Vraag

Zonnepanelen: eigen gebruik versus teruglevering

  • 2 December 2022
  • 12 reacties
  • 254 Bekeken

Reputatie 1

Wie zonnepanelen plaatst is meestal geïnteresseerd in de terugverdientijd. Die staat en valt natuurlijk met de kosten, opbrengst, stroomprijs,  en de terugleververgoeding.  Daarover is veel te lezen in de diverse topics op dit forum, maar sommige zijn m.i. wat gedateerd gezien de huidige prijzen van energie, panelen en natuurlijk de plannen v.d. regering. Ik lees dat de terugverdientijd ongeveer 7 jaar zou moeten zijn, maar ik wil dat graag zelf kunnen vast stellen.

Vandaar wat vragen:

  1. Wat is de opbrengst van jullie panelen? (bij mij ongeveer 900kWh/kWp, zuiden, 50 graden dakhelling)
  2. Hoeveel % van de opgewekte energie is voor eigen gebruik? (bij mij ongeveer  40%, gemeten over een periode van bijna 11 jaar).

Jullie antwoorden worden zeer op prijs gesteld!

 


12 reacties

Reputatie 6
Badge

Als ik nu een jaar terug kijk is mijn opbrengst 963 kWh/kWp, ik heb panelen op het OZO, ZZW, en WNW liggen, totaal 16400 kWp, dakhelling is zo’n 30graden.

Afgelopen jaar heb ik direct uit de panelen 3633 kWh verbruikt, 6024 kWh gesaldeerd en 6122 kWh terug geleverd.

In November is de periode weer begonnen dat mijn verbruik hoger is dan de opbrengst van de panelen, en dat zal t/m Februari duren.

 

Reputatie 7
Badge +3

met mijn 2430 Wp en een 2300 Watt heb ik de eerste 4 jaar tussen de 2500 en 2600 kWh. 

Dit jaar slechts 2365 kWh want vanaf 20 september is de omvormer kapot. Als het goed is wordt die over een week (pas) omgewisseld (12 jaar fabrieksgarantie).

Eigen verbruik is slechts 20 % maar had 3 jaar lang een redelijke netto-terugleververgoeding van € 0,11 / kWh (PowerPeers) en met mijn huidig contract vanaf 1 maart j.l. € 0,33/kWh. Heb ze dus ongeveer na 7 jaar terug verdiend.

Gebruik vanwege mijn panelen ook extra stroom dat rendabel aardgas kan vervangen; Infraroodpanelen, elektrische luchtontvochtiger én een inductiekookplaat (minder warmte ontwikkeling tijdens het koken in de zomer, scheelt een airco).

Reputatie 7
Badge +1

  pv-installatie op 166°/45° (voor huidige details zie sig hieronder en https://pvoutput.org/aggregate.jsp?id=43609&sid=39833)

  1. Opwek lag de afgelopen jaren (2016-2021) tussen de 1058 kWh/kWp (2021)
    en 1316 kWh/kWp (2018)
    gemiddeld ca. 1124 Wh/Wp +/-65
  2. niet bekend (ferrarismeter) - schatting ca. 35-40%

De vorige installatie van 2565 Wp uit 2015 is afgelopen juli vervangen door 5320 Wp op hetzelfde dakvlak. Ik verwacht in toekomst vergelijkbare resultaten.

 

P.S.: Op pvoutput.org zijn meer dan 1500 pv-systemen in NL te bekijken qua opwek, ligging etc.

Reputatie 1

@Driepinter  @darkfiber  @PC Dank voor jullie reactie.

Allereerst valt mij op dat bij @Driepinter en @darkfiber de opbrengst per Wp significant hoger ligt dan bij mij. Waar zit dat in? Ja ik heb een vrij steil dak maar dat heeft m.i. een middelend effect op de opbrengst; een zonnige dag in maart heeft bij mij ongeveer dezelfde dagopbrengst als een zonnige dag in de zomer.
Maar ik woon in Twente. Heb ooit gelezen dat Den Helder 20% meer zon krijgt dan Twente (1000 uren effectieve (d.w.z. zon in het zuiden op 60 graden hoogte)  zonneschijn vs 850) .

Vraag 1: Weten jullie het aantal effectieve uren zonneschijn in jullie regio?

Verder zie ik bij @Driepinter  en @PC  dat jullie slechts 20/23% van de PV energie zelf gebruiken. Ik begrijp dat in 2031 de wettelijke terugleververgoeding volledig vervalt en je energieleverancier dus niets meer hoeft te vergoeden.

Vraag 2: Wat betekent dat voor jullie?

@PC : ik heb lang zitten te kijken naar je grafieken. De legenda's zijn me niet allemaal duidelijk. Maar je lijkt me een bijzondere energiegebruiker. Je PV vermogen is ongeveer het zesvoudige van het mijne en daarnaast:  3633 kWh verbruikt, 6024 kWh gesaldeerd en 6122 kWh terug geleverd. Dus een verbruik van 3633+6024=9600 kWh? Dat is wel heel fors.

