dat helpt mij ontzettend bij de keus die ik ga maken !

Reputatie 6
Badge +1

Het ligt er geheel aan hoe oud oud is. Is dat maar een paar jaar oud zou je voor een omvormer met 2 trackers kunnen gaan of gewoon een 2e omvormer er naast hangen. Meestal ruimte genoeg.

Is oud echt oud, zou ik geheel een nieuw systeem ophangen en ook de oude panelen er af en via Marktplaats verkopen.

Reputatie 6
Badge

Panelen door elkaar gebruiken met verschillende WP is niet slim.
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, je krijgt dan het zelfde effect alsof een paneel in de schaduw ligt.
Die doet dan bijna niks en de rest doet ban ook bijna niks.
Je kunt inderdaad beter een omvormer met 2 trackers nemen en dan de oude panelen op een tracker en de nieuwe panelen ook op een.
Dan is het alleen nog de vraag hoeveel vermogen alles bij elkaar opgeteld is en hoe zwaar die omvormer moet worden.

Darkfiber is kennelijk een groot fan van Tweakers, maar dat alleen daar mensen met kennis zitten is een misvatting.
 

 

Volgens mij overdrijf je een beetje, je kan prima verschillende panelen mengen in een string zolang de nominale stroom door de panelen maar het zelfde is. Als deze niet het zelfde is zal inderdaad de zwakste schakel (paneel met de laagste stroom) bepalen hoeveel stroom er door de keten loopt, maar dat is totaal niet van de zelfde orde als een paneel in de schaduw, hooguit een paar % verlies tenzij je compleet verschillende technieken van zonnepanelen gaat mengen, dat is inderdaad af te raden.

 

Of de huidige panelen op een aparte tracker kunnen van een 3 fase inverter, hangt af van de huidige panelen en welke open klem spanning ze in de string leveren en of dat hoger is dan de opstart spanning van de te kiezen 3 fase MPPT en lager dan de maximum spanning. Het is niet zo dat een string van een 1 fase inverter altijd zomaar werkt op een 3 fase inverter, typisch hebben 1 fase en 3 fase inverters andere ingangsspanningsranges …

 

Als @Bill dus iets meer dan een ongeveer antwoord wil hebben (waar hij overigens blij mee lijkt te zijn) met alle inherente risico’s die daar aan vast zitten, zal hij meer informatie over zijn huidige panelen en omvormer moeten verstrekken...

 

@PCAls je 240Wp panelen mengt met 320Wp panelen zal er bij de zelfde klemspanning het 320 Wp paneel nooit meer dan het 240Wp paneel kunnen leveren, afgezien van technische verschillen.
Was ik daar niet duidelijk genoeg over?

12 of 14 panelen geeft voor elke omvormer genoeg klemspanning, ga maar uit van 30V per paneel,
dan zit je op 360 tot 420 volt, het bereik van de trackers ligt vaak tussen de 150 en 600 volt.

Reputatie 7
Badge +1

De topicstarter @Bill is toch blij met het antwoord van @Polvo55, of zie ik dit verkeerd?

Een uitgebreide discussie over de technische details is naar mijn mening waarschijnlijk eerder iets voor tweakers (herhaling). - Maar of de topicstarter daar vervolgens iets me kan is een ander verhaal.


Just my € 2 ct.

Reputatie 6
Badge

@PCAls je 240Wp panelen mengt met 320Wp panelen zal er bij de zelfde klemspanning het 320 Wp paneel nooit meer dan het 240Wp paneel kunnen leveren, afgezien van technische verschillen.
Was ik daar niet duidelijk genoeg over?

 

Nee, want je zegt letterlijk:

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, je krijgt dan het zelfde effect alsof een paneel in de schaduw ligt.
Die doet dan bijna niks en de rest doet ban ook bijna niks.

 

Daarnaast een zonnepaneel is een stroombron, bij een sting omvormer is de klemspanning van de individuele panelen niet relevant mits het toaal van de ketel voldoende is voor de omvormer, de stroom door het slechtst presterende paneel bepaald de opbrengst van het totaal als je panelen gaat mixen.

 


12 of 14 panelen geeft voor elke omvormer genoeg klemspanning, ga maar uit van 30V per paneel,
dan zit je op 360 tot 420 volt, het bereik van de trackers ligt vaak tussen de 150 en 600 volt.

 

Niet alle panelen die in het verleden geleverd zijn hebben een ~30V klemspanning, en niet alle 3 fase omvormers hebben het bereik dat je noemt.

