Vraag

Rekenmodel TNO salderingsregeling



Toon eerste bericht

37 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@DolfSJouw interpretatie van het begrip “eigen verbruik” is wel heel eigenwillig. Ik weet zeker dat je netbeheerder je daar in niet zal volgen. Zoek maar op “eigen verbruik”, dan kom je de meest gangbare definitie van het begrip tegen en diverse recepten om het aandeel te verhogen. Ook op tweakers.net wordt aan oplossingen gewerkt.

Reputatie 3

Opmerking:

Bij berekening B) ben ik er voor het gemak maar even vanuit gegaan dat het zonnetje 24 uur per dag schijnt. Dit compenseert de toevallige gebruikers die overdag ‘extra’ aan staan.

Reputatie 3

@Rakker 

Het gaat denk ik niet over de definitie van ‘eigen gebruik’ (=datgene wat niet op de meters komt). Het gaat A) om de wijze van berekening en B) het percentage.

  1. Wijze van berekening: hierbij wordt een percentage genomen van de paneelcapaciteit. Dit zou een percentage moeten zijn van je jaarlijks verbruik.
    Voorbeeld: als je 1 paneel neerlegt zal je de opgewekte energie bijna 100% zelf gebruiken. Als je 100 panelen neerlegt zal de opgewekte energie nauwelijks zelf gebruiken. Je gebruik verandert immers niet. Die is niet afhankelijk van het aantal panelen.
  2. Het percentage wordt op 30% gezet. Ik gebruik ongeveer 3300 kWh per jaar. Mijn nacht verbruik als iedereen slaapt is circa 100W. Ik heb dus aan ‘slaap’ gebruikers 100W x 24 uur = 2400 Wuur = 2,4 kWh.
    Dit is in een jaar 2,4 * 365 dagen = 876 kWh
    Mijn eigen verbruik is dus 876 / 3300 * 100% = 27%.

Ik heb 7 panelen liggen. Ik wek ongeveer 7 x 250 kWh = 1750 kWh op. Mijn percentage ‘eigen verbruik’ is dus 876 / 1750 * 100% = 50%

Stel dat ik 100 panelen zou neerleggen dan wek ik dus 100 x 250 kWh= 25000 kWh op. Mijn percentage ‘eigen verbruik’ is dan 876 / 25000 * 100% = 3,5%

 

Financieel:

Je krijgt heel weinig terug voor hetgeen je terug levert. In mijn geval 80% van € 0,05 = € 0,04  Terwijl je eigen gebruik € 0,21 oplevert.

Het financieel rendement moet dus komen van het ‘eigen gebruik’. Je moet dus niet zoveel panelen neerleggen want de terugverdientijd gaat dan snel achteruit omdat het percentage ‘eigen verbruik’ zakt.

 

Het is dan ook zeer vreemd dat bij de TNO berekening een percentage genomen is van het aantal neergelegde panelen en niet van het jaarverbruik.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

@Rakker

Citaat: “Veel panelen is met de afbouw van de salderingsregeling gunstig, omdat je dan de eerste afbouwjaren toch 100% kunt salderen.“

Dit is wat onduidelijk uitgedrukt c.q. het is makkelijk mis te verstaan.
Nee - je kan helaas (waarschijnlijk) nooit zoveel kWh salderen als je werkelijk verbruikt als je een “overproductie” hebt.

Stel je produceert 9.000 kWh, maar verbruikt in werkelijkheid 3000 kWh in je huis. Van die 3.000 kWh verbruik je dan ca. 30% (=900 kWh) op jaarbasis voor de meter (over de afrekenperiode gemeten). De rest = 2100 kWh komt nog steeds uit het netwerk.
Dan lever je nog 8100 kWh terug (teruglevertelwerk). Dit is wat je nu nog volledig kan/mag salderen tegen 22 cts.
Over deze 8100 kWh gaat de hele exercitie. Afbouw, wat je hiervan mag salderen, gaat per kalenderjaar met 9% en in het laatste jaar 2030 afbouw in een klap met 28% tot nul. Dan krijg je nog minimaal 80% van de kale leveringsprijs, op dit moment bij mij 0,8 x 5,1 cts = 4,1 cts/kWh - reken uit je winst.

