Zonder saldering sommigen juist extra gesubsidieerd (EV met eigen laadpunt)

  • 19 November 2019
  • 12 reacties
  • 408 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Minister Wiebes wil vanaf 2023 de salderingsregeling met 11 % per jaar laten verdwijnen “omdat het onredelijk is dat mensen ‘met ongeschikte daken’ (terwijl de meeste geschikte daken zonder panelen blijven) de ‘subsidiering’ (terwijl ‘zonneparken’ via de SDE-subsidies 15 jaar lang gesubsidieerd worden) van huishoudens met panelen betalen".

Verder teert Wiebes op de waanideeën over opslag van PV-stroom door, veel te dure -en al helemaal voor seizoensopslag- accu's.

Maar wie wat verder kijkt, komt al snel tot de conclusie dat die ongelijkheid alleen maar toeneemt. Want wie profiteren zonder saldering het meeste van zonnepanelen: Eigenaren van de écht gesubsidieerde elektrische extra fijnstof (extra slijtage banden door het zwaardere gewicht en snellere acceleratie) producerende voertuigen met een eigen laadpunt.


12 reacties

Reputatie 6
Badge +1

@Driepinter

Zou je bovenstaande tekst niet wat kunnen aanpassen. Ik vind het nogal onduidelijk wat je nu eigenlijk wilt zeggen. Na vaak lezen kom ik wel wat verder voor een reactie,

Punt 1: Ook de SDE subsidie zal wel verdwijnen als de winsten te groot worden. Is wel net zo eerlijk.

Punt 2: Met de huidige salderingregeling en de 9 jarige afbouwperiode is het voorlopig niet interessant om iets als een accu te kopen. Voor huishoudens is het grote net de beste accu. Wat jij over hebt, kan je buurman gebruiken. Voorlopig nog wel, totdat veel meer daken volgelegd zijn.  Zeker als een mooie minimum prijs voor je stroom komt. Momenteel geven sommige verkopers wel een hoge prijs, maar die is niet vol te houden als ze zelf de stroom voor 4 cent kunnen inkopen.

Punt 3: Ook de eigenaren met een EV hebben het probleem dat de auto vaak niet geladen kan worden als de zon schijnt.  En als de auto wel bij de paal staat, zal er een slim laadsysteem gebruikt moeten worden als er stroom anders teruggeleverd wordt.

Reputatie 6
Badge

@Driepinter. Inderdaad je kunt heel goed je terugverdientijd gunstig beïnvloeden door meerdere maatregelen te combineren. PV panelen plaatsen om je eigen elektrische energie op te wekken is maar een maatregel. De fossiele brandstof gebaseerde zaken stoppen en proberen all electric te gaan is een logische volgende stap. Dus weg CV ketel en weg benzine auto en op zoek naar groene elektrische energie als alternatief .

Als je dan toch in de  energietransitie de stap naar all electric zet kun je natuurlijk met je PV installatie anticiperen op een toekomstig hoger elektra-verbruik en borgen dat je eigen energie verbruik netjes groen blijft.

Je kunt dat profiteren noemen, maar dan wel ten koste van een eigen investering en niet van anderen. De elektrische auto zoals jij hem beschrijft heb ik nergens kunnen vinden, ik heb een gewone gekocht van mijn eigen geld.

@Rakker, Mijn inschatting is dat binnen 5 jaar de eerste accu investeringen zich goed gaan terugbetalen; en ja niet van die rare dure auto accu’s, en ja niet voor seizoen opslag, Als de minimale terugleververgoeding te laag wordt kun je al heel gauw veel wisselend verbruik netjes achter de meter houden en het prijsverschil in eigen zak steken. Over de stroom van de buurman betaal je wel belasting en je beperkt toch ook de fluctuerende belasting op het net.

Slim laden van de auto gaat prima, hij schakelt bij mij af als mijn PV overschot op is. Natuurlijk lukt dat niet het hele jaar door, maar je wel kunt wel een behoorlijk deel van de laadstroom achter de meter houden.

 

 

Reputatie 6
Badge +1

@jvdleeuw

Toch hoop ik dat de terugleververgoeding een beetje op peil blijft, zodat het niet lonend gaat worden om in ieder woonhuis een accu te plaatsen. In een auto is het een beetje onvermijdelijk. Net zoals in een vliegtuig je geen accu's gaat plaatsen.

