Beantwoord

Terugleveren aan het net middels zonnepanelen onjuist gemeten


  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties
Zijn er (nog meer) leden die het idee hebben of wellicht zeker weten dat de slimme meter het terugleveren van elektriciteit aan het net onjuist (lees: te weinig) registreert? In mijn geval geval praten we al gauw over een te laag geregistreerde teruglevering van tussen de 3000 en 4000 kWh. De energiemaatschappij kan niets anders melden dan dat de jaarnota “klopt”. Dat zou betekenen dat ik ondanks een in gunstige zin veranderde leefsituatie en verbruik drie keer zoveel heb verbruikt in een jaar dan de jaren hiervoor.
Ik ben benieuwd of er nog meer leden zijn die dit meemaken en welke stappen zij hebben ondernomen. Inmiddels heb ik een ijking aangevraagd bij Stedin.
icon

Beste antwoord door Driepinter 7 April 2019, 15:26

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Hoe weet jij dat de teruglevering niet klopt? Dat is nl niet zo gemakkelijk te bepalen. Velen vergeten dat ze niet alle stroom van de panelen terugleveren, maar ook een deel zelf gebruiken. Dat deel wordt niet gemeten en kun jij ook niet bepalen. Vaak is het eigen gebruik ongeveer 30 %
Reputatie 3
Hall Abe,
Tussen 3 en 4000 kWh niet geregistreerde teruglevering?
Hoeveel jaarlijks verbruik was er voorheen en hoeveel Wp ligt er op het dak?
Wat geeft de omvormer aan als opbrengst per jaar?
Een vereenvoudigde som geeft 0,85 maal de Wp als jaarlijkse te verwachten opbrengst in kWh.
Als je dan 3 tot 4000 niet geregistreerde kWh teruglevering hebt moet het direct verbruikt zijn.
Dat betekent ook dat je dan vrij veel elektriciteit verbruikt, lijkt me.

Wij hebben 24 panelen en die leveren gemiddeld 4900 kWh per jaar op.
Onze elektriciteitsnota was in 2017 - (min) € 2,50 en in 2018 moesten we € 3,00 bijbetalen bij een maandelijkse termijn voor elektriciteit van €10,00
De plug-in hybride verbruikt 1600 kWh per jaar.
Ons netto verbruik (verbruik min teruglevering) is 500 kWh/jaar
We wonen in een vrijstaande woning en doen niet extra zuinig met stroom.

Ik ben benieuwd naar je berekeningen.
Vr.gr.

PS
Aan de andere kant: Ik heb vroeger de elektriciteit gedeeld met anderen en na een paar jaar bleek de tussenmeter aantoonbaar niet juist te registreren. Er kan dus wel degelijk een meetfout optreden.
Bedankt voor jullie reacties.
Ja, ik weet dat je eerst verbruikt wat je zelf opwekt en dat pas daarna het restant teruggeleverd wordt. Ik heb de zonnepanelen sinds oktober 2017 en een hybride warmtepomp (niet voor warm water, alleen voor verwarming) idem dito. Het jaar voor plaatsing van de twee installaties had ik een verbruik van 3300 kWh. Het eerste jaar met de warmtepomp 4300 kWh. Dit jaar een verbruik van 4600. Het gaat me echter meer om de teruglever cijfers.
Ik heb het afgelopen nota jaar, van maart t/m maart 5800 kWh (21 zonnepanelen van 300 kWh) opgewekt, veel meer dan ik verbruik. In de maanden mei, juni, juli en augustus geeft de omvormer aan dat er 3500 kWh is opgewekt. In deze maanden geeft de nota van de energieleverancier aan dat ik 800 kWh (even uit mijn hoofd want ben niet thuis) heb teruggeleverd. Dat zou betekenen dat ik in de periode dat het elektriciteitsverbruik normaal gesproken zeer laag is ik nu veel zou hebben verbruikt.
Daarnaast geeft de nota aan dat ik in een halve maand januari 4 kWh teruggeleverd zou hebben in daluren. Een optelsom v/d omvormer geeft aan dat ik in deze twee weekenden van januari maar 1,3 kWh heb teruggeleverd.
Verder waren er begin 2018 problemen met het uitlezen van de slimme meter op afstand. Heb ik zelf gemeld omdat ik geen emails met verbruik meer kreeg. Was niet thuis bij reparatie of vernieuwen v/d meter dus weet ook niet precies wat er gedaan is. Ben er in de afgelopen 35 jaar altijd vanuit gegaan dat de nota's klopten, maar in dit geval dus niet.
Er van uitgaande dat u goed gemeten hebt en geen storing is in het teruglevergedeelteofn geen extra defecte apparaten (koelsystemen) heeft, kunt u vervolgens de juridische weg bewandelen: leess
http://www.juridischkennisportaal.nl/wiki/energierecht/energielevering/onjuiste-meterstanden.htm
Reputatie 7
Badge +3
Als ik naar de getallen kijk. Ten eerste zijn het natuurlijk 21 panelen van 300 watt (piekvermogen).
U heeft met uw hybriede warmtepomp dit jaar een verbruik van 4600 kWh. Het jaar er voor 4300 kWh verbruik. Dan heeft u volgens uw omvormer 3500 kWh opgewekt en een volgend getal is 800 kWh aan teruglevering aan het net (op de jaarlijkse energienota ???). 4300 verbruik minus 3500 dat zelfde jaar terug geleverd = dat zelfde getal 800 kWh als jaarlijkse netto teruglevering. Is het toeval ?
Op de energienota (de mijne althans) staat als van de energieleverancier afgenomen aantal kWh alleen het bruto afgenomen kWh minus de teruglevering DIREKT uitgerekend. Dat levert in dit geval toch geen verwarring op ?

