Beantwoord

Percentage Teruglevering: De vraag die een Zonnepanel boer niet beantwoord!

  • 9 November 2019
  • 33 reacties
  • 1924 Bekeken


Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

33 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik sta achter @PakdeWind voor wat betreft de onzin van afschaffing van de salderingsregeling.

  1. Wat was immers het probleem als u uw auto zomers overdag op uw werk oplaadt. Dan zijn het toch de zonnepanelen bij uw werkgever die dan een hoger direct verbruik hebben.
  2.  Mijn percentage direct verbruik is laag (mede door het feit dat ik sowieso een behoorlijk stoom overschot heb (had, zie vervolg). Wasmachine en stofzuiger gaat immers ook vooral in weekenden aan wanneer het hard waait. Want de plannen voor afschaffing van de salderingsregeling gaan volledig voorbij aan het feit dat er tijdens windrijke weekenden er op het net een stroomoverschot is, nu vooral nog alleen maar dankzij de import uit Duitsland.

Aan de mogelijkheden zoals warmtepomp en inductie koken wil ik overigens toevoegen een infrarood paneel. Anderhalve meter achter me brandt nu een 500 watt infraroodpaneel, terwijl mijn panelen nu, begin november, 1000 watt opbrengen. 

Reputatie 1

Beste @jvdleeuw en @HenkDaalder,

Bovendien dwalen jullie af van het Topic wat deels %teruglevering is en de onwil van zonnepanel leveranciers om een antwoord te geven op deze vraag.

Overigens biedt het voorstel wel een oplossing voor mensen die de pech hebben zelf geen eigen energie te kunnen produceren maar de opmerking:

Om het eigen gebruik omhoog te krijgen, stel ik voor dat je een bord met lampen maakt, waarbij de lampen het woord “SALDEREN!” vormen
Dat laat  je branden als de zon schijnt.

voegt niets toe aan dit topic en neigt naar sarcasme.

Gaarne alleen reageren o.b.v. het topic (conform de forumregels).

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

 

Beste@HenkDaalder je blijft telkens weer hetzelfde verhaal roepen en ik blijf me verzetten tegen de pertinente onwaarheden waarmee je anderen op het verkeerde been zet.

Salderen is op de lange termijn niet eerlijk en wentelt kosten af op mensen die de pech hebben zelf geen eigen energie te kunnen produceren.

 

Beste PakdeWind, grote bedrijven betalen inderdaad weinig energiebelasting. Maar zo voorkom je dat ze (met hun werkgelegenheid) de grens overgaan.

@jvdleeuw “mensen die de pech hebben zelf geen eigen energie te kunnen produceren". Dat argument gaat niet op. 7 van de 10 huizen waar wel zonnepanelen op kunnen hebben namelijk (ook) geen zonnepanelen. Verder vind ik wat een ander gepost heeft een zeer raak argument: De stroom die zonnepaneelbezitters op het net leveren worden natuurlijk ook verbruikt. Door saldering betaalt de panelen bezitter geen energiebelasting, btw en opslag duurzame energie. Maar doordat die zelfde stroom wel door een ander wordt verbruikt, wordt dus alsnog diezelfde energiebelasting, btw en opslag duurzame energie betaald.

 

Reputatie 6
Badge

Beste@WJ4IoT 
Waarom wil je het percentage direct verbruik omhoog hebben?
Laten we samen streven naar behoud en uitbreiden van salderen
Salderen is eerlijk, simpel en zeer kosten effectief
En daarmee geschikt om iedere burger effectief mee te krijgen in de energietransitie.
Omdat salderen iedereen voordeel oplevert

Beste @HenkDaalder je blijft telkens weer hetzelfde verhaal roepen en ik blijf me verzetten tegen de pertinente onwaarheden waarmee je anderen op het verkeerde been zet.

Salderen is op de lange termijn niet eerlijk en wentelt kosten af op mensen die de pech hebben zelf geen eigen energie te kunnen produceren.

De overheid moet omdat wij dat zelf willen, belastingen heffen om gemeenschappelijke voorzieningen zeker te stellen. Door particuliere energie produktie worden deze belastingopbrengsten minder bij mensen met eigen zonnepanelen. Door iedereen dan maar dezelfde korting te geven maak je het probleem alleen maar groter. Op welke overheidsvoorziening wil je dan gaan besparen ? Op de energie infrastructuur ??

Reputatie 4
Badge +1

Beste@WJ4IoT 
Waarom wil je het percentage direct verbruik omhoog hebben?
Laten we samen streven naar behoud en uitbreiden van salderen
Salderen is eerlijk, simpel en zeer kosten effectief
En daarmee geschikt om iedere burger effectief mee te krijgen in de energietransitie.

Omdat salderen iedereen voordeel oplevert
Goedkope opslag van je eigen duurzame stroom

Verder vind ik het onbegrijpelijk dat de VEH hier niet beter opkomt voor de belangen van haar leden.
Wiens belangen dient de VEH eigenlijk bij het klimaatakkoord?

