Beantwoord

Wat is beter? Glas/glas zonnepaneel of Glas/folie paneel

  • 27 January 2020
  • 14 reacties
  • 3269 Bekeken

Reputatie 1

Voor ons dak op 9 hoog zijn we in gesprek met 2 leveranciers.

Bij de één zijn glas/glas zonnepanelen favoriet vanwege de extra stevigheid en stormbestendigheid. Iets wat ons op deze hoogte erg aanspreekt.

De andere is voor glas/folie panelen, omdat die een beter rendement hebben. De drie topmerken van de wereld Sunpower, LG en Panasonic produceren geen van alle glas/glas panelen. 

Wat moet de doorslag geven? Ik heb wat op internet rond gesnuffeld en lees alleen maar positieve verhalen over de glas/glas panelen. Maar die verhalen zijn zo identiek dat ik ctrl c/ ctrl v vermoed.

 

icon

Beste antwoord door Yvonne 8 May 2020, 14:48

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Yvonne Als je een idee wil krijgen hoe jouw installatie presteert zou je op pvoutput.org kunnen vergelijken met systemen bij jouw in de buurt met vergelijkbare ligging (oost/west).

Als je (technische) vragen hebt kan je deze op tweakers.net kwijt, forum “Duurzame energie &Domotica”, subforum “Het grote “jouw productie” topic of het andere zonnepaneel gerelateerde topic “Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)”

Reputatie 1

Het is gelukt en sinds maandag wekken we stroom op met 2*6 Sunenergy panelen. We hebben eerst het dak laten vernieuwen, 22 montage ankers zijn geplaatst en met de sluierbewolking wordt er op dit moment 9,84 kWh opgewekt..

Reputatie 6
Badge

Voor ons dak op 9 hoog zijn we in gesprek met 2 leveranciers.

Bij de één zijn glas/glas zonnepanelen favoriet vanwege de extra stevigheid en stormbestendigheid. Iets wat ons op deze hoogte erg aanspreekt.

De andere is voor glas/folie panelen, omdat die een beter rendement hebben. De drie topmerken van de wereld Sunpower, LG en Panasonic produceren geen van alle glas/glas panelen. 

Wat moet de doorslag geven? Ik heb wat op internet rond gesnuffeld en lees alleen maar positieve verhalen over de glas/glas panelen. Maar die verhalen zijn zo identiek dat ik ctrl c/ ctrl v vermoed.

 

Met die vraag heb ik ook zitten worstelen, ik heb anderhalf jaar geleden 12 Glas/Glas panelen op mijn garage gelegd, en nu was ik bezig om ook panelen op het dak van het huis te laten leggen.

Aangezien dit 40 panelen zouden worden was het prijs verschil toch best flink, uiteindelijk was de maatvoering doorslag gevend in de keuze, de glas/glas panelen waaren net te groot waardoor er minder van op het dak paste, toen toch maar de glas folie genomen met het idee dat het prijs verschil al een mooie start is voor een spaarpotje voor een warmte pomp, en over een jaar of 20 als ze vervangen moeten worden zien we wel wat er dan mogelijk is, waarschijnlijk moet het dak dan toch ook vervangen worden.

 

Reputatie 7
Badge +2

Voor het rendement is het beter om zo dicht als mogelijk bij de meterkast te doen. Helaas is daar meestal weinig plek. Nog belangrijker is om de totale kabellengte zo kort als mogelijk te krijgen. Kabeldikte  ook niet te klein nemen als de afstand wel lang is.

Komt eigenlijk op neer dat het bijna geheel afhankelijk is van de situatie bij jou thuis.


De verschillen zijn vaak ook niet zo heel groot (< 5%).
Daarnaast kan de zonnepaneel kant best hoge voltages produceren,
wat weer speciale eisen aan de bekabeling en doorvoer stelt.

Vaak is het daarom het makkelijkst om de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen te plaatsen.

Maar het hangt er natuurlij ook van af waar je ruimte hebt.

Dus zoals Rakker ook al schreef: het schilt per situatie :)


Ik zou bij de keuze voor het type paneel niet verder dan ca 15 jaar vooruit kijken.
De kans is groot dat je na die tijd weer andere keuzes zult maken.

Ik zou vooral kiezen aan een oplossing die technische gezien simpel is en dus de kleinste kans op onderhoud/problemen heeft. 
 

Reputatie 7
Badge +3

Deze lijkt mij duidelijker. Als ze bijvoorbeeld plat zouden komen te liggen is er over het hele jaar genomen de opbrengst 87 %. Maar vlakliggende panelen regenen moeilijker schoon.

