Beantwoord

Stroomstoring en teruglevering

  • 16 June 2019
  • 7 reacties
  • 603 Bekeken

Reputatie 3
Vandaag is er een grote stroomstoring in o.a. Argentiniƫ
Nu vraag ik mij af:
Als er bij ons een stroomstoring is en de zon schijnt, wat gebeurt er dan?
Kan ik gewoon de opgewekte energie van de zonnepanelen gebruiken?
Gaat de opgewekte energie terug in het net?
Moet ik een schakelaar plaatsen om zelfstandig de opgewekte stroom te kunnen gebruiken?

Enig idee?
icon

Beste antwoord door jvdleeuw 17 June 2019, 00:55

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge
Als de netspanning wegvalt zal naar alle waarschijnlijkheid ook de omvormer afschakelen.
Je mag dan met iedereen meegenieten van de stroomstoring.
Dit is mij ook al jaren lang een doorn in het oog, er wordt over nagedacht maar een lekkere standaard oplossing is er volgens mij nog niet.
Dit is niet een simpele kwestie van het plaatsen van een schakelaar.
Reputatie 7
Badge +3
Bij een stroomstoring zal uw omvormer niets leveren en u heeft zelf ook geen stroom. Daar is juist wel over na gedacht. Want bij een stroomstoring zal er aan het net gewerkt moeten worden en dat gaat alleen als er geen stroom op de leidingen staat.
Reputatie 3
Dat betekent dat de omvormer via het net gevoed moet worden met 230V om te kunnen werken?
En die schakelaar was een gedachte omdat je toch ergens een gesloten stroomkring moet vormen. Je eigen stroomkring loskoppelen van het net.
Reputatie 6
Badge

Bij een stroomstoring zal uw omvormer niets leveren en u heeft zelf ook geen stroom. Daar is juist wel over na gedacht. Want bij een stroomstoring zal er aan het net gewerkt moeten worden en dat gaat alleen als er geen stroom op de leidingen staat.


Daarmee is dus impliciet het antwoord ook gegeven.
We zullen moeten denken aan een BBU (Battery Back up) waarbij het net wordt afgeschakeld en vanuit een battery pack een lokale netspanning wordt gegenereerd die de omvormer weer laat opstarten.
Zodra het publieke net weer terug is zal het back up systeem weer moeten afschakelen en kan de aansluiting op het publieke weer hersteld worden.
Dus niet zo maar een eenvoudige schakelaar.
Reputatie 6
Badge
Bij toeval vandaag gespot op het installatiejournaal een concrete implementatie van beschreven concept.
Off-grid accu-opslagsysteem voor appartementen
Bij een stroomstoring doet de smartmeter het niet. Je hebt wel gratis gas voor wat het waard is.
Reputatie 1
Wanneer de omvormer bij een netstoring niet aan het net kan worden geschakeld, is ook de noodzakelijke 50Hz die aan het net ontleend wordt niet aanwezig. De zonnepanelen leveren zonder een werkende omvormer gelijkspanning. Dat is voor de apparaten in huis niet te gebruiken. Een batterij is een peperdure oplossing. Dan nog heb je een voorziening nodig voor de 50 Hz.

Reageer