Beantwoord

Sunny Boy 2100TL Oskomera

  • 14 April 2019
  • 17 reacties
  • 1172 Bekeken

Reputatie 1
  • Actieve deelnemer
  • 13 reacties
Zijn er mensen op dit forum met het probleem dat de 2100TL, in 2012 geplaatst door Oskomera met Eigen Huis eruit gaat bij veel zon? Bij mij gebeurt dat bij een VAC van 250,8. Deze waarde werd in het verleden hier niet gehaald, maar sinds bijna de hele straat zonnepanelen heeft ligt de omvormer er bijna permanent uit. Zou pas bij VAC 253 moeten gebeuren, maar wellicht is de landeninstelling niet juist.
Ik heb geen communicatie module, dus kan de instelling niet wijzigen. Eigen Huis heeft het probleem voorgelegd aan Feenstra, maar naar de 10 jaar garantie kan ik door het faillissement van Oskomera waarschijnlijk wel fluiten. Ik zou graag weten of er meer mensen dit probleem hebben. En of ze het hebben kunnen oplossen. Ik heb het vermoeden dat het probleem al bij de installatie is veroorzaakt door het niet aanpassen van de landeninstelling, maar zich niet eerder manifesteerde omdat de kritische netwaarde niet bereikt werd. Zijn de forumleden van https://123zonne-energie.ning.com nog ergens??
icon

Beste antwoord door Mark 11 May 2019, 22:04

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Misschien kan je ook nog informeren bij andere pv-eigenaren in jouw straat?
Welke netspanningen komen zij tegen?
- Heb je de 250,8 V op een onafhankelijke manier gemeten op het moment dat de omvormer zich van het net afschakelt?
Reputatie 3
U schreef "maar naar de 10 jaar garantie kan ik door het faillissement van Oskomera waarschijnlijk wel fluiten. " Dit lijkt me een behoorlijk probleem en meer generiek dan uw situatie. Ik ben benieuwd naar de reactie van VEH hoe dit soort langlopende garanties bij collectieve VEH inkoop van zonnepanelen worden zekergesteld.

Zelf heb ik een probleem gehad rond garantie van een badkamer, al na enkele maanden na installatie, toen een franchise houder van Baderie failliet ging en Baderie vervolgens niet thuis gaf. Toen begreep ik pas wat voor soort bedrijf dat is itt tot wat de tv reclames suggereren. Gevalletje van pech voor mij dus.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien een gevalletje van https://community.eigenhuis.nl/zonnepanelen-11/wie-heeft-al-meegemaakt-dat-het-net-de-opbrengst-van-de-panelen-niet-kon-verwerken-187 .

Op mijn omvormer (Solaredge) lees ik af een VAC van 232 Volt (terwijl de zon schijnt en mijn installatie ongeveer 70 % van het maximum vermogen van de omvormer haalt.

Een VAC van 252 Volt lijkt mij wel hoog. Het hoeft volgens mij dus niet aan uw omvormer te liggen maar aan het feit dat de netbeheerder de zonnestroom in uw straat niet kan afvoeren. Liggen de panelen in uw straat allemaal in de zelfde richting ?

In de provincie Groningen hadden ze dat ook nadat de NAM als schadevergoeding daar iedereen aan zonnepanelen had geholpen en vervolgens heeft de netbeheerder dat verholpen.