De VEH zou simpel haar leden kunnen oproepen deze petitie te tekenen
https://salderenvanstroom.petities.nl/

In
het klimaatakkoord staat dat “iedereen de energietransitie moet kunnen meemaken”
Maar wie is “iedereen” in de ogen van de klimaatakkoord partijen?
Burgers lijken daar niet bij te horen, welke bedrijven zouden op het oog hebben?
Zie de enorme tarief verschillen voor de energiebelasting
Huishoudens betalen 10 cent per kWh
Grote bedrijven betalen 0,1 cent per kWh

Salderen geeft huishoudens vrijstelling voor de energiebelasting, voor zelf duurzaam opgewekte stroom, voor eigen gebruik.
Dat maakt de tarief verschillen eerlijker. en tegelijk stimuleert het de energietransitie

Reputatie 3

Wij wekken te weinig op of verbruiken simpelweg te veel.

 

Eigen gebruik was gemiddeld tussen Januari en Oktober 41,39%

Dat is dan een all electric huis waar we veel gekoeld hebben in de zomer. In de wintermaanden is het percentage zelfs hoger dan in de zomer omdat de opbrengst minder is. Maar de uiteindelijke cijfers heb ik pas in Maart omdat toen de zonnepanelen installatie klaar was met 2e deel en warmtepomp toen over de  bron ging lopen.

 

Hoge verbruik door:

warmtepomp (verwarming en warm water)

balansventilatie (altijd aan, minimaal 40-60 watt voor 2 systemen)

netwerk met camera’s en monitoring system (altijd aan 140 Watt) 

aquarium (6 watt pomp en 6 watt led verlichting)

2e koel/vries combinatie (40 kWh per maand)

Quooker (151 kWh per jaar)

 

Op zich gunstig als salderen afgebouwd wordt, maar absoluut gezien veel gebruik.

Reputatie 6
Badge

Net als bij @darkfiber ligt mijn verbruik achter de meter op ca 1/3 van de totale productie. Met allerlei rekensommetjes zie ik echter wel mogelijkheden dit op termijn tot ca 2/3 te verhogen.

De fundamentele vraag is: Hoe kun je je verbruik achter de meter verhogen ? Deze vraag wordt op diverse topics op dit forum geadresseerd en laat ook diverse oplossingen zien.

We praten nog wel steeds over duurzaamheid, dus meer (nutteloze) energie verbruiken als de zon wel schijnt is geen oplossing. Oplossingen liggen in het vlak van:

  • energie die toch verbruikt wordt op het juiste moment verbruiken, dus wanneer eigen energie voor de meter beschikbaar is omdat de geproduceerde zonne-energie een overschot oplevert
  • of als dat niet lukt de overproductie van energie opslaan totdat er wel tijdgebonden behoefte actief is.

Kort gezegd betekent dit óf “slim verbruik”, óf ”opslaan”. óf beide

Slim verbruik is een vorm van automatisering waarbij je gebruikers alleen inschakelt als er een overschot is en/of slapende gebruikers uitschakelt als er een tekort aan eigen productieopbrengst is

Opslag betekent dat je overschotten achter je meter bewaart om ze later te gebruiken voor de momenten dat noodzakelijk gebruikers daarom vragen.

Beide vormen van verhoging van verbruik achter de meter vragen specifieke kennis en investering in hulpmiddelen.

De techneut zal met een domotica systeem proberen maximale slimmigheid in te bouwen en afhankelijk van zijn productie capaciteit een maximale verhoging van gebruik vóór de meter kunnen bereiken.

De “slimme leek” doet er wellicht beter aan een systeem te installeren waarin een accu energieopslag is opgenomen, die zoveel mogelijk verbruikspieken tegen de productie pieken afvangt. Zeker een  dagcyclus benadering van het compenseren van “nachtverbruik” tegen “dagoverschot “ is dan een goed uitgangspunt.

Wat betreft de maximum haalbare resultaten lijkt de voorkeur uit te gaan naar de accu-opslag. Deze aanpak is enigszins schaalbaar (opslag capaciteit) en toegankelijk voor een groter publiek.

Dit soort opslag staat ook op het verlanglijstje van diverse energie maatschappijen omdat dit een substantiële verlichting van de belasting van het energie net betekent. (In diverse landen wordt ook daaraan juist subsidie toegekend als alternatief voor bijv. de  Nederlandse salderingsregeling).

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik verbruik ook maximaal 30-35% van de opwek voor de meter, en zonder dat je speciale maatregelen neemt kom je met een normaal verbruikspatroon ook niet hoger. Een aantal mogelijke maatregelen heb je boven al genoemd, maar het is heel lastig de vaak grote opwek in de zonrijke (voorjaar - zomer -najaar) periode overdag een andere, zinvolle bestemming te geven. Zelf met een uitgekiend managementsysteem kom je op niet veel meer dan 55% eigenverbruik voor de meter.

P.S.: Het e.e.a. hangt natuurlijk ook af van de verhouding pv-opbrengst / werkelijk verbruik af.
(Mijn opbrengst is op jaarbasis vergelijkbaar met mijn verbruik)

De ligging en oriëntatie van je pv-installatie spelen ook een belangrijke rol (beter iets steiler bij ligging op zuid en bij voorkeur een wat plattere oost/west opstelling).

Just my 2 cts