De opbrengt van de in de huishoudens geplaatste pv panelen is zo laag t.o.v. het totale verbruik van stroom in Nederland, dat het eigenlijk bijna te verwaarlozen is. Het elektriciteitsnet in ons land is milieutechnisch beter dan al die accu's die dan om financiële redenen geplaatst worden.

Een wat hogere terugleververgoeding kan veel accu's voorkomen.

Reputatie 6
Badge

@jvdleeuw

Toch hoop ik dat de terugleververgoeding een beetje op peil blijft, zodat het niet lonend gaat worden om in ieder woonhuis een accu te plaatsen. In een auto is het een beetje onvermijdelijk. Net zoals in een vliegtuig je geen accu's gaat plaatsen.

De opbrengt van de in de huishoudens geplaatste pv panelen is zo laag t.o.v. het totale verbruik van stroom in Nederland, dat het eigenlijk bijna te verwaarlozen is. Het elektriciteitsnet in ons land is milieutechnisch beter dan al die accu's die dan om financiële redenen geplaatst worden.

Een wat hogere terugleververgoeding kan veel accu's voorkomen.


De tijden veranderen wel Rakker. Er wordt al druk geëxperimenteerd met vliegen op accu’s.

Ik vrees dat je wat betreft ons elektriciteitsnet wat te optimistisch bent. De transitie naar méér elektrisch: koken, autorijden, verwarmen etc gaat uiteindelijk een vraag opleveren waar het bestaande elektriciteitsnet niet mee uit de voeten kan. Nu al zijn er regelmatig kapaciteits problemen op het net. Upgrading van het net gaat ons kapitalen kosten.

Reputatie 1

@Driepinter Als een eigen laadpunt extra subsidie is, dan is het gebruik van een warmtepomp dit ook! Of is gewoon het efficiënt gebruik maken van je zonnepanelen (over)productie?

 

Stelling: Met Zonnepanelen ben je een producent van energie en alle belasting over deze productie (BTW, energiebelasting) wordt afdragen aan de overheid en is de opbrengst over je productie dus de kale / netto energieprijs.

Reputatie 6
Badge

Stelling: Met Zonnepanelen ben je een producent van energie en alle belasting over deze productie (BTW, energiebelasting) wordt afdragen aan de overheid en is de opbrengst over je productie dus de kale / netto energieprijs.

Oef die stelling snap ik niet, @WJ4IoT wat bedoel met “alle belasting over de produktie”. Alles wat voor eigen gebruik wordt geproduceerd is toch niet belast !

Ik vergelijk de Zonnepanelen liever met een moestuin. De opbrengst is niet zeker vanwege bijv het weer, Het overschot moet je zien te gebruiken, op te slaan of weg te geven (aan goede doelen). 

Reputatie 6
Badge +1

@jvdleeuw 

De tijden veranderen wel Rakker. Er wordt al druk geëxperimenteerd met vliegen op accu’s.

Ik vrees dat je wat betreft ons elektriciteitsnet wat te optimistisch bent. De transitie naar méér elektrisch: koken, autorijden, verwarmen etc gaat uiteindelijk een vraag opleveren waar het bestaande elektriciteitsnet niet mee uit de voeten kan. Nu al zijn er regelmatig kapaciteits problemen op het net. Upgrading van het net gaat ons kapitalen kosten.

 

Dat vliegen met accu's zal voorlopig nog niet zo'n vaart lopen. Ga er maar vanuit dat dat meer iets is voor onze kleinkinderen. Misschien maken zij dat nog mee.

Het upgraden van het net zal sowieso al moeten gebeuren. De vraag kun je een klein beetje sturen, maar is vrij zinloos om dat bij de huishoudens te doen. Dat zou je veel beter bij grote stroomgebruikers doen. En de oplossing met accu's zie ik voorlopig nog niet gebeuren. Dan zijn andere technieken goedkoper en milieuvriendelijker.

