Tips gevraagd: zzp'er en zonnepanelen

  • 18 January 2019
  • 4 reacties
  • 614 Bekeken

Reputatie 3
Daphne van Paassen, columnist van Eigen Huis Magazine, ervaart hoe lastig het is om als zzp'er de btw over de aanschaf en installatie van zonnepanelen terug te vragen aan de Belastingdienst.

Ben jij zzp'er en was het voor jou ook zo'n gedoe om de btw terug te vragen? Of had je het in een handomdraai voor elkaar? Deel je tips.

4 reacties

Toen bij mij de zonnepanelen werden gelegd heeft de firma voor enkele tientjes extra de btw geregeld. Keurig.
Jammer genoeg hadden ze er niet bij verteld dat voor zzp-ers andere regels gelden waardoor het eindplaatje voor mij veel minder gunstig werd dan was voorgespiegeld. Een groot deel van het teruggekregen bedrag moe(s)t ik weer terugbetalen in de vorm van jaarlijkse forfaitaire heffingen.
Reputatie 3
Toen bij mij de zonnepanelen werden gelegd heeft de firma voor enkele tientjes extra de btw geregeld. Keurig.
Jammer genoeg hadden ze er niet bij verteld dat voor zzp-ers andere regels gelden waardoor het eindplaatje voor mij veel minder gunstig werd dan was voorgespiegeld. Een groot deel van het teruggekregen bedrag moe(s)t ik weer terugbetalen in de vorm van jaarlijkse forfaitaire heffingen.


Dat bevestigt dus wel hoe ingewikkeld en lastig het is om btw terug te vragen.
Dat zou niet mijn eerste conclusie zijn. Eerder dat de firma mij (bewust of onbewust) heeft opgelicht. Toen ik hun erop aansprak was er ineens niemand meer thuis.
Ik ben zzp-er. Na een lang proces kreeg ik iemand van de belastingdienst aan de telefoon die me vertelde dat ik de BTW bij mijn kwartaalaangifte mag aftrekken. De panelen liggen op mijn huis, niet een bedrijfspand. Dit heb ik gedaan en heb de BTW terugontvangen.

Reageer