Ik weet niet of dat in de zomer één of twee panelen af (laten) koppelen tijdelijk soelaas kan brengen ?
Reputatie 7
Badge +1
@Driepinter Twee panelen minder levert hooguit iets op aan de DC kant, de omvormer heeft nog steeds de hogere voltage aan de DC kant nodig om iets "het net op te pompen" (tot de wijktrafo dan)
Reputatie 7
Badge +3
Hoe meer levering van panelen hoe hoger het voltage op het net, en hoe meer afname door elektrische apparaten hoe lager het voltage op het net las ik (in wisselstroom met circa 50,0 Herz aan spanningsfrequentie. Maar afkoppelen van panelen is sowieso geen (veilige) oplossing. Ik zou contact opnemen met de netbeheerder. Misschien dat uw installatie het snelst afkoppelt als het voltage op het net hoog is. Dat vinden de andere panelenbezitters in uw straat (althans die op de zelfde wijktransformator zitten) natuurlijk wel best.
Reputatie 1
Misschien kan je ook nog informeren bij andere pv-eigenaren in jouw straat?
Welke netspanningen komen zij tegen?
- Heb je de 250,8 V op een onafhankelijke manier gemeten op het moment dat de omvormer zich van het net afschakelt?

Dit is de waarde aangegeven bij de foutmelding in het display van de omvormer (VAC-Bfr bei 250,7). Ik heb overigens ook nog een nieuwe set zonnepanelen op een Solar Edge omvormer. Die kan ik wel loggen. Deze geeft waarden aan tot 248 en dan af en toe een kort piekje richting 251, waarop de Sunny Boy er dan direct uit gaat en weer een opstart procedure begint.
Reputatie 1
U schreef "maar naar de 10 jaar garantie kan ik door het faillissement van Oskomera waarschijnlijk wel fluiten. " Dit lijkt me een behoorlijk probleem en meer generiek dan uw situatie. Ik ben benieuwd naar de reactie van VEH hoe dit soort langlopende garanties bij collectieve VEH inkoop van zonnepanelen worden zekergesteld.

Zelf heb ik een probleem gehad rond garantie van een badkamer, al na enkele maanden na installatie, toen een franchise houder van Baderie failliet ging en Baderie vervolgens niet thuis gaf. Toen begreep ik pas wat voor soort bedrijf dat is itt tot wat de tv reclames suggereren. Gevalletje van pech voor mij dus.

VEH heeft de garantie niet overgenomen bij het faillissement. Ook de controle na 9 jaar en de eindcontrole na 25 jaar die in de aanbieding zat is weg. VEH bemiddelt alleen tussen mij en Feenstra, maar komt vooralsnog verder nergens mee.
Reputatie 1
Misschien een gevalletje van https://community.eigenhuis.nl/zonnepanelen-11/wie-heeft-al-meegemaakt-dat-het-net-de-opbrengst-van-de-panelen-niet-kon-verwerken-187 .

Op mijn omvormer (Solaredge) lees ik af een VAC van 232 Volt (terwijl de zon schijnt en mijn installatie ongeveer 70 % van het maximum vermogen van de omvormer haalt.

Een VAC van 252 Volt lijkt mij wel hoog. Het hoeft volgens mij dus niet aan uw omvormer te liggen maar aan het feit dat de netbeheerder de zonnestroom in uw straat niet kan afvoeren. Liggen de panelen in uw straat allemaal in de zelfde richting ?

In de provincie Groningen hadden ze dat ook nadat de NAM als schadevergoeding daar iedereen aan zonnepanelen had geholpen en vervolgens heeft de netbeheerder dat verholpen.

Ik weet niet of dat in de zomer één of twee panelen af (laten) koppelen tijdelijk soelaas kan brengen ?

VAC max voor Nederland is 253, maar blijkbaar is dat niet de waarde ingesteld in de Sunny Boy. Ook bij SMA op de site wordt bij deze foutmelding aangegeven dat in veel gevallen dan niet de juiste landeninstelling is opgegeven. Maar door het niet hebben van een communicatie print, kan ik dat niet nagaan.
Reputatie 1
Hoe meer levering van panelen hoe hoger het voltage op het net, en hoe meer afname door elektrische apparaten hoe lager het voltage op het net las ik (in wisselstroom met circa 50,0 Herz aan spanningsfrequentie. Maar afkoppelen van panelen is sowieso geen (veilige) oplossing. Ik zou contact opnemen met de netbeheerder. Misschien dat uw installatie het snelst afkoppelt als het voltage op het net hoog is. Dat vinden de andere panelenbezitters in uw straat (althans die op de zelfde wijktransformator zitten) natuurlijk wel best.
Met de 253 zou er geen enkel probleem zijn. Mijn Solar Edge gaat er ook niet uit met de piekjes van 251.
Reputatie 7
Badge +3
Met de 253 zou er geen enkel probleem zijn. Mijn Solar Edge gaat er ook niet uit met de piekjes van 251.
En dan heb ik een VCA van 231 Volt (en dus altijd levering op het net). Ik zou toch maar contact opnemen met de netbeheerder. Misschien een aanpassing in de wijktrafo? En misschien invoering van een beleid om de zonrichting van de panelen iets meer te spreiden in een wijk.