Reputatie 1

Oef die stelling snap ik niet, @WJ4IoT wat bedoel met “alle belasting over de productie”. Alles wat voor eigen gebruik wordt geproduceerd is toch niet belast

Natuurlijk moet je hier lezen de productie (exclusief eigen verbruik) dus gelijk aan de “Stroom teruglevering Meters. Jammer dat dit onduidelijk was.

Ik vergelijk de Zonnepanelen liever met een moestuin. De opbrengst is niet zeker vanwege bijv het weer, Het overschot moet je zien te gebruiken, op te slaan of weg te geven (aan goede doelen).

Een goede vergelijking en het probleem is ook hier het overschot, wat doe je hiermee?

  • Opslaan doe je bijvoorbeeld  met weckpotten welke goed zijn te vergelijken met accu's, Heb je teveel weckpotten nodig of zijn deze te duur in aanschaf dan is het wellicht niet rendabel.
  • Weggeven (dus zonder tegenprestatie) is bij een moestuin duidelijk. Maar bij elektriciteit is dit ook mogelijk, gebeurt weliswaar onbewust als de digitale meter niet terugloopt als de opbrengst van de panelen groter is dan het verbruik.
  • Verkopen niet door je genoemd maar je mag mag hier niet verwachten dat je de consumentenprijs voor je producten uit de moestuin krijgt.

 

Reputatie 7
Badge +3

@jvdleeuw

 


De tijden veranderen wel Rakker. Er wordt al druk geëxperimenteerd met vliegen op accu’s.

 

Met sommige lesvliegtuigjes. Maar echt niet met verkeersvliegtuigen. Misschien dat men op vliegtrajecten verkeersvliegtuigen met grote laserstralen van energie kan voorzien. Daar was sprake van geweest met jachtvliegtuigen zodat ze met minder gewicht hogere snelheden kunnen behalen.

Reputatie 7
Badge +3

@Driepinter

. Na vaak lezen kom ik wel wat verder voor een reactie,

Dank voor de extra moeite. 

Punt 1: Ook de SDE subsidie zal wel verdwijnen als de winsten te groot worden. Is wel net zo eerlijk.

De SDE subsidies/projecten die nú goed gekeurd worden blijven echter de eerste 15 jaar bestaan. Dat houdt dus in dat over enkele jaren zonnepanelen van huishoudens niet meer (indirect via de saldering) gesubsidieerd worden terwijl de landschapsverpestende zonneparken nog gewoon gesubsidieerd worden.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Driepinter

. De elektrische auto zoals jij hem beschrijft heb ik nergens kunnen vinden, ik heb een gewone gekocht van mijn eigen geld.

Elektrische auto's zijn wel gesubsidieerd. Door de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (en dat tikt nog al aardig aan gezien het extra gewicht van een elektrische auto) en de lagere bijtelling. Huishoudens met zonnepanelen hebben na het verdwijnen van de salderingsregeling dus voordeel met hun, gesubsideerde, elektrische auto. 

Wrang is dat de subsidiering van de plug in hybrides van de laatste jaren miljarden heeft gekost terwijl het effect vrijwel nihil is (of juist negatief want die auto's wegen veel zwaarder) want met de meeste hybrides werd gewoon op de brandstofmotor gereden en worden deze auto's nu verkocht aan het buitenland.

 

Reputatie 6
Badge

@Driepinter Inderdaad worden elektrische auto’s middels de wegenbelasting vrijstelling gesubsidieerd. Dat is overheidsstimulering om over te stappen. Er lijkt me niets mis mee om daarvan gebruik te maken, ook niet om dat zo snel mogelijk te doen, dan heb je er tenminste nog iets aan. Immers ook deze regeling zal naar verloop van tijd wel stoppen. De provincies beginnen nu al te piepen dat ze de inkomsten uit hun opcenten zien terug lopen.

Mijn auto is net zo zwaar als mijn vorige benzineauto maar mijn bijtelling is wel 100% niks geen subsidie aan. Je maakt je druk om subsidiegelden die via zakelijke rijders in principe naar bedrijven zijn gegaan, daar heb ik niks mee.

Blijft staan dat beide regelingen, saldering en vrijstelling wegenbelasting, helemaal niets met elkaar te maken hebben. Zoals alle andere regelingen hebben ze wel effect op je portemonnee, daar moet je dus goed over nadenken en slim mee omgaan

Reageer