Als je op jaarbasis nu even veel teruglevert = 3000 kWh als je verbruikt = 3000kWh  zgn. “0 op de meter” (je oude ferraris-meter zou bij wijze van spreken dezelfde tellerstand hebben = volledig salderen) dan ziet de situatie met teruglevertelwerk en verbruikstelwerk vergelijkbaar uit:
900 kWh van je opwek verbruik je nog steeds direct voor de meter maar je levert nu maar 2100 kWh werkelijk terug. Hierover gaat nu de afbouw van de salderingsregeling.
Je werkelijk verbruik blijft natuurlijk constant.

Ik weet niet wat financieel uiteindelijk voordeliger voor je uitpakt, maar ik ga mijn geld, zeker vanaf 2023,  liever in coöperatieve energieprojecten steken (mijn dak is hiervoor ook te klein)

(Er zit een onzuiverheid in mijn laatste “berekening”)

 

Reputatie 6
Badge +1

@DolfS 

Van je eerste alinea kan ik geen chocolade maken. De uitleg van @darkfiber  klopt wat dat betreft.

Het tweede deel ben ik echt niet mee eens.

Het is voordelig om zo min mogelijk zonnepanelen neer te leggen zodat je eigen gebruik optimaal gedekt wordt.

 

Dat geldt alleen in de tijd dat je volledig kunt salderen. Dan heb je maximale financiële efficiëntie. Veel panelen is met de afbouw van de salderingsregeling gunstig, omdat je dan de eerste afbouwjaren toch 100% kunt salderen. Ook als de regeling geheel afgelopen is heeft dat voordelen. Je hoeft minder (vooral in de winter) dure stroom in te kopen. (geen percentage, maar gewoon minder KWh). En nu wat extra Wp op je dak is wat prijs per Wp iets goedkoper. Later heb je deze stroom gewoon nodig als je minder gas wilt gebruiken of een EV wilt kopen.

Reputatie 7
Badge +1

@DolfS  Voor zover ik kan zien wordt met de 30% “eigenverbruik” bedoelt dat dit gedeelte quasi niet voorbij de meter komt (gemiddeld dan!). De momentane waarde (per seconde bijvoorbeeld) kan natuurlijk sterk verschillen.

Als je een productiemeter hebt (of je leest je omvormer uit)  wat dus alleen de opwek meet en dit  vergelijkt met de teruglevering van het teruglevertelwerk kan je het eigenverbruik bijvoorbeeld per kwartier, half uur etc. en natuurlijk ook per jaar berekenen.

Dat levert afhankelijk van wanneer en voor welke periode je meet verschillende percentages eigenverbruik, op jaarbasis is ca. 30% een realistische waarde. Dit gedeelte wordt van de afbouw van de salderingsregeling (nog) niet geraakt, ook na 2031 niet.

Het percentage eigenverbruik (van je opwek) zakt idd. naarmate je productie (= aantal zonnepanelen) groter wordt.

Algemeen: Dat wat je teruglevert wordt door de afbouw van de salderingsregeling minder waard, dus als je door je verbruik slim te sturen het eigen verbruik (voor de meter) verhoogd saldeer je dit gedeelte eigenlijk nog steeds, bijvoorbeeld tegen 22 cts.

Sommige mensen lukt het om >50% voor de meter te verbruiken.

Reputatie 3

Er wordt vanuit gegaan dat je 30% van je zonnepanelen opbrengst zelf gebruikt. Dit lijkt me niet goed. Dit zou 30% van je huidige jaarverbruik moeten zijn. En dan is 30% ook nog vrij hoog.

