Wie heeft er nog meer ervaring met tegenvallende opbrengsten en welke installaties zijn dit?

  • 5 May 2019
  • 4 reacties
  • 612 Bekeken

Ik heb zonnepanelen aangeschaft, 10 stuks welke gericht zijn op het zuid-oosten en hebben geen last van enige obstakels of wat dan ook. De leverancier prognosticeerde een opbrengst van 2700 Kw per jaar. de werkelijkheid is dat de opbrengst blijft steken op 2100 Kw per jaar terwijl het een erg mooie zomer is geweest met veel zon. Wie heeft er nog meer ervaring met tegenvallende opbrengsten en welke installaties zijn dit!?

Peter

4 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Hou er rekening mee dat alleen al het verschil tussen oost en west Nederland is 10%. Dat is net zo veel verschil als een defect paneel. Als je wilt weten of je echt meer opbrengst had moeten hebben zal je veel meer details mee moeten nemen in je berekening. Er zijn websites die hier bij kunnen helpen.

Je kan ook je installateur vragen. Vaak hebben ze baat bij een tevreden klant en een korte uitleg is een kleine moeite voor hun.
Reputatie 7
Badge +3
2100Kwh is dus een prima opbrengst.

Gezien we de laatste anderhalf jaar veel meer zonuren hebben gehad dan gemiddeld is die 2100 kWh juist laag. Met mijn 2430 Wattpiek (door de omvormer begrenst tot 2300 Watt) had ik 2520 kWh (14 juni 2017 t/m 14 juni 2018). Ook vanaf 14 juni 2018 zit ik ver boven de prognose.
Hoe groot is het maximum vermogen van uw omvormer ?
Reputatie 4
Badge +1
Zonne panelen hebben een vermogen uitgedrukt in piekwatt of piekvermogen (Wp).
Een gemiddeld zonnepaneel heeft een vermogen van tussen de 270Wp en 330Wp per paneel. Ik neem aan dat 2700 dus je piekvermogen is.

Hoeveel stroom de panelen opwekken is afhankelijk van de hoeveel zon er schijnt. Aan de kust is dit iets meer dan in Limburg. Als vuistregel wordt een conversie ratio van 1:0,85 gebruikt voor Nederland.

Daarnaast is de orientate en hoek relevant. Panelen op het zuiden onder een hoek van 35 graden hebben een efficiëntie van 100%. Panelen op het zuid-oosten hebben een gemiddelde efficiëntie van tussen de 95% en 90%.

Als we het even uitrekenen:
  • 2700 Wp * 0,85 zou dus 2295 Kwh op moeten wekken met een ideale hoek en ligging.
  • Met een efficientie van 95%-90% door de ligging op het zuid-oosten is de verwachte opbrengst tussen de 2180 Kwh en 2065 Kwh.
2100Kwh is dus een prima opbrengst.
Reputatie 7
Badge +3
Kw. U bedoelt natuurlijk kWh. (het één is vermogen, het andere de hoeveelheid energie. Zelfs kranten halen dat door elkaar).

Heeft u gekeken naar de totale opbrengst? Is uw dak steiler dan 45 graden ?

Het laatste jaar moet de opbrengst uitzonderlijk hoog zijn. Ondanks dat het erg heet was (waardoor het rendement van de panelen terug loopt, maar dan is de opbrengst nog altijd hoger dan dat het bewolkt zou zijn. Heeft u voor elk paneel een optimizer waarbij u dus de kWh opbrengst per paneel kunt aflezen als u inlogt op de site van de omvormer leverancier? Ook op de omvormer zelf kunt u, als het goed is, ergens aflezen 10/10 (althans op mijn solar edge).

Reageer