Salderingsregeling zonnepanelen met 3 jaar verlengd!


Reputatie 7
Badge +1
Salderingsregeling verlengd tot 2023 - Rijksoverheid
/ Voor meer info zie o.a. de al lopende discussie op tweakers.net.
Over de echte reden voor de verlenging mag gespeculeerd worden.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Salderingsregeling verlengd tot 2023 - Rijksoverheid/ Voor meer info zie o.a. de al lopende discussie op tweakers.net.
Over de echte reden voor de verlenging mag gespeculeerd worden.

Behoud van de salderingsregeling is beter dan het totaal afschaffen van de subsidiering van zonnepanelen ((de salderingsregeling kan men immers zien als een vorm van subsidiering want je betaalt over de gesaldeerde kWh's geen energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en btw). Het is te hopen dat bezitters van zonnepanelen met een netto overschot dat netto overschot in de winter niet op dagen met landelijk een (duurzaam) stroomtekort gaan verstoken met elektrische kacheltjes om aardgas (dat wel steeds duurder wordt) te besparen. Ik had derhalve liever gezien dat de salderingsregeling wordt vervangen door een terugleversubsidie, door de energieleverancier samen met hun terugleververgoeding uit gekeerd. Als het in 2023 het ook nog niet lukt om de salderingsregeling te vervangen krijg je ook een te hoge kostenpost voor de overheid.
https://community.eigenhuis.nl/zonnepanelen-11/vervanging-salderingsregeling-door-terugleversubsidie-gunstig-met-veel-panelen-89
Reputatie 7
Badge +1
@Driepinter Ook de minister (de ambtenarij) had waarschijnlijk liever de terugleversubsidie gezien, gelet op zijn eerste voorstel (vermeerdering van aantal ambtenaren?).
- Als ik de brief van de minister aan de kamer goed lees wordt de voorwaarde na 2023, om voor de dan af te bouwen salderingsregeling=teruggleververgoeding in aanmerking te komen, een meter met teruglevertelwerk. In 2031 is de terugleververgoeding tot nul teruggebracht, volgens het nu liggende voorstel.
Het belangrijkste is, zo lees ik het: Er komt geen echte subsidie met het typische plafond per jaar, welke aangevraagd moet worden.
Als ik na de nieuwe uitvoering kijk is deze administratief ook veel eenvoudiger en dus goedkoper voor de overheid. - Voortschrijdend inzicht bij de overheid? - Maar dat is speculatie.
P.S.: De netbeheerders hebben al toegezegd dat iedere pv-installatie voor 2021/2022? van een meter met teruglevertelwerk wordt voorzien, dat is natuurlijk de absolute voorwaarde.
Reputatie 4
Badge +3
Op de website van Vereniging Eigen Huis kun je meer lezen over de salderingsregeling en de huidige status!
Reputatie 6
Badge
In 2031 is de terugleververgoeding tot nul teruggebracht, volgens het nu liggende voorstel.

Dit lees ik niet in de kamerbrief, De terugleververgoeding van de energiemaatschappij blijft gewoon bestaan, alleen de belasting vrijstelling via saldering wordt tot "nul" teruggebracht
citaat
De verwachte kostprijsdalingen van zonnepanelen richting 2030 maken investeren in
zonnepanelen ook zonder subsidie via de salderingsregeling voldoende financieel
aantrekkelijk. Op de lange termijn zullen naar huidige verwachting de inkomsten
uit de vermeden inkoop van elektriciteit door het direct eigen verbruik en de
terugleververgoeding van de leverancier voldoende zijn om zonnepanelen voor
kleinverbruikers3 rendabel te laten zijn. Daardoor kan het fiscale voordeel van de
salderingsregeling worden afgebouwd naar nul in 2031. Op deze wijze kan op de
lange termijn met dezelfde middelen meer duurzaamheidswinst worden geboekt,
net als was voorzien in het regeerakkoord.
Einde citaat
Reputatie 1

Weet niet of hier iemand is die het mij kan uitleggen, heb ernaar gezocht, wij krijgen elke maand een overzicht van onze energie leverancier. Over mei staat er bijvoorbeeld 233 kWh verbruikt, 226 kWh teruggeleverd totaal 7 kWh. Wij hadden begrepen dat dit normaal zo werkt dat wij eerst de zonne-energie zelf gebruiken ( dus die 226 )  en daarna terug leveren wat wij niet nodig zijn. Als wij echter de saldering problematiek mogen geloven dan betalen wij dus de 233 kWh straks volledig zelf en krijgen dan een vergoeding over het terug geleverde ( dus 226). Of is dat alleen die 7 kWh. Er ontstaat nu bij ons het gevoel dat wij straks 233 x 22 cent betalen en er vervolgens 226 x 7 cent in mindering wordt gebracht. Want als dat zo is dan heeft zelf opslaan ook wienig nut. |Wie kan ons dit begrijpelijk uitleggen?

