Op 28 oktober presenteerde minister Wiebes een wetsvoorstel met zijn uitwerking van zijn plan om de salderingsregeling af te bouwen. Over 2024 mag nog maar 89 % gesaldeerd worden. Nu is het natuurlijk de vraag of dat percentage gesaldeerd mag worden over de kWh die op het net geleverd worden óf over de kWh's die opgenomen worden. Dat maakt namelijk wel een verschil uit.
Stel ik lever op het net 2000 kWh en ik neem van het net af 1000 kWh.
Als ik per jaar 2000 kWh op het net lever en de saldering betreft het aantal kWh dat ik op het net lever kan ik over het jaar 2024 dus 89 % van 2000 kWh is dus maximaal 1780 kWh salderen. Ik neem maar 1000 kWh af dus kan ik dat gehele aantal salderen. Over het jaar 2024 heb ik dan dus nog geen negatief gevolg.
Als ik per jaar 2000 kWh op het net lever en de saldering betreft het aantal kWh dat ik van het net opneem dan kan ik over 2024 dus 89 % van slechts 1000 kWh salderen. Ik neem dus die 1000 kWh af maar ik kan daarvan dan maar 89 % is dus 890 kWh salderen. Ik betaal dan dus over de resterende 110 kWh dus btw, energiebelasting en opslag duurzame energie.
Het is dus de vraag betreft de beperking het aantal op het net geleverde of van het net opgenomen aan kWh's. Goed nieuws voor panelen bezitters met een huidig overschot aan PV-stroom. Want volgens een bericht op Solar Magazine betreft het namelijk het aantal kWh's dat op het net wordt ingevoerd.
De afbouw betekent dat de invoeding van zonnestroom op het elektriciteitsnet door kleinverbruikers vanaf 1 januari 2023 niet langer tegen hun afname van elektriciteit wordt gesaldeerd. In plaats daarvan mag de kleinverbruiker slechts een percentage van de elektriciteit die op het elektriciteitsnet wordt ingevoed nog salderen met de afname van elektriciteit via dezelfde aansluiting.
Nu nog hopen dat er geen sprake is van een misverstand (naast het misverstand van de afschaffing van de salderingsregeling zelf). Het plaatsen van een overschot aan PV-panelen loont dus. Boven op het feit dat bij het installeren van zoveel mogelijk zonnepanelen, voor zover de (zon)ruimte op het dak het toelaat, de aanschaf- en installatiekosten per paneel lager worden. En zo hoort het ook !