Vraag

Zonnepanelen en condens

  • 15 February 2021
  • 8 reacties
  • 884 Bekeken

Sinds de plaatsing van zonnepanelen 2 jaar geleden op mijn schuine dak met dakpannen heb ik bij dooi last van water wat langs het raam naar beneden druppelt. De loodgieter kan geen lekkage vinden en denkt dat het te maken heeft met dampvorming binnenshuis. Bij regen is er geen lekkage.

De zolderverdieping is aan de binnenkant geïsoleerd, ter plaatse is toen de aanwezige bitumenlaag onder de dakpannen verwijderd. Achter het knieschot ligt geen vloer, de gipsplaten van de onderliggende slaapkamer zijn zichtbaar, net als het dakbeschot en de dwarsbalken. Er is dus geen isolatie aangebracht, maar daar zit nog wel de bitumenlaag onder de dakpannen.

Vanmorgen, na de strenge vorstperiode, kwam tijdens de dooi weer ongeveer 1 liter water langs de binnenkant van het raam naar beneden, nu is het gestopt.

Weet iemand een oplossing voor dit vervelende probleem?

 


8 reacties

Reputatie 3

Ik raad je aan eerst dit artikeltje te lezen: https://www.ad.nl/wonen/lekkage-op-zolder-door-stuifsneeuw-pas-op-voor-dooi~a4ddc4cd/

 

Bedankt voor deze info. Hopelijk is dit inderdaad nu het geval, maar als ik mij goed herinner was er vorig jaar geen sneeuwval. Toen ontstond het als het 's nachts gevroren had en 's ochtends de zon ging schijnen (dooien).

Reputatie 7
Badge +2

Ik volg de situatie nog niet helemaal.
 


 

  1. is de zoldervloer met aan beide zijden openingen waar je naar de bovenkant van het plafond van de ruimte er onder kijkt.
     
  2. Is het raam waar het water aan de binnenkant langs loopt als het heeft gevroren en dan weer ontdooit.
     
  3. Is de dakisolatie aan de binnenzijde
     
  4. Zijn de zonnepanelen
    Hoe die een rol zouden spelen is niet echt duidelijk
     
  5. Is het stuk van het dak dat niet aan de binnenkant is geïsoleerd,
    en nog wel een laag bitumen onder de pannen zit.
    Oftewel: dampdicht is.
     

Zit er aan de binnenkant van de isolatie dampdichte folie?

Kan de isolatie aan de dak kant ademen?
Dat bitumen is weggehaald wil nog niet zeggen dat die zijde dampopen is?

Als het water langs het raam loopt,
en je kunt van bovenaf op het plafond kijken,
waarom kun je dan niet zien waar het water vandaan komt?

Als bijvoorbeeld bij 5. damp zou condenseren en bij koud weer bevreizen, om dan als het gaat dooien te ontdooien en langs het dak en de muur bij het raam zou komen, dan zou ik toch verwachten dat je dat heel goed kunt zien.

Maar ik begrijp dat het niet te achterhalen is waar het water precies vandaan komt.

Dat kan overigens idd heel lastig zijn, zeker als het op de bovenkant van een plafond komt kan het eerst nog een heel eind verplaatsen voordat het naar beneden komt.

 

Bedankt voor het uitgebreide meedenken!

1. de zoldervloer is gewoon beloopbaar, ter plaatse van 5. is een knieschot, achter dat knieschot ligt geen vloer, maar daar is het plafond van de onderliggende slaapkamer te zien. Ook is daar het dakbeschot zichtbaar, aan de binnenkant geen dampdichte folie, wel aan de buitenkant, onder de dakpannen ligt nog een bitumenlaag (asfaltpapier o.i.d.)

2 correct, het water komt druppelt via het bovenkozijn op het onderkozijn. Nu is de lekkage gestopt. 

3 aan de binnenzijde geïsoleerd met isolatiedeken en met schrootjes afgetimmerd, het asfaltpapier aan de buitenkant verwijderd.

4 toch is de lekkage ontstaan na het plaatsen van zonnepanelen 2 jaar geleden, de beschreven situatie bestaat al 30 jaar.

5. Op het gipsplafond vorig jaar een krant gelegd, geen watersporen te zien. Ook niet op het dakbeschot. Hooguit zouden sporen achter de dwarsbalk boven het kozijn kunnen lopen, maar dat kan ik niet zien.

Zou het een oplossing zijn de gipsplaten achter het knieschot te isoleren en/of de bitumenlaag aan de buitenkant verwijderen? Ik kan dit nog doen bij 2 rijen dakpannen.

 

Reputatie 3

Van die condens heb ik geen kaas gegeten. Wel hebben wij zelf thuis geconstateerd dat zo'n ongeïsoleerd hol achter je knieschotten, dus bóven het plafond eronder een behoorlijk warmtelek is voor de ruimte er onder. Bij ons is dit inmiddels volledig geïsoleerd (16 cm glaswol). Samen met de rest van de plafonds die grenzen aan een onverwarmde, nog niet geïsoleerde vliering. Dat scheelde aardig wat m3 aan gas, hoeveel weet ik niet want was onderdeel van een pakket aan maatregelen.

Reputatie 7
Badge +2

Normaal gezien moet je bij isolatie die je aan de binnenkant van het dak aanbrengt
aan de warme kant (de binnenkant dus) een dampwerende folie aanbrengen.
Lucht die afkoelt kan minder vocht bevatten en gaat condenseren,
in geval van dakisolatie vaak tegen de binnenkant van het dak wat natuurlijk minder wenselijk is.

Wat er nu mogelijk gebeurt, maar dat is hele sterk speculatie, is dat het vocht condenseert
en dan vooral op die plekken waar de panelen op het dak zijn gemonteerd.
Bij kou bevriest dat, om als het warmer wordt allemaal tegelijkertijd de ontdooien?
 

Beste Anne,

Hartelijk bedankt voor het meedenken. Ik denk ook dat het zo iets moet zijn, alleen zie ik achter het knieschot geen vochtplekken op het dakbeschot. Heb je enig idee welke maatregelen ik zou kunnen nemen, of welke instantie hier meer van weet? Op internet vind ik niets.

Ik kan het ook laten zitten omdat het maar heel weinig voorkomt, maar daar dat vind ik ook geen fijne gedachte.

Reputatie 7
Badge +2

Ik denk dat het lastig kan worden om iemand te vinden om je er bij te helpen omdat het een relatief klein klusje is.

Ik zou kijken of ik iemand kan vinden die ervaring heeft met het isoleren van schuine daken aan de binnenzijde en die advies vragen over wat er nog te verbeteren valt aan de isolatie en wat het zou kosten om dat uit te voeren.

Als de zolder trouwens ongebruikt/onverwarmd is zou je er voor kunnen kiezen om de vloer/het plafond van de onderliggende verdieping af te dekken met isolatie platen.
Omdat er veel ruimte boven blijft zitten zal daar geen dampwerende folie bij nodig zijn en op die manier zal er minder warme lucht tegen het schuine deel van het dak komen en kunnen condenseren.

Reageer