Vraag 3: (want ik ben niet nieuwsgierig maar wel onderzoekend van aard :-)  ) Vanwaar deze PV-configuratie?

Los van dit alles: ik heb in 2012 fors geïnvesteerd in PV-panelen en bij mijn huidige stroomprijs verwacht ik in 2024 (12 jaar dus!) mijn investering terug verdiend te hebben. Maar wat moet ik mijn zoon nu adviseren? (En ja, kennissen van mij hebben begin vorig jaar een vergelijkbare installatie laten plaatsen tegen een derde van de prijs die het mij heeft gekost.)

Nou benieuwd naar jullie antwoorden! ( @darkfiber zou fijn zijn als dit kan zonder onbegrijpelijke afko’s)

 

 

Reputatie 7
Badge +3

mijn panelen liggen ZZW op 36 graden dakhelling. Ik heb van maart tot en met april  en van september tot en met oktober geschat voor ca 50 kWh verlies aan schaduw van een boom die NW van mij staat.

Sorry, ik heb voor ca 10 % direct verbruik en ca 40 % eigen verbruik na saldering.

Ik woon in het westen van het land en daar is het aantal zonuren dus hoger dan in het oosten van het land. Ook neemt de opbrengst af als de panelen warmer worden.

De terugleververgoeding gaat niet verdwijnen. In tegendeel. De saldering wordt afgebouwd en de kWh's die je dan niet meer kan salderen worden dan uitbetaald met een terugleververgoeding.

Het verbruik tijdens de middaguren tijdens de zomer moet mijns inziens bevorderd worden want dan stijgt als gevolg van vraag en aanbod ook de kWh prijs.

En wie weet komt er een goedkopere batterijtechniek (natrium-ion i.p.v. lithium ion) zodat dag/nachtopslag én teruglevering 's nachts van zomerse PV stroom wel rendabel wordt.

Reputatie 7
Badge +2

Ik ga er van uit dat de terugleverprijs altijd wel minimaal rond de afschrijvingsprijs van een PV systeem zal liggen. Dus dan zal het zeer waarschijnlijk nooit weggegooid geld zijn
en zeer waarschijnlijk iets waar je nog wat minder meer geld aan energie door hoeft uit te geven dan wanneer je niet zo’n systeem hebt.

Bijvoorbeeld, een PV systeem van 3600Wp voor € 3.000,= (ex BTW) die per jaar 3400kWu genereert, heeft over 20 jaar een kWu prijs van 3000 / (20 * 3400) = € 0,0441
Dus zolang je meer dan die 4,4 cent terug krijgt zou je goed moeten zitten.

Mijn 3600Wp kostte 4 jaar geleden ca 4000,= (na BTW terugvraag) en levert gemiddeld zo’n 3500kWu/jaar op, op een plat dak direct op het zuiden, in Den Haag.
Dat zou wrs nog iets meer kunnen zijn, waren de omvormer niet gelimiteerd op 3600W.

Anne.

Reputatie 7
Badge +3

Opbrengst van PV-panelen is op zonnige frisse voorjaarsdagen vaak hoger dan op zonnige snikhete zomerse dagen. Kan zo maar 20 % schelen.

Reputatie 7
Badge +2

Afgelopen 3 jaar was mijn topdag alle 3 keer 21 juni 😎

Reputatie 7
Badge +1

@A.C.J.S  Welke “afko's” die ik heb gebruikt? ken je niet?
Mijn sig? = “my signature” staat altijd onder mijn bijdragen.

  1. Ja - de zonneschijn uren (en de globale instraling) van het KNMI weerstation in de buurt (ook bij jou) zijn bekend en kan je gewoon downloaden, bekijken en eventueel mee rekenen.
  2. De terugleververgoeding “vervalt” niet en wettelijk vastgesteld is deze ook op dit moment en voorlopig niet. Dit is tenminste mijn informatiestand.
    Waar ik wel van uitga: In 2031 kan (hoogstwaarschijnlijk) niet meer gesaldeerd worden.
    Mijn nieuwe zonnepaneelinstallatie was per Wp duidelijk goedkoper dan de oude installatie uit 2015 en ik verwacht de nieuwe waarschijnlijk ruim voor de volledige salderingsafbouw  “terug te verdienen".

Mijn percentage eigenverbruik gaat voorlopig weer dalen van ca. 35-40% naar vermoedelijk onder de 30% omdat ik nu duidelijk meer opwek dan ik verbruik (voorlopig dan).

P.S.: De ranking (kWh/kWp) van een aantal pv-systemen (ca. 1300) in NL voor de afgelopen maand kan je als excel online bij tweakers.net vinden & bekijken. Hier staan ook postcode, oriëntatie en helling aangegeven.

Verder nog een uitgebreidere posting met plaatjes over de zonneschijnuren per provincie etc..

Reputatie 6
Badge

@Driepinter  @darkfiber  @PC Dank voor jullie reactie.

Vraag 1: Weten jullie het aantal effectieve uren zonneschijn in jullie regio?