Ook volgens de getallen 5800 kWh opgewekt (info van de omvormer, de mijne telt overigens in kalenderjaren en de jaarlijkse opbrengst (in uw geval van oktober tot oktober kan ik alleen via de gegevens van de installateur uitrekenen) minus 4800 kWh verbruik = 1200 netto teruglevering kom ik ongeveer ook op die 800 kWh.

Overigens vind ik dat de opbrengst van uw 21 panelen à 300 watt (bijelkaar 6300) met slechts een jaaropbrengst van 5800 kWh erg laag is. Met mijn 2430 wattpiek (omvormer 2300 wattpiek) kwam ik afgelopen jaar op 2719 kWh. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van eventuele schaduw. En de installatie van veel panelen is, per paneel ondanks eventuele schaduw, altijd goedkoper. Maar als u per paneel de productie kan aflezen zou ik dat controleren.
Reputatie 3
En als het net nou eens de opbrengst van de panelen niet kan verwerken?
Reputatie 6
Badge +1
@abek
Jouw 2e post is voor mij te onduidelijk om conclusies te trekken.
Enkele conclusies die ik wel kan trekken. Opbrengst zonnepanelen is meetbaar en zeer aannemelijk.

Je hebt tegelijkertijd zonnepanelen en een warmtepomp geinstalleerd. Het verbruik van de warmtepomp kun je bereken aan de hand van oude cijfers en cijfers uit de omvormer.

Wat niet duidelijk is. Je hebt de installatie nog geen 2 jaar. Je kunt dus geen cijfers hebben van het 2e jaar.
Opbrengst in de 4 zomermaanden en teruglevering is vreemd. Stond de warmtepomp toen wel geheel uit? En kloppen die cijfers wel. (was uit het hoofd)
ik kan idd per paneel per dag en per uur uitlezen. Heb dit voor een aantal periodes gedaan om te vergelijken met de nota’s vd energiemaatschappijen. De uitkomst vd meting door NLE is niet te verklaren tenzij er elektriciteit weglekt ter grootte van een aantal duizend kWh.
De hybride warmtepomp slaat in de zomermaanden niet aan want er is geen warmtevraag. Heb overigens vloerverwarming met thermostaat op 20 graden. Werkt in de koude maanden als een omgekeerde airco. Heeft dus wel stand by verbruik. Pomp verbruikt plus min 1500 kWh per jaar. Ikzelf douche op mijn werk. Beiden werken gemiddeld 50 uur ex reistijd.
op mijn jaarnota wordt alles apart vermeld.
De warmtepomp heeft nu 2 winters gedraaid en heb zicht op verbruik 1e winter plus een winteropbrengst vd zonnepanelen wat weinig voorsteld.
Heb idd schaduw gedurende delen vd dag op sommige zonnepanelen.
mijn eerste stap is het laten doen van een ijking.
tweede stap wordt het doen van een meting mbt lekkage.
hopelijk is er geen 2e en 3e stap (geschillen commissie) nodig.
Bedankt voor de interesse voor mijn topic tot nu toe.
Reputatie 7
Badge +3
En als het net nou eens de opbrengst van de panelen niet kan verwerken?
Dank voor de link 🙂
Áls het net de opbrengst van de panelen niet kan verwerken dan meet de omvormer ook geen geproduceerde kWh's. En produceren de panelen volgens mij ook geen stroom. (Anders zou toch ergens die energie/warmte moeten blijven).
Reputatie 3
Ik denk dat het tijd wordt dat je gaat loggen.
Bijvoorbeeld met een Raspberry.
Heb je er gelijk en nieuwe hobby bij!