 

 

Reputatie 1

Beste driepinter,

Bedoel je het artikel van Sideraa over de ideale invalshoek deel 2, waarin het foutief berekend diagram wordt genoemd. Ik zie verder geen tabel

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens deze tabel is de opbrengst 10 graden vanaf het noorden en met een hoek van 10 graden 79 % (met in de winter dus het minste) en met 10 graden vanaf het zuiden met een hoek van 10 graden 93 %. 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1850247

Met alleen panelen op het zuidwesten zal de openstaande ruimte wel winddicht moeten worden opgevuld. Je kan dan wel meer panelen op het zuiden kwijt. (natuurlijk nog steeds met een hoek van 10 graden, vanwege de windgevoeligheid.

 

Reputatie 1

Ja, het gaat om montage ankers en niet om ballasttegels. Momenteel wordt door de installateur uitgezocht of de dakconstructie volgens de bouwtekening voldoende is. Daarom ook zo lang geduurd eer we aan zonnepanelen konden beginnen. Wij wilden die omhoog staande panelen niet. Het dak is goed bereikbaar. NO is zo'n 10 graden tov N.

Maar enige tips over de plaats van de omvormer zijn nog steeds welkom. 

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat om glas folie 12 panelen die oost west in landscape in drie rijen van vier komen. Twee rijen op het westen en eentje op het oosten. Vind ik wel handig, want we gebruiken in de tweede helft van de dag meer stroom dan in de eerste. Het is overigens niet pal oost west, maar een klein beetje NO/ ZW. Parallel geschakeld.

Dat hogere stroomverbruik op de tweede helft van de dag is mooi meegenomen (vooral als de saldering verdwijnt). Maar het belangrijkste lijkt mij gezien de hoogte van het dak de stormbestendigheid. Denk daarbij ook aan de veiligheid. Nu bestaat alle stormschade aan zonnepanelen van de januari storm van 2018 gelukkig allemaal uit knullig zelf gelegde panelen op platte daken maar op 9 hoog zou ik toch extra voorzichtig zijn. Je kan van niemand verwachten dat hij of zij bij stormweer binnen blijft vanwege de kans van loswaaiende zonnepanelen.

Is onderhoud goed mogelijk op dat hoge dak? Zo niet dan is in één keer een goede investering (en dus minder onderhoud) een pré.

NO brengt iets minder op bij een hoekligging van 10 % (wat gebruikelijk is bij oost-west ligging). Als je daarnaast op de eerste helft van de dag minder stroom verbruikt is misschien ook een optie NO de goedkopere glasfolie panelen en op ZW de duurdere glasglas panelen. (als dat voor de omvormer geen nadelen heeft).

 

Reputatie 1

Het gaat om glas folie 12 panelen die oost west in landscape in drie rijen van vier komen. Twee rijen op het westen en eentje op het oosten. Vind ik wel handig, want we gebruiken in de tweede helft van de dag meer stroom dan in de eerste. Het is overigens niet pal oost west, maar een klein beetje NO/ ZW. Parallel geschakeld.

12 * Jinko Solar - Mono 325 Cheetah, ES
Omvormer 1 * SolarEdge SE3000H HD Wave ES
Optimizer 12 * SolarEdge P370 optimizer, ES

Levert in het eerste jaar 3315 kwh op ons dak.

Afstand halverwege het dak tot de meterkast 9,5 meter. Als je rekening houdt met binnenplaatsing is de eerste mogelijkheid met 30 cm luchtruimte boven de omvormer op 5,5 meter van de panelen. In de meterkast kan goed  en dan kan het op 0,5 meter van de meter zelf.

 

Hoe moet je trouwens meten? Ik ga uit van het midden of moet het van de rand van de panelen? Dat scheelt 3,5 meter.

Reputatie 6
Badge +1

Voor het rendement is het beter om zo dicht als mogelijk bij de meterkast te doen. Helaas is daar meestal weinig plek. Nog belangrijker is om de totale kabellengte zo kort als mogelijk te krijgen. Kabeldikte  ook niet te klein nemen als de afstand wel lang is.

Komt eigenlijk op neer dat het bijna geheel afhankelijk is van de situatie bij jou thuis.

Reputatie 1

Ja zeker, Drie pinter, heerlijke nuchtere afweging. Daar houd ik wel van. Wij zijn hier in huis in discussie waar de omvormer moet komen. Zo dicht mogelijk bij de panelen of bij de meterkast? De berekeningen en diverse websites zijn niet eensluidend, net als de twee leveranciers.   

Reputatie 4
Badge +3

Hoi @Yvonne! Welkom op de community van Vereniging Eigen Huis. Vond je het antwoord van @Driepinter behulpzaam? Ik hoor het graag van je. :) 

Reputatie 7
Badge +3

Glas Glas panelen zijn duurder maar gaan langer mee (de jaarlijkse afname van het vermogen is minder). De vraag is of dat met de dreigende afbouw  van de salderingsregeling ze welk rendabel zijn. Verder staat de ontwikkeling van zonnepanelen niet stil. Het vermogen neemt toe en de prijs lager. Na 20 jaar zou je derhalve de goedkopere glasfolie panelen kunnen vervangen (dat is dan sowieso goedkoper dankzij de al bestaande dakconstructie).

Reageer