 

Vandaar mijn opmerkingen over een ongeveer antwoord, voor veel situaties zal het best kloppen, maar niet voor alle, en daarom is het niet handig dat er maar beperkte info door de vraagsteller wordt gegeven.

 

Maar zoals ik al eerder vermelde hij lijkt er blij mee te zijn, en verder denk ik dat @darkfiber gelijkt heeft, verder ingaan op de technische details is voor 99% van de gebruikers van dit forum niet erg interessant.

 

Je kunt natuurlijk allerlei uitzonderingen oplepelen, maar normaal gesproken klopt het wat ik zeg.
Dat niet alle panelen een klemspanning hebben van +/- 30V en dat niet alle omvormers dat bereik hebben doet er niet eens toe.
De man wil een nieuwe omvormer en vraagt wat hij het beste kan kopen en kan dus een omvormer kiezen die dit bereik wel heeft, wat voor 90% van de omvormers geld.
Ik heb ook een klein omvormer met een bereik van 50 tot 160V voor 3 of 4 kleine panelen, maar daar gaat het helemaal niet over, het gaat om 12 to 14 panelen.
Het gaat ook niet over een 10KV omvormer voor een zonnepark.

Reputatie 6
Badge

Je kunt natuurlijk allerlei uitzonderingen oplepelen, maar normaal gesproken klopt het wat ik zeg.
Dat niet alle panelen een klemspanning hebben van +/- 30V en dat niet alle omvormers dat bereik hebben doet er niet eens toe.
De man wil een nieuwe omvormer en vraagt wat hij het beste kan kopen en kan dus een omvormer kiezen die dit bereik wel heeft, wat voor 90% van de omvormers geld.
Ik heb ook een klein omvormer met een bereik van 50 tot 160V voor 3 of 4 kleine panelen, maar daar gaat het helemaal niet over, het gaat om 12 to 14 panelen.
Het gaat ook niet over een 10KV omvormer voor een zonnepark.

 

Toch jammer als de vraagsteller op basis van jouw stellige opmerking dat het zal werken een 3 fase omvormer koopt en het vervolgens niet werkt omdat zijn situatie achteraf de niet “normaal gesproken” situatie blijkt te zijn.

Dat is waarom ik wat nuance tracht aan te brengen in deze post, en in mijn optiek is een advies wat in 80% van de gevallen of “normaal gesproken” correct is, geen goed advies.

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb het idee dat iedereen het bijna met elkaar eens is :)
(en dus is het meeste hieronder eigenlijk gewoon een herhaling O:))

Zoals @Polvo55 en @PC aangeven zullen als je 240Wp en 370Wp panelen in dezelfde string gebruikt de 370Wp panelen niet meer dan 240Wp (kunnen) leveren.
Zie ook deze Tweakers thread O:)

Dat is weliswaar het vergelijkbare effect als wanneer 1 paneel in en string in de schaduw komt te liggen, maar dat schaduw effect zal wrs vaak nog wel een stuk groter zijn dan de het 30% verlies bij verschillende Wp panelen in 1 string?


Maar de consensus is volgens mij wel:
als het kan is het idd wrs een beter idee om de nieuwe panelen niet in dezelfde string op te nemen als de oude.


Of dat dan meteen ook wil zeggen dat je op een 3 fase omvormer met (minimaal) 2 strings moet overstappen is niet direct een gegeven.


Je kunt zoals hierboven ook al is aangegeven er ook voor kiezen ‘gewoon’ een 2e 1 fase omvormer te (laten) installeren. De kans dat dat nog een stuk goedkoper is is zeker aanwezig.
En ook de aansluiting naar de meterkast zou zo maar eens wat makkelijker (en dus goedkoper) kunnen zijn.


Afhankelijk van hoe oud de oude panelen zijn kan het idd zelfs interessant zijn om de oude panelen en omvormer te vervangen voor nieuwere versies. Bij een kWu prijs van € 1,27 kan de terugverdien tijd van 11 370 Wp panelen - dat is ongeveer het maximum voor 1 groep? - inclusief omvormer het interessant maken om alles te vervangen.

Dan nog kan het interessant zijn om 2 1 fase omvormers te gebruiken ipv 1 3 fase omvormer.

Dat is oa afhankelijk van de beschikbare ruimte, aansluitmogelijkheid en daarmee totale kosten.

Anne.

Reageer