Vraag

Vogelwerende borstels bij zonnepanelen

  • 25 May 2022
  • 5 reacties
  • 588 Bekeken

Zijn er mensen die onlangs zonnepanelen hebben aangeschaft en daarbij

vogelwerende borstels hebben laten plaatsen.

Mijn vraag is hoe is de afwerking daarvan?

Worden de borstels om de panelen gevouwen of worden

ze middels een afdeklat verwerkt


5 reacties

Reputatie 2

@Anne ze liggen bij mij zoals getekend in plaatje B (rechts). moet ook eigenlijk wel, want er liggen drie rijen boven elkaar en anders wordt het gat aan de bovenzijde erg groot of er ontstaan sprongen tussen de panelen. Ik weet er verder ook het fijne niet van, maar misschien hangt het ook samen met de grootte van de ruimte tussen de dakpannen en de zonnepanelen, wat misschien weer afhangt van het montage systeem.

Ik heb het laten doen omdat vlak voor de montage de vogels waren begonnen de isolatie van het dakbeschot te gaan consumeren. Daar heb ik dus ook bescherming moeten plaatsen. Dan was het voor mij erg logisch dit ook direct bij demontage van de zonnepanelen te doen. Ik heb het dus niet  gedaan omdat ik last van vogels had.

Reputatie 2

Bij mij zijn deze met metalen clipjes aan de panelen verbonden, maar mogelijk heeft elke leverancier zo zijn eigen ideeën:

plaatje van bird-blocker aan bovenzijde panelen

 

Reputatie 7
Badge +2

@Paul Holscher Weet je waarom de onderkant van de panelen dichter bij het dak zitten dan de bovenkant?

Ik zou denken dat als de panelen parallel aan het dak lopen er geen beesten er onder willen of zelfs kunnen gaan huizen? 

Anne.

Reputatie 2

@Anne Ik hoop dat ik je vraag goed begrijp. Ik denk dat je je laat misleiden door de foto. Om zonnepanelen op het dak te bevestigen worden eerst twee (horizontale) steunen op het dak bevestigd. Deze worden netjes/nauwkeurig afgesteld en daarop wordt het zonnepaneel gemonteerd. Dat is denk ik noodzakelijk om te voorkomen dat het zonnepaneel niet getordeerd op het dak komt te liggen.

Wat je op de foto ziet is het (schuine) bovenaanzicht (evenwijdig aan het dakvlak), waarbij je  de rand van het paneel en de zijkant van de bovenste steun ziet. Daardoor lijkt het net alsof het paneel aan de onderzijde dikker is, maar dat is niet zo.

Paul

Reputatie 7
Badge +2

@Paul Holscher Wat ik bedoelde is niet dat de panelen aan 1 kant dikker lijken dan de andere kant, alswel dat ze zo te zeggen een beetje scheef liggen, waardoor een soort trechter ontstaat waar beesten in (vast) kunnen komen te zitten.

Dus A ipv B (waarbij de zwarte lijn de panelen zijn en de bruine lijn het dak O:))

 

 
In geval van B zou ik niet direct noodzaak zien ze aan de bovenkant af te schermen?

Anne.

Reageer