 

De Globale instraling was bij mij over de zelfde periode van Dec 2021 t/m Nov 2022 volgens de KNMI in totaal 1207 kWh/m^2.  2022 was een uitzonderlijk zonnig jaar hier.

 

Verder zie ik bij @Driepinter  en @PC  dat jullie slechts 20/23% van de PV energie zelf gebruiken. Ik begrijp dat in 2031 de wettelijke terugleververgoeding volledig vervalt en je energieleverancier dus niets meer hoeft te vergoeden.

Vraag 2: Wat betekent dat voor jullie?

De salderings regeling is dan volledig afgebouwd als alles volgens plan verloopt, we krijgen dan nog steeds een teruglever vergoeding, maar hoe hoog die is, is koffiedik kijken.

 

Voor mij betekend dat dat de energie rekening omhoog gaat; i.p.v. dat ik zoals vandaag de dag geld krijg van de energie maatschappij zal ik weer moeten gaan betalen.

 

@PC : ik heb lang zitten te kijken naar je grafieken. De legenda's zijn me niet allemaal duidelijk. Maar je lijkt me een bijzondere energiegebruiker. Je PV vermogen is ongeveer het zesvoudige van het mijne en daarnaast:  3633 kWh verbruikt, 6024 kWh gesaldeerd en 6122 kWh terug geleverd. Dus een verbruik van 3633+6024=9600 kWh? Dat is wel heel fors.

Vraag 3: (want ik ben niet nieuwsgierig maar wel onderzoekend van aard :-)  ) Vanwaar deze PV-configuratie?

 

Wij gebruiken inderdaad redelijk veel stroom. Vorig jaar heb ik in de winter het grootste gedeelte van de verwarming met airco’s (lucht/lucht warmte pompen) gedaan vandaar ook mijn hoge verbruik en mijn lage % direct verbruik. Dit zit typisch op de momenten dat de zonnepanelen wat minder opwekken.

Als ik naar de cijfers kijk dan hebben wij in dezelfde periode voor verwarmen 4421 kWh verbruikt en voor koelen in de zomer 429 kWh.

 

Ik heb al een half jaar een Lucht/Water Warmte pomp in bestelling staan, als die er ooit komt, dan verwacht ik dat deze vanwege de betere effieciency een lager stroom verbruik zal opleveren tegen meer comfort.

De reden om deze te bestellen is vooral het comfort, aangezien het verwarmen met de airco’s redelijk goekoop gaat zal ik die warmte pomp nooit terug verdienen.

(Zeker niet met de gestegen prijzen voor warmte pompen en installatie materiaal het afgelopen jaar, en weer 10% per 1-Jan las ik al.)

 

@PC :

Vraag 3: (want ik ben niet nieuwsgierig maar wel onderzoekend van aard :-)  ) Vanwaar deze PV-configuratie?

 

Ik had ooit panelen op mijn garage gelegd toen ik de airco’s heb laten plaatsen om dat een beetje te compenseren. Deze liggen van Nov-Feb grotendeels in de schaduw van mijn eigen huis en leveren in de winter dus niet zo veel op.

Dus toen heb ik begin 2020 het dak van mijn huis vol laten leggen op 3 van de 4 kanten, alleen de noordkant is nog vrij.

De redenatie was, dan heb ik in de winter meer opbrengst en alles wat dat opleverd in de vorm van teruglever vergoeding in de zomer compenseerd een gedeelte van mijn energie rekening als de salderings regeling er niet meer is.

Mocht het zover komen dat we helemaal niets meer krijgen voor de stroom die we terug leveren, dan heb ik in iedergeval het prettige gevoel dat die stroom dan door mijn buren zonder panelen wordt gebruikt en ik een nuttige milieu bijdrage doe.

Ik kwam toen in 2020 met de energie prijzen van toen op een terugverdien tijd van 4.5 Jaar, met de huidige hoge stroom en Gas prijzen en mijn hoge verbruik zijn ze al terug verdient...

 

Reputatie 1

@PC Ok tx. Chapeau voor jouw motivatie! Voor mijn zoon ga ik er van uit dat hij enkel de terugleververgoeding gaat krijgen. Salderen gaat lastig worden. Maar ik weet nu wel hoe ik moet rekenen.

@darkfiber  XNMDBCV! En GRTY! (just my 2 cts)

Reputatie 7
Badge +1

@A.C.J.S  Nog iets om over na te denken: De nieuwe generatie omvormers - “hybride omvormers” - en “omvormers met CT-klem” kan met apparatuur in huis via domotica gekoppeld worden. Hiermee kan dan vervolgens een thuisaccu intelligent geladen worden, maar ook andere geschikte apparatuur geschakeld worden om de teruglevering te minimaliseren en dus het eigen gebruik te maximaliseren. Bijkomstig effect:  Het netwerk wordt ontlast en uiteraard ben je minder afhankelijk van de actuele terugleververgoeding. (“leesvoer”)

 YMMV (Your Mileage May Vary)

Reageer