Als je veel zonnepanelen hebt liggen, is dat in de berekening relatief gunstig terwijl dit eigenlijk zeer ongunstig is. Het is voordelig om zo min mogelijk zonnepanelen neer te leggen zodat je eigen gebruik optimaal gedekt wordt.

Reputatie 7
Badge +1

@AnneEr zitten (waarschijnlijk) een paar foutjes in jouw berekeningen:

De financiële situatie welke je schetst is die van 2031 na afbouw van de salderingsregeling en jij rekent al vanaf het begin hiermee. Verder is de  investering van ca. 1,33 €/Wp  (bij 3 kWp) van 2019 en niet van 2031 (of een jaar in de tussentijd).

Het model gaat uit van een prijsdaling van 3,5% per jaar vanaf 2019, eind 2031 is dit dus nog 65% = € 0,86/Wp. Uit de gevoeligheidsanalyse blijkt dat de berekende terugverdientijd heel sterk afhangt van deze veronderstelde prijsdaling, 0% prijsdaling = ca. 13 jaar t.v.t. (binnen het model).

Voorbeeld: € 4000 (2019) x 0,65 = € 2608 (eind 2031)  voor de modelinstallatie van 3 kWp

 

Reputatie 7
Badge +2

Er worden een heel aantal aannames gedaan.
Vooral dat een installatie ook nog weer een stuk goedkoper wordt dan hij nu al is.

Daarnaast dat je 30% van je eigen opwek gebruikt (dat haal ik zelf volgens mij niet) 
en je daar dus € 0,22 per kWh mee bespaart. 
De rest lever je terug en krijg je € 0,05 voor per kWh.

In hun voorbeeld van een PV systeem van 3000Wp levert die 2700KwH per jaar.
De 30% die je bespaart is dan € 178,=
Voor de overige 1890kWh krijg je € 94,50 terug.
Dus in totaal € 272,50 per jaar.

9 jaar terug verdiend tijd zou dan dus ca € 2.450,= zijn.
Oftewel, ze gaan er van uit dat een 3000Wp systeem over 10 jaar ca € 2.450,= kost.
Dat zal dan waarschjnlijk ook wel incl BTW zijn (ik neem aan dat de investeringsregeling voor zonnepanelen tegen die tijd ook al lang weg is).

Nu kost zo’n systeem ca € 4.000,= ex BTW?

Overigens gaat TNO er van uit dat de terugverdientijd nu ca 6 jaar is.
Van 6 naar 9 is een halve verdubbeling, dus procentueel gezien wel significant.

Uit het TNO rapport:
 


 



Als je dus iets met zonnepanlen en warmte pompen (lucht - water of lucht - lucht) wilt, da lijtk me nu het moment om daar serieus naar te kijken.

 

Reputatie 3

Ik heb het met office op bedrijfslaptop geprobeerd. Dat is ook niet echt de allernieuwste.

Reputatie 7
Badge +1

@DolfSIk krijg net bij het laden in  LibreOffice 6.3.5.2 (x64) een

“Waarschuwing bij openen TNO-2019-P11928-rekenmodel.xlsx:
De gegevens kunnen niet volledig worden geladen wegen overschrijding van het
maximumaantal kolommen per blad.”

Ik zie nu een aantal fouten in het Rekensheet “fout:502” bij de terugverdientijd en de kostenbesparing etc in rij 10, 11 en 12; jammer.

Just my 2 cts

Reputatie 3

Gedownload en hij lijkt prima te werken. De getallen die ze voor berekeningen gebruiken zijn aannames. Maar de vermindering van belasting op elektriciteit zit er wel in. De verhoging van ODE is opbouwend naar 2025 tot 3 cent en blijft daar omgeveer.

basis prijs energie neemt toe tot 2030 en dan niet meer.

 

de meeste andere modellen gaan uit van 3.5-6% kosten stijging voor de energy. Maar die zijn natuurlijk door panelen verkopers gemaakt:  “nu instappen voor maximaal rendement”

 

Reageer