Kan je misschien wat meer cijfers op een rijtje zetten voor ons?
Kunnen we er samen misschien al uitkomen waar het fout gaat met de teruglevering en kom je beslagen ten ijs als je je leverancier te lijf gaat.
Reputatie 6
Badge +1
@abek
Een tip voordat je een ijking aanvraagt. Zet eens een energieverbruiksmeter van een paar tientjes voor je warmtepomp. Dan wordt het veel gemakkelijker om het uit te rekenen. Een ijking kost ook geld als de meter goed blijkt te zijn. Ook per dag gaan uitrekenen. Zoals vandaag. Is een mooie dag om teruglevering te meten. Probeer eens een week vol te houden.
Opmerking van HvdW is ook nuttig. Ik zou alleen geen raspberry gebruiken.
Reputatie 7
Badge +3
tenzij er elektriciteit weglekt ter grootte van een aantal duizend kWh.
In het geval van dit scenario moet men rekening houden met de wet van behoud van energie. Een aantal duizend kWh dat zou verdwijnen in huis zou dus ergens de zelfde hoeveelheid aan warmte moeten opleveren. Dat zou dan ook gelijk moeten staan aan het equivalent van de verbrandingswarmte van een aantal honderden m3's aan aardgas (en dat in de volle zomer)

De hybride warmtepomp slaat in de zomermaanden niet aan want er is geen warmtevraag.

Als u de zaak wil controleren is het raadzaam om het in de zomermaanden zonder de energievretende airco te doen. Dus rolluiken op tijd omlaag, 's morgens goed ventileren, geen koelkast of vriezer met een laag rendement (en dus veel warmteproductie, ect. ect. Misschien vindt u dan ook het eventuele kWh lek.

Pomp verbruikt plus min 1500 kWh per jaar.

Ik neem aan de warmtepomp en niet de gewone cv-waterpomp die het water (misschien wel continu) circuleert. Wat is het vermogen (Watt) van die waterpomp en valt hij wel uit als er geen warmte c.q. koude vraag is.

mijn eerste stap is het laten doen van een ijking.


U kan ook op een aantal zomerse dagen weinig elektriciteit verbruiken. Dan per dag op de omvormer de geproduceerde kWh's aflezen (in decimalen, bijvoorbeeld 30,2 kWh) en dan vervolgens aan het eind van de dag (zon onder) vergelijken met de toename van het getal teruglevering. Een snellere methode is bij een laag verbruik als de panelen even continu even veel zonlicht opvangen kan iemand het vermogen op de omvormer en een ander het terugleververmogen op de meter aflezen. Die moeten nagenoeg gelijk zijn.
Mijn panelen leveren overigens zelfs terug als ik op de meterkast de stroom afzet.
Reputatie 6
Badge +1
Mijn panelen leveren overigens zelfs terug als ik op de meterkast de stroom afzet.

Dan heb je de zonnepanelen fout aangesloten. Normaal zit het aangesloten tussen hoofdschakelaar en de aardlekschakelaar. Jij hebt het voor de hoofdschakelaar aangesloten. Waarschijnlijk omdat je een wat oude meterkast hebt. Wel gemakkelijk om de teruglevering te controleren zoals jij in de vorige post voorstelt.
Op kan dat doen door alle groepen uit te doen.

NB. Bij mij zitten de panelen op dezelfde manier aangesloten.
Reputatie 3
Mijn panelen leveren overigens zelfs terug als ik op de meterkast de stroom afzet.


Dat komt omdat de panelen op een aparte groep zitten.
Als je die groep ook uit zet houdt het echt op.
Reputatie 7
Badge +3
Dat komt omdat de panelen op een aparte groep zitten.
Als je die groep ook uit zet houdt het echt op.


Ik voel me inderdaad verplicht om de gebruiksaanwijzing nog eens te lezen (er werd na de installatie wel iets gezegd maar dat ben ik na bijna 2 jaar weer vergeten. (Een volgende topic zou zijn 'wat ga je doen bij brand met je panelen -als daarvoor nog tijd is-) (Die groep uitzetten ga ik als test niet doen, om, zeker in de zomer, storingen te voorkomen.)
Reputatie 6
Badge +1


Mijn panelen leveren overigens zelfs terug als ik op de meterkast de stroom afzet.
Dat komt omdat de panelen op een aparte groep zitten.
Als je die groep ook uit zet houdt het echt op.


Tuurlijk dan stopt alles. De bedoeling van een hoofdschakelaar is dat alles in huis uit is. Dat heeft Driepinter en ik niet.