Liggen de panelen van de Solar Edge in de zelfde hoek en zonrichting als de panelen op de Sunny Boy?
Reputatie 1

Met de 253 zou er geen enkel probleem zijn. Mijn Solar Edge gaat er ook niet uit met de piekjes van 251.En dan heb ik een VCA van 231 Volt (en dus altijd levering op het net). Ik zou toch maar contact opnemen met de netbeheerder. Misschien een aanpassing in de wijktrafo? En misschien invoering van een beleid om de zonrichting van de panelen iets meer te spreiden in een wijk.

Liggen de panelen van de Solar Edge in de zelfde hoek en zonrichting als de panelen op de Sunny Boy?

Andere hoek. Probleem begint al in de loop van de ochtend, zodra de totale productie van beide sets boven de 3500 W komt. De nieuwe set is dan nog niet maximaal. De Oskomera’s is 2250 Wpiek, de Solar Edge 2750 Wpiek. Als ze er allebei in blijven, zoals vorig seizoen toen er in de straat nog een adres minder voorzien was, kom ik maximaal op iets rond de 4300 W opbrengst. De twee sets zitten wel op verschillende 16A groepen. Het zou kunnen dat we toevallig wel allemaal op dezelfde fase produceren. Ik heb al eerder contact met Liander gehad. Standaard meet ik in huis 236V, soms wat lager en soms wat hoger. Nu om 20.10 236V en dat is wel binnen de norm, maar ook best hoog. Ik ga morgen nog maar eens bellen met ze.
Ik heb 3 fase voor mijn keukenapparatuur. Zou ik de omvormer naar een andere fase kunnen laten zetten?
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb 3 fase voor mijn keukenapparatuur. Zou ik de omvormer naar een andere fase kunnen laten zetten?

Hopelijk dat iemand anders of Alliander daar wel een antwoord op weet.

Het is toch dat de productie van de installatie helemaal uit valt? Als de temperatuur van de panelen toeneemt (wat tijdens de huidige verlate koudegolf overigens niet het geval kan zijn) neemt het geleverde vermogen ook af. In juni na een regenbui zag ik het vermogen stijgen naar 2300 watt maar eenmaal het regenwater verdampt werden de panelen al snel te warm en zakte het geleverde vermogen. Met het langer worden van de dagen zag ik de dagproductie niet stijgen, doordat er toen een hittegolf kwam.

U heeft het over Solar Edge 2750 Wpiek. Maar Solar Edge heeft volgens mij, voor dat vermogen, alleen omvormers van 2300 Wpiek en 3000 Wpiek. Het is het maximum vermogen van de omvormer die altijd het maximum vermogen van de gehele installatie bepaalt. Derhalve heb ik voor mijn 9 panelen met 2430 Wpiek (dat jaarlijks met zo'n 2 procent terug loopt) een Solar Edge omvormer van (maximaal) 2300 Wpiek. Voor die paar uur dat er 2430 Watt geleverd zou kunnen worden (de zon loodrecht op de panelen en dat zonder bewolking én niet met een te hoge temperatuur van de panelen) maakte een duurdere 3000 Wpiek omvormer niet rendabel (en in uw geval dat het net vol zit al helemaal niet). Bovendien neemt het verlies door de omvormer bij een groter piekvermogen van de omvormer ook toe.
Voordeel van een niet te grote omvormers is ook dat het net minder overbelast raakt. Terwijl met een toename van het aantal panelen in Nederland er op die momenten juist een stroom overschot zal ontstaan.
Het geleverde vermogen van een installatie wordt dus sowieso begrenst door het piekvermogen van de omvormer.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben zo vrij een post van @Photoncatcher hier te copieeren. Hier staat het wel heel erg duidelijk uitgelegd.