Reputatie 6
Badge

Weet niet of hier iemand is die het mij kan uitleggen, heb ernaar gezocht, wij krijgen elke maand een overzicht van onze energie leverancier. Over mei staat er bijvoorbeeld 233 kWh verbruikt, 226 kWh teruggeleverd totaal 7 kWh. Wij hadden begrepen dat dit normaal zo werkt dat wij eerst de zonne-energie zelf gebruiken ( dus die 226 )  en daarna terug leveren wat wij niet nodig zijn. Als wij echter de saldering problematiek mogen geloven dan betalen wij dus de 233 kWh straks volledig zelf en krijgen dan een vergoeding over het terug geleverde ( dus 226). Of is dat alleen die 7 kWh. Er ontstaat nu bij ons het gevoel dat wij straks 233 x 22 cent betalen en er vervolgens 226 x 7 cent in mindering wordt gebracht. Want als dat zo is dan heeft zelf opslaan ook wienig nut. |Wie kan ons dit begrijpelijk uitleggen?

 

Je hebt het helemaal goed begrepen, als salderen is afgeschaft, betaal je voor elke kWh die je afneemt uit het net, en krijg je een vergoeding voor elke kWh die je levert aan het net. Alle PV stroom die je zelf direct gebruikt gaat niet door je meter en zie je nu ook niet op je afrekening staan.

(Mocht je een 3 fase aansluiting hebben, dan zal de digitale meter per seconde het netto resultaat van de 3 fase nemen om zijn digitale telwerken bij te werken, en dus eventueel afname op 1 fase weg strepen tegen terug levering op een andere fase)

Dus in het voorbeeld dat je noemt ga je dan 233x €0.22 = €51.26 betalen en krijg je voor je terug geleverde kWh 226x € 0.07 = € 15.82 en zal het variable elektra deel van je rekening dus uitkomen op een te betalen € 35.44.

Reputatie 1

@PC hartelijk dank voor de uitleg. Ons vermoeden wordt hiermee bevestigd.

Reputatie 7
Badge +3
  1. Op uw afrekening staat niet het verbruik maar wat u heeft afgenomen. Het verbruik is immers (de kWh's die uw panelen hebben opgewekt én u direct verbruik) + (wat u uit het net heeft opgenomen). Zoals PC aangeeft, geeft uw slimme meter alleen de afname uit het net aan.  Op het display van de omvormer staat wat uw panelen hebben geproduceerd. Ik wil dat benadrukken omdat het verschil tussen het productiegetal op de omvormer en het getal van teruglevering op het net op uw slimme meter dat gene is wat u zelf direct verbruikt en dus, ook zonder salderingsregeling, een besparing oplevert van 22 per kWh.
  2. De salderingsregeling wordt afgebouwd met 9 % per jaar vanaf 1 januari 2023. U heeft in 2024 (over de maand Mei) over 91 % van de 226 teruggeleverde kWh nog steeds het zelfde voordeel. In 2025 over 82 %. ect .
  3. Gezien uw hoge elektriciteitsverbruik in de zomermaand Mei schat ik dat u een elektrische boiler heeft. In dat geval zou ik de tijdschakelaar in de zomer zo instellen dat hij 's middags werkt. Dan slaat u dus ook (indirect) stroom van uw panelen op zonder aanschaf van een dure batterij.
Reputatie 1

Tja het blijft best onduidelijk,  wij verbruiken altijd rond de 3500kwh per jaar, dit was nog zonder zonnepanelen, dit is volgens mijn rekenmachine 10 kwh per dag. Volgens de dongel die onder in de omvormer steekt leveren de panelen over de zonnige periode gemiddeld 11 kwh per dag op. De getallen zijn overigens van het energie rapport overgenomen.  De hoge getallen worden veroorzaakt door de hobby van mijn vrouw, een vijver. 

Reputatie 3

@Driepinter 

@HansRobben 

Als aanvulling op de boiler opmerking:

  • als je deze nog niet hebt, koop dan een exemplaar waarmee je de hele dag door kunt komen. Dus zonder tussentijds op te warmen.
  • Zet de thermostaat op de boiler wat omhoog. Je slaat dan meer energie op.
  • Sommige boilers hebben 2 verwarmingen. Als je er 1 uit zet, maak je de opwarmtijd langer en het stroom verbruikt is gelijkmatiger. De kans is dan groter dat je zonnepanelen alles kunnen leveren.
Reputatie 7
Badge +1

Tja het blijft best onduidelijk,  wij verbruiken altijd rond de 3500kwh per jaar, dit was nog zonder zonnepanelen, dit is volgens mijn rekenmachine 10 kwh per dag. Volgens de dongel die onder in de omvormer steekt leveren de panelen over de zonnige periode gemiddeld 11 kwh per dag op. De getallen zijn overigens van het energie rapport overgenomen.  De hoge getallen worden veroorzaakt door de hobby van mijn vrouw, een vijver. 

Waarschijnlijk, hoop ik tenminste, wordt het e.e.a. duidelijker via een (wat extreem) voorbeeld.

Vermoedelijk wordt de afbouw van de huidige salderingsregeling met nog een jaar uitgesteld tot 2024. https://040energie.nl/zon/zon-individueel/opvolger-salderingsregeling-uitgesteld/

 

Reputatie 7
Badge +1

Iemand nog met gekkere ideeën? “ Bouw salderingsregeling zonnepanelen versneld af, geef thuisbatterij subsidie.

Begrijp uit de notities van prinsjesdag dat hij er nog niet in 2023 af gaat. Ze krijgen het niet rond voor die tijd. Goed nieuws voor de bezitter, voorlopig :-)

Reageer