De elektricien van xxxx (via veh) had er wel een probleem mee. Hij moest onder spanning de extra groep aanleggen.
Anders had ik een nieuwe meterkast moeten aanschaffen.
Reputatie 2
Voor mijn eigen begrip, waarom zitten die zonnepanelen vòòr en niet ná de hoofdschakelaar? Of zit er geen hoofdschakelaar in het systeem?
Reputatie 6
Badge +1
Er zit een gecombineerde hoofdschakelaar/aardlekschakelaar in. En je moet voor de aardlek aansluiten. Dat was in de 80 er jaren heel gewoon.
misschien is dit heel naïef gezien alle andere antwoorden, maar toen ik de vraag las en het aanvullende stuk over de thermostaat op 20, dacht ik meteen aan het koelingssysteem. Veel warmtepompen kunnen in de zomer koelen. Het systeem wordt dan niet een omgedraaide koelkast, maar een daadwerkelijke koelkast. Volgens mij had u dus wel degelijk een warmtevraag in de ontzettend warme zomermaanden van 2018: namelijk het op temperatuur houden van de woning door middel van koeling. Als dit het geval is, dan vind ik de cijfers erg logisch.
Reputatie 7
Badge +3
Ik had al, in een misschien te lang verhaal, gereageerd met "Als u de zaak wil controleren is het raadzaam om het in de zomermaanden zonder de energievretende airco te doen". Ik weet natuurlijk niet of dat de installateur of fabrikant na installatie de warmtepomp behalve op de verwarmingsmodus "voor het gemak" de installatie dan ook maar op de koelmodus achter laat. Dat ga je met een vloerverwarming/koeling amper merken, dan behalve aan de energierekening. In dat geval kan het wel voor een onaangename verrassing zorgen. In dat geval dan ook dat je dan op zomerse dagen niets vermoedend ramen open laat staan en de airco dan maar draaien zonder dat je iets merkt ((behalve dan aan de energierekening)).
Reputatie 4
Badge +3
Hi @IlseK! Welkom op onze community over duurzaam wonen en bedankt voor je eerste reactie. 🙂 In dit topic kun je laten weten hoe jij ooit begonnen bent het het verduurzamen van je huis. Leuk als je hierop reageert.

Groetjes,

Pieter
Reputatie 6
Badge
Zijn er (nog meer) leden die het idee hebben of wellicht zeker weten dat de slimme meter het terugleveren van elektriciteit aan het net onjuist (lees: te weinig) registreert?

Ik meet mijn eigen gebruik met eigen meters die ik via een computer continue uitlees en log, ik meet ook de opwekking van mijn zonne panelen en ik lees ook de slimmer meter uit.

Ondanks dat ik MID gecertificeerde meters heb is geen enkele meter perfect en zitten er dus altijd kleine meet verschillen in.
Aangezien de meter van de Enexis bepaald wat de rekening is heb ik die maar even voor de waarheid aangenomen en voor mijn eigen meters een correctie factor bepaald zodanig dat het toaal plaatje klopt.
Het is misschien toeval, maar de "Slimme" meter meet een hoger verbruik dan dat ik zelf meet, en een lagere teruglevering. Beide in mijn nadeel dus.

Ik moet mijn gemeten verbruik vermenigvuldigen met 1.000514 en mijn teruglevering met 0.98929 om een sluitend verhaal met de Enexis meter te krijgen.

Dat is dus 0.05% meer verbruik en 1.1% minder terug levering.
Reputatie 7
Badge +3

Het is misschien toeval, maar de "Slimme" meter meet een hoger verbruik dan dat ik zelf meet, en een lagere teruglevering.

Waar meet u de productie van uw zonnepanelen ? In elk geval na de omvormer (anders is het verlies van 1,1 % wel laag). Dat zou dan allemaal in de meterkast gemeten moeten worden want in de leidingen heb je altijd verlies.
Reputatie 6
Badge

Het is misschien toeval, maar de "Slimme" meter meet een hoger verbruik dan dat ik zelf meet, en een lagere teruglevering.

Waar meet u de productie van uw zonnepanelen ? In elk geval na de omvormer (anders is het verlies van 1,1 % wel laag). Dat zou dan allemaal in de meterkast gemeten moeten worden want in de leidingen heb je altijd verlies.



Mijn kWh meters zitten in de groepen kast, zo'n 20cm boven de "Slimme meter" Ik lees dus niet de omvormer uit, maar meet direct voor de aardlek automaat voor de opbrengst van de panelen. En het totaal verbruik direct na de hoofdschakelaar. Het verlies in 30cm 6mm^2 kabel kan je denk ik wel verwaarlozen.

Reageer