In het blogbericht 'Zaagtand' op mijn website over zonnepanelen ga ik in op een probleem dat je met oudere omvormers kan krijgen, namelijk de begrenzing van het AC spanningsvenster.
Even uitleggen: een omvormer zet gelijkspanning uit de zonnepanelen om in wisselspanning. Die wisselspanning gaat alleen terug het net in als het voltage ervan iets hoger is als dat van het net (vergelijk met water: dat stroomt van hoog naar laag). De afgeleverde wisselspanning van een omvormer is dus altijd iets hoger dan de netspanning.
De netspanning fluctueert, en de omvormer is zo geprogrammeerd dat hij braaf meefluctueert. Maar er is een bovengrens, Op elke omvormer zit een begrenzing. Zodra de afgeleverde spanning te hoog wordt zorgt de (softwarematige) begrenzing ervoor dat de omvormer afschakelt.
De afgelopen jaren is door de netbeheerder de netspanning systematisch beetje bij beetje verhoogd, eerst van 220V naar 230V en nu naar uiteindelijk 240V. De beveiliging van sommige oudere omvormers wordt actief bij 239V. Dit betekent dat deze omvormers op zonnige dagen regelmatig kunnen uitschakelen. Dit gebeurt al in wijken waar in rap tempo zonnepanelen worden bijgelegd. Ik merk dat sommige van mijn 15 jaar oude omvormers met enige regelmaat afschakelen en zaagtandproductie laten zien. Nieuwere omvormers doen dit niet (hun AC spanningsvenster heeft hogere bovengrens). Mijn oude omvormers zijn dus waarschijnlijk niet stuk maar ouderwets!
Reputatie 7
Badge +3
@Photoncatcher

[quote] De afgelopen jaren is door de netbeheerder de netspanning systematisch beetje bij beetje verhoogd, eerst van 220V naar 230V en nu naar uiteindelijk 240V. De beveiliging van sommige oudere omvormers wordt actief bij 239V. Dit betekent dat deze omvormers op zonnige dagen regelmatig kunnen uitschakelen. [/quote]
En installateurs melden dat dan niet aan hun oude klanten ?
Reputatie 4
[/quote][/i] En installateurs melden dat dan niet aan hun oude klanten ?[/quote]
Nou.... nee. Hoeveel installateurs uit 2003 zijn nu nog steeds actief in de zonnestroom installatie branche? Heel weinig, vrees ik. Op vakbeurzen zie ik niet zo vaak meer 'ouwe jongens' rondlopen, wel 'jonge honden'. "Old soldiers never die, they fade away". Er is heel veel verloop.
Je kunt enkele dingen proberen om dit euvel te verhelpen,

1: De omvormer op een andere fase aansluiten, meet met een multimeter de spanning van alle 3 de fases ten opzichte van de nul, sluit de omvormer aan op de fase met de laagste spanning.

2: Dikkere bekabeling naar de omvormer leggen, een dikkere kabel betekent minder spanningsverlies, de spanning welke je meet bij de omvormer kan zomaar een paar volt hoger zijn dan de spanning in de meterkast, door een dikkere ader doorsnede te gebruiken verminder je het spanningsverlies.

3: Zoek een installateur welke over een grid-guard code van SMA beschikt, middels deze code kan een installateur de netcode instellingen van een omvormer aanpassen.
Reputatie 7
Badge +3
Punten 1 en 2 natuurlijk alleen door een gecertificeerde elektricien, neem